Minkälaiset vauhtitreenit ja millaiset intervallit toimivat hiihtäjälle parhaiten?

Harjoitusvasteessa on yksilöllisiä eroja. Kuva: NordicFocus

Harjoitusvasteessa on yksilöllisiä eroja. Kuva: NordicFocus

Kehittävätkö kovatehoiset vauhtitreenit toisilla parhaiten tasavauhtisina ja toisilla intervalleina? Entä millaisia intervalleja hiihtäjän kannattaa tehdä? Kestävyysurheilu.fi kysyi asiaa Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskuksessa urheilufysiologian asiantuntijana työskentelevältä Ville Vesteriseltä.

Tutkimusnäyttöä kyseisestä aihealueesta löytyy lähinnä intervallien ja tasavauhtisten harjoitusten välisistä ryhmätason eroista. Sen sijaan intervallien ja tasavauhtien yksilöllisestä sopivuudesta ei tutkimusnäyttöä käytännössä ole. Kovatehoinen intervalliharjoittelu (HIIT) versus tasavauhtisena toteutettu vk-alueen harjoittelu on ryhmätasolla hyvinkin tutkittu aihe, josta on Vesterisen mukaan eroja löytynyt. 

Kestavyysurheiluplus

Tämä artikkeli on vain tilaajille.

Tilaa Kestävyysurheilu+ ja kaikki sisällöt ovat käytössäsi!

Tilaa Kestävyysurheilu+

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu alla.

Kirjaudu sisään lukeaksesi artikkelin.


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri