Liikun paljon ja syön terveellisesti, mutta paino ei putoa – mikä neuvoksi?

Painonpudotusyrityksessä epäonnistuneet sanovat usein, etteivät ravitsemussuositukset toimi.

Ravitsemusterapeutti Anne Tuovinen tietää, millaisia harhoja ja painon putoamista estäviä tapoja paljon liikkuvien, mutta lievästi ylipainoisten kestävyyslajien harrastajien ruokapäiväkirjoista löytyy.

Muutaman kilon painonpudotusta yrittävä liikkuja on ravitsemusterapeutille tuttu asiakastyyppi. Ravitsemusterapeutilta haetaan usein apua, kun tavoite ei omin neuvoin meinaa millään edistyä.

Vastaanotolle ajan varaavaa Tuovinen pyytää pitämään ruokapäiväkirjaa kolmen satunnaisen päivän ajan. Ruokapäiväkirjasta ammattilainen pystyy näkemään paljon. Kirjaukseen merkitään ruokailuajat, ruoka-aineet ja määrä.

- Ensimmäinen harha voi tulla kirjaamisessa. Vaikka tarkoitus on valita tavallisia päiviä, tulee kirjattua niitä syömisen kannalta hyviä onnistuneita päiviä, Tuovinen sanoo.

AnneTuovinenAnne Tuovinen näyttää, miten aamupäivän ruokailuissa pihistäminen johtaa energiavajeeseen ja iltapainotteiseen syömiseen. Kuva: kestävyysurheilu.fi

Kestavyysurheiluplus

Tämä artikkeli on vain tilaajille.

Tilaa Kestävyysurheilu+ ja kaikki sisällöt ovat käytössäsi!

Tilaa Kestävyysurheilu+

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu alla.

Kirjaudu sisään lukeaksesi artikkelin.

ulvang banneri