Mistä rakentuu hyvä vapaan hiihto ja hiihtäjän nopeusharjoittelu?

Juho Halosen valmennettava Joni Mäki kairaamassa kultaa Vöyrin SM-sprintissä. Kuva: Touho Häkkinen

Juho Halosen valmennettava Joni Mäki kairaamassa kultaa Vöyrin SM-sprintissä. Kuva: Touho Häkkinen

Nykyhiihto vaatii aiempaa enemmän nopeutta ja rytminvaihtokykyä, minkä lisäksi moni suomalaishiihtäjä hakee parannusta vapaan hiihtoonsa. Muun muassa Joni Mäkeä ja Katri Lylynperää valmentava Juho Halonen avaa Kestävyysurheilu.fi:lle vapaan hiihtoa sekä hiihtäjän nopeusharjoittelua omien kokemustensa kautta sekä antaa vinkkejä nuorten harjoitteluun.

Kun Juho Halonen alkaa purkaa sitä, mikä vapaan hiihdossa ratkaisee, hän poimii muutaman avainkohdan: kunto ja kestävyys, tekniikka, sprintissä tehon tuottaminen sekä luistelulihasten kovuus. Viimeksi mainittu ei välttämättä ole ollut suomalaisten vahvuus. 

Kestavyysurheiluplus

Tämä artikkeli on vain tilaajille.

Tilaa Kestävyysurheilu+ ja kaikki sisällöt ovat käytössäsi!

Tilaa Kestävyysurheilu+

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu alla.

Kirjaudu sisään lukeaksesi artikkelin.

ulvang banneri