Äitiyslomalta uudelle tasolle!

Marie Dorin Habert tuuletti Kontiolahden MM-kilpailuissa kahta maailmanmestaruutta. Kuva: Tumashov/NordicFocus

Marie Dorin Habert tuuletti Kontiolahden MM-kilpailuissa kahta maailmanmestaruutta. Kuva: Tumashov/NordicFocus

Jotkut kestävyysurheilijat palaavat äitiyslomalta kilpakentille entistä kovemmassa kunnossa.

Suunnistaja Simone Niggli on kertonut saavuttaneensa esikoiskaksostensa syntymästä seuraavalla kaudella kovemman fyysisen kunnon kuin koskaan ennen. Samoin Merja Rantanen kehittyi esikoisensa syntymän jälkeen kansallisen tason suunnistajasta MM-mitalistiksi.

Ampumahiihdossa Marie Dorin Habert puolestaan oli saavuttanut arvokisoissa useita viestimitaleita, mutta viime talven Kontiolahden MM-kisoissa hän teki äitiyslomalta palattuaan yllätyksen ja voitti maailmanmestaruuden sekä pikakilpailussa että takaa-ajossa.

Maratoonareista esimerkiksi 1980-luvun legenda, maailmanennätysnainen Ingrid Kristiansen kehittyi maailmantason juoksijaksi vasta esikoisensa syntymän jälkeen. Paula Radcliffe teki maailmaennätyksensä jo ennen äitiytymistään, mutta alle kymmenen kuukautta synnytyksestä hän voitti jälleen New Yorkin maratonin 2007. Itse asiassa juuri Radcliffen kova veto nosti äitiurheilijoiden mahdollisuudet uuteen valoon. Aiemmin ajateltiin (Kristiansenin tapaisista tapauksista huolimatta), että naisurheilijan ura on ohi lapsen syntymän jälkeen.

{akeebasubs *} Viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuitenkin alettu ymmärtää paremmin raskauden ja äitiyden tuomia positiivisia vaikutuksia. Vielä ennen vuosituhannen vaihdetta ei tiedetty yhtä hyvin myöskään raskauden ajan harjoittelusta, minkä vuoksi monet urheilijat lopettivat harjoittelun raskausajaksi.

Joskus nopea kehitys laitetaan ”äitiyshormonien” piikkiin, mutta tieteellisesti tätä ei ole voitu todistaa. Urheilijaäitien nopealle nousulle on ehdotettu monia muitakin syitä:

Voimatason nousu. Raskaana ollessa paino lisääntyy yhdeksän kuukauden ajan. Monet urheilijat jatkavat raskauden aikana sopivaa harjoittelua vointinsa mukaan hyvinkin lähelle synnytystä. Lisäkilojen kantaminen harjoituksissa lisää harjoitusten vaikutusta ja parantaa voimatasoa. Voimaominaisuudet eivät kilojen tapaan poistu synnytyksessä!

Lisää verta ja kasvuhormonia. Raskausaikana veren tilavuus kasvaa ja hormonitoiminta muuttuu. Kasvuhormonia erittyy enemmän kuin normaalisti ja eräässä tutkimuksessa raportoitiin myös maksimaalisen hapenottokyvyn nousua raskausaikana. Hormonaaliset muutokset eivät kestä synnytyksen jälkeen vuotta pidempään, mutta muutosten positiivinen vaikutus voi jatkua vielä tämänkin jälkeen. Aihetta tutkinut James F. Clapp, joka on kirjoittanut kirjan Exercising Through Your Pregnancy, uskoo tutkimushavaintojensa perusteella raskauden aikana tehdyillä harjoituksilla olevan suurempi harjoitusvaikutus kuin normaalisti.

Henkinen muutos. Vahvuuden tunne voi johtua myös uuden elämäntilanteen tuomista psyykkisistä muutoksista. Kilpaurheilun rooli elämässä muuttuu, mikä voi jollekin olla avain rentouden löytämiseen. Merja Rantanen kertoi Juoksija-lehden haastattelussa oppineensa vasta esikoisensa syntymän jälkeen elämään huippu-urheilun vaatimusten mukaista säännöllistä päivärytmiä, mikä oli suuri askel kehittymisessä.

Pakkolepo ja harjoitusmäärä. Vuosikausia suuria harjoitusmääriä puurtaneille pakollinen lepojakso synnytystä edeltävänä ja siitä seuraavana aikana voi olla keholle mahdollisuus. Samoin jos vuosikausia on kerryttänyt tunteja harjoituspäiväkirjan sarakkeisiin taiteilemalla liiallisen ja mahdollisimman suuren rajamailla, voi vähentynyt harjoitusmäärä äkkiä ollakin ratkaisu uudelle tasolle nousemiseen.

Kestävyysurheilijat ovat siitä onnellisessa asemassa, että kestävyysharjoittelua voi usein jatkaa raskauden aikana pitkään. Esimerkiksi monissa yleisurheilulajissa tauko lajinomaisesta harjoittelusta venyy paljon pidemmäksi, mikä vaikeuttaa paluuta kilpakentille.

Kaikki eivät äitiydestä saa babybuustia ja lapsen syntymä tuo mukanaan myös valvomista ja uusia arkirutiineja. Mediassa pääsevät esille jännittävät nousukaskertomukset, mutta monen ura on voinut myös päättyä lapsen syntymän jälkeen, eikä siitä paljon kirjoiteta.

Raskauden aikaiset biomekaaniset muutokset voivat myös vaikeuttaa paluuta normaaliin harjoitusmäärään ja kilpakuntoon. Simone Niggli, Paula Radcliffe ja 10 000 metrin Euroopan mestari ovat kaikki kokeneet rasitusmurtuman kasvattaessaan harjoitusmäärää lapsen syntymän jälkeen.

Mutta raskauden jälkeen löytyneisiin lisävoimiin liittyy niin monta tarinaa, ettei lento lenkkipolulla ole suinkaan sattumaa. Jos Marit Björgen saa äitiyshormoneista lisävauhtia, miltä näyttääkään naisten hiihdon norjalaisylivoima ensi kaudella!

- Outi Hytönen


{/akeebasubs} {akeebasubs !*}{/akeebasubs}


ulvang banneri