Carlström: Etelän leiri – hyötyä ja kivaa

Etelässä kelpaa pyöräillä! Kuva: Kip Evans/Alamy

Etelässä kelpaa pyöräillä! Kuva: Kip Evans/Alamy

Suomen talvi on mikä on, toisinaan pitkä ja kylmä, toisinaan loskainen. Jos oikeasti haluaa pyöräillä jo talvikuukausina, on paljon mukavampaa tehdä sitä hieman lämpöisemmissä olosuhteissa, kuten esimerkiksi Espanjassa tai miksei pidemmälläkin Suomesta!

 

{akeebasubs *}Mitä kannattaisi sitten miettiä ennen reissua ja paikan päällä? Näitä asioita löytyy paljon ja vastaus riippuu paljolti mihin matkansa suuntaa, mutta muutamat seikat ovat aina samoja.

Jo ennen matkaa kannattaa keskittyä hiukan enemmän pyörällä ajamiseen. Jos et aja ollenkaan, on paljon todennäköisempää että rasitat esimerkiksi polvea tai muuta ruumiin osaa liian paljon ja liian nopeasti. Tärkeintä ei ole se kuinka paljon saat tunteja kasaan ulkona, sillä jo 30min-1h sisällä joka päivä parin viikon tekee ihmeitä, jos tiedät miten ajaa. Lihasten ja hermoston totuttaminen etukäteen ovat tärkeimmät asiat, jotta voit nauttia ajosta ja saat enemmän hyötyä etelän leiristä.

Internetin välityksellä pystyy nykyään tekemään paljon. Voi tutkia hiukan maastoa ja erilaisia reittejä, jos on menossa paikkaan, missä ei ole ollut aikaisemmin. Se helpottaa asioita ja pystyy suunnittelemaan reittejä etukäteen. Kannattaa ajaa enemmän tasaisia lenkkejä ensimmäisinä päivinä, jottei heti rasita kroppaa liikaa. Sillä lailla saa enemmän hyötyä koko leiristä.

Harjoittelu

Kun suunnittelee harjoittelua leirille, kannattaa suunnitella myös viimeinen viikko ennen leiriä ja viikko leirin jälkeen. Sillä tavalla huolehtii siitä, että jo etukäteen on otettu huomioon matkarasitus ja palautuminen leirin jälkeen. Leiriä ennen kannattaa pitää ainakin pari päivää rauhallista jotta saa suurimman hyödyn leiristä.

Leirillä voi rytmittää ajoja hiukan eri tavalla riippuen missä kunnossa on ja mitä haluaa saada irti leiristä. Jos kotona on tehty paljon kovia harjoituksia kannattaa ajaa hiukan enemmän pitkiä lenkkiä, eikä niin hirveän tehokkaasti. Silloin voi hyvin tehdä kolme päivää harjoittelua ja pitää yksi palauttava päivä väliin ja sitten uudestaan kolmen päivän kuormitus.

Jos kotisuomessa ei ole hirveästi ajettu pyörällä eikä muutenkaan kovia harjoituksia on parempi että aloittaa kohtalaisen rauhallisesti leirillä ja rakentaa sitten leiriä siten, että aina rauhallisen päivän jälkeen ajaa tehokkaan päivän. Seuraava päivä olisi sitten peruskuntoharjoitus ja jos tuntuu hyvältä voi vielä ajaa kolmannen päivän putkeen missä on muutama mäki mukana, mutta kuitenkin pääsääntöisesti peruskuntopäivä.

Varusteet

Kun menee leirille lentokoneella pitää ensinnäkin miettiä mitä ottaa mukaan. Ei voi pakata kaikkia asioita mukaan kilojen takia, mutta on yritettävä saada kaikki tarvittavat asiat mahtumaan. Aluksi pyörän on oltava joko pyörälaukussa tai pahvilaatikossa hyvin pakattuna, suojana esimerkiksi kuplamuovia. Pyörän lisäksi sinne voi laittaa muutaman vararenkaan, pumpun, kuusiokoloavaimet, sienen pesua varten sekä öljypurkki ketjua varten.

Jos mahdollista, kannattaa pakata mukaan toiset kengät. Käsimatkatavaraan voi laittaa yhdet kengät, kypärän ja hiukan ajovaatteita. Matkalaukkuun pitää sitten laittaa muut vaatteet, joihin kuuluvat myös sadetakki, lämpimät ajovaatteet ja tietysti siviilivaatteet.

Kaikki varusteet pitää tarkistaa ennen reissua. Jos ei itse osaa huoltaa pyörää, sen voi viedä pyöräliikkeeseen huollettavaksi. Jos itse pystyy tekemään sen, niin tarkistathan ketjut, renkaat, vaihteiden toimivuuden ja myös että jarrupalat ovat kunnossa.

Useimmissa etelän maissa löytyy hyviä pyöräliikkeitä, joihin voi mennä ostamaan tarvittavat asiat, mutta jotta leiri sujuisi mahdollisimman joustavasti, on parempi, että kaikki edellä mainitut asiat on tarkistettu jo kotona. Silloin pystyy ensimmäisestä päivästä lähtien nauttimaan ajosta eikä tarvitse käydä heti ostamassa varaosia tai huoltamassa pyörää!

Hyviä matkoja!
-Kellu{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri