Haastattelussa juoksijalupaus Martti Siikaluoma

Martti Siikaluoma tähtää tulevan kesän 22-vuotiaiden EM-kilpailuihin Tampereella. Kuva: Hevoskuuri

Martti Siikaluoma tähtää tulevan kesän 22-vuotiaiden EM-kilpailuihin Tampereella. Kuva: Hevoskuuri

22-vuotiaiden nuorten miesten tasapäisissä loppukirikamppailuissa Suomen kestävyysjuoksuareenoilla on yhtenä taistelijana mukana Kangasalan Kisan Martti Siikaluoma. SM-hallikisoista irtosi omassa sarjassa hopeaa 3000 metrillä (8:28,37) ja pronssia 1500 metriltä (3:53,27). Kyselimme nuorelta juoksijalta talviharjoittelusta ja tulevaisuuden tavoitteista, ja Martti vastaili kysymyksiin Rukalta.

 

{akeebasubs *}SM-hallien jälkeen matkasit Rukalle hiihtämään. Miten hiihto sopii juoksijan harjoitteluksi ja onko sinulla sitä paljon ohjelmassa?

- Hiihto on mielestäni erinomaista perusharjoittelua juoksijalle. Sopivissa määrin hiihto on hyvä harjoitusmuoto juoksijalle ja se säästää myös jonkin verran jalkoja pitkän talven aikana.
Olen suosinut talvella erityisesti perinteisen hiihtoa, koska siinä jalkojen liikerata on enemmän juoksunomainen. Tänä talvena olen hiihtänyt satoja kilometrejä, mutta viime talvena hiihtokilometrit jäivät kymmeniin. Hiihtoharjoittelun määrä vaihtelee hyvin paljon olosuhteiden ja fiilisten mukaan.


Miten talviharjoittelu muuten on sujunut ja mitkä ovat harjoitussuunnitelmasi pääasioita?

- Talven harjoittelu on sujunut täysin suunnitelmien mukaan ja olen pystynyt harjoittelemaan säännöllisesti 1-2 kertaa päivässä. Oman haasteen kahdesti päivässä harjoitteluun tuo joka päiväinen päivätyö (klo 9-17), mutta oikeanlaisella rytmityksellä olen saanut treenit ja työn yhdistettyä oikein hyvin. Joinakin päivinä olen yhdistänyt harjoittelun työmatkoihin juoksemalla aamulla töihin ja iltapäivällä kotiin. Arkisin aikaa ei oikein sitten muuhun jää.

Tämän talven harjoittelussa on edellisvuosista poiketen keskitytty hieman eri asioihin ja harjoitteisiin, joka myös näkyy positiivisesti hallikauden tuloksissa. Tämä ei tarkoita sitä, että harjoittelu olisi muuttunut erilaiseksi, mutta harjoitusten painotusta on hieman selkiytetty.

Valmentajanasi on jo useita vuosia toiminut entinen Lahden Ahkeran maileri Kari Räsänen. Millainen Kari on valmentajana?

- Meillä on Karin kanssa erittäin hyvä ja pitkä valmennussuhde. Yhteistyömme alkoi vuoden 2004 syksyllä. Kari on erinomainen valmentaja ja meidän yhteistyö toimii hyvin. Valmennussuhteemme alkupuolella kaikki uudet harjoitteet tuntuivat oudoilta ja mielenkiintoisilta, koska siirryin ns. "suunnistusvalmennuksesta" oikean juoksuharjoittelun pariin. Heti alussa huomasin myös, että harjoitteet toimivat.
Olen aina pitänyt Karin tyylistä valmentaa ja harjoittelu tuntuu mielekkäältä. Pitkän yhteistyön ansiosta Kari on oppinut tuntemaan minut läpikotaisin ja minä myös tunnen valmentajani hyvin. Kari tietää milloin tarvitsee keventää ja minä voin myös kertoa omia tuntemuksiani ja tarpeen vaatiessa kevennetään.
Meidän suunnitelmana on ollut nostaa harjoittelun määrää maltillisesti ja tehdä töitä pitkäjänteisellä tavoitteella. Harjoittelu on ollut varsin toimivaa, sillä olen pystynyt harjoittelemaan terveenä ja tulokset puhuvat puolestaan.

Olet leireillyt Portugalin Monte Gordossa. Millainen Monte Gordo on harjoittelupaikkana?

- Olen leireillyt siellä useampaan otteeseen, koska Monte Gordo on erinomainen harjoituspaikka.
Sieltä löytyy paljon hiekkapohjaisia juoksureittejä ja olosuhteet ovat muutenkin kestävyysjuoksuun ihanteelliset.
Monte Gordon keskustasta muutaman kilometrin päässä sijaitsee hyvä urheilukeskus, mistä löytyy urheilukenttä ja kuntosali. Hyväksi havaittuun leiripaikkaan on helppo mennä, kun paikat ovat ennestään tuttuja.

Viimeisen vuoden aikana olet juossut matkoja 1500 metristä 10 000 metriin. Mikä on nyt paras matkasi ja minkä näet tulevaisuudessa päämatkanasi?

- Aikaisempina vuosina haitari matkojen suhteen on ollut melko suuri ja syksyllä hieman selkeytin tavoitteita. Tulevana kesänä päämatkani tulevat olemaan 1500m ja 5000m.

Mitkä ovat ensi kauden, entä pidemmän tähtäimen tavoitteet?

- Kesän suurimmaksi tavoitteeksi olen asettanut Tampereen 22-vuotiaiden Euroopan mestaruuskilpailut. Keväällä juostavat SM-maastot, Kalevan kisat ja SM-kilpailut ovat minulle myös tärkeitä tavoitteita.
Tulevaisuuden tähtäimenä ovat arvokilpailut ja edustustehtävät. Pidemmän tähtäimen tavoitteena on pysyä terveenä ja harjoitella entistä kovempaa.

Suunnistusihmiset tuntevat sinut juoksevana suunnistajana, juoksijat ehkä suunnistavana juoksijana. Onko suunnistuspuolelle vielä tavoitteita?

- Harjoitteluni ja tavoitteeni ovat pitkälti kestävyysjuoksun puolella, mutta suunnistusta en ole kuitenkaan täysin pois sulkenut. Harjoittelen pääsääntöisesti juoksun ehdoilla, mutta suunnistuspuoleltakin tavoitteita löytyy sprinttisuunnistuksessa ja viestisuunnistuksessa Vehkalahden Veikkojen riveissä.
Sprinttisuunnistus sopii erittäin hyvin juoksuharjoitteluun, koska harjoitukset ja kilpailut juostaan kovalla vauhdilla, hyväpohjaisilla alustoilla. Viestisuunnistuksen parissa minua kiehtovat erityisesti suurviestit ja niissä aloitusosuus.

Kaksi esimerkkiviikkoa Martin harjoituspäiväkirjasta
Leirillä, Portugali 2012 kevät

Ma: ap: TV kevyt juoksua 8km + lenkin päälle hyppely + liikkuvuus
ip: TV kevyt juoksua 13km

Ti: ap: TV kevyt juoksua 6km + aktiivinen venyttely + juoksutekniikka
ip: Verr 5km + kova kentällä 3000m + 2000m + 1000m/ palautus 2min + verr 3km +
3 X kuntopiiri

Ke: ap: TV kevyt juoksua 20km + lenkin päälle 10 X 100m kiihdytykset rennon kovaa rullaillen
ip: Lepo/ hieronta

To: ap: TV kevyt juoksua 8km + aktiivinen venyttely + 3 X kuntopiiri
ip: Verr 2km + sprinttisuunnistusvetoja kovaa 5 X 1km/ palautus 2min + verr 2km

Pe: ap: TV kevyt juoksua 6km + juoksutekniikka
ip: Verr 2km + TV reipas juoksua 12km + verr 2km (5 X 100m kiihdytykset rennon kovaa)

La: ap: TV kevyt juoksua 19km
ip: TV kevyt juoksua 5km + lenkin päälle 5 X 100m kiihdytykset rennon kovaa + 3 X kuntopiiri

Su: ap: TV kevyt juoksua 8km
ip: Verr 5km + kova kentällä 6 X 1000m/ palautus 2min + verr 2km

Yhteensä: 145km

Kotona, joulukuu 2012

Ma: ip: TV kevyt juoksua 11km + 3 X kuntopiiri

Ti: ap: TV kevyt juoksua 5km
ip: Verr 3km + TV reipas juoksua 10km + verr 2km + 3 X kiertokestovoima

Ke: ap: TV kevyt juoksua 4km
ip: TV kevyt juoksua 12km

To: ap: TV kevyt juoksua 5km
ip: Verr 3km + hallissa kova 6 X 1000m/ palautus 2min + verr 2km

Pe: ap: TV kevyt juoksua 5km
ip: TV kevyt juoksua 7km + 3 X kuntopiiri

La: ap: TV kevyt juoksua 5km
ip: Verr 2km + TV reipas juoksua 6km juoksumatolla + verr 2km

Su: Ap: TV kevyt juoksua 25km

Yhteensä: 115km

-Outi Ojanen

{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri