Urheilijan pahin painajainen – ylikuormitustila: osa III

Kuvituskuva. Kuva: Laiho/NordicFocus

Kuvituskuva. Kuva: Laiho/NordicFocus

Tämä on urheilijan ylikuormitusta käsittelevän juttusarjan kolmas ja viimeinen osa. Aiemmin on jo käsitelty yleisellä tasolla ylikuormitustilaa, sen eri muotoja (osa I) ja taustalla olevia syitä sekä pohdittu oireita ja keinoja diagnosoida ylikuormittunut urheilija (osa II). Tässä osassa pureudutaan ylikuormitustilan ennaltaehkäisyyn ja hoitoon sekä annetaan lopuksi käytännön vinkkejä urheilijalle ja valmentajalle.

Ylikuormituksen ennaltaehkäisy ja hoito

Koska urheilijan ylikuormittuminen on useimmiten seurausta liiallisesta harjoittelusta ja/tai liian vähäisestä levosta (tutkimuksissa on havaittu, että urheilijat tekevät usein valmentajan ohjeistaman kevyen harjoituksen tarkoitettua kovemmalla teholla tai tarkoituksenmukaisesti kestoa pidentämällä!), olisi harjoituspäiväkirjan käyttäminen päivittäisen harjoittelun seurannassa tärkeää. 

Kestavyysurheiluplus

Tämä artikkeli on vain tilaajille.

Tilaa Kestävyysurheilu+ ja kaikki sisällöt ovat käytössäsi!

Tilaa Kestävyysurheilu+

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu alla.

Kirjaudu sisään lukeaksesi artikkelin.


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri