Anne-Mari Hyryläinen haastaa itsensä maratoneilla ja vuorilla

Anne-Mari Hyryläinen. Kuva: Hyryläisen kotiarkisto

Anne-Mari Hyryläinen. Kuva: Hyryläisen kotiarkisto

Helsingin Jyryä edustava Anne-Mari Hyryläinen kohensi tammikuisella Dubain maratonilla ennätystään aikaan 2.44.17. Vain kaksi viikkoa tästä hän porhalsi Ras Al-Khaimahin puolimaratonilla kolmisen minuuttia nopeammin kuin ikinä aiemmin ylittäessään maaliviivan omassa ennätysajassa 1.17.08.

{akeebasubs *}34-vuotias Anne-Mari Hyryläinen aloitti juoksuharrastuksensa reilut 12 vuotta sitten asuessaan miehensä Jannen kanssa Englannissa. Hän on ollut aina innokas liikkuja. Nuorempana harrastuksiin kuuluivat partio, hiihto ja laskettelu. Kestävyysjuoksun lisäksi hän nykyään viihtyy myös triathlonin ja  vuorikiipeilyn parissa. Jälkimmäisessä lajissa hänen hurjin saavutuksensa on Mount Everestin huipun saavuttaminen historian toisena suomalaisnaisena vuonna 2010.

Hyryläiset muuttivat Dubaihin Arabiemiraatteihin kuusi vuotta sitten, kun Jannelle tarjoutui työn puolesta tähän mahdollisuus. He olivat miettineet muuttoa ulkomaille jo pitkään, joten tilaisuuteen oli helppo tarttua. Talviaikaan Anne-Mari pyörittää Dubaissa omaa catering-yritystään W-Cateringia ja järjestää tämän lisäksi outdoor-kursseja. Kesällä hän työskentelee Suomessa, mikä mahdollistaa myös paremmat harjoitteluolosuhteet helteiseen Dubaihin verrattuna.

Millaista harjoittelu on Dubaissa?

- Dubaissa on hyvin tasaiset olosuhteet! Mäkiä, maastoa ja metsää ei ole. Kesällä kun pääsen juoksemaan Helsingin keskuspuistoon niin se on minulle aivan paratiisi. Talvikausi (lokakuusta-maaliskuu) on kisakausi täällä Dubaissa ja vastaavasti kesällä pidän peruskuntokauden.

Dubain talvi on aivan loistava aika treenaamiseen! Lämpötila n.15-30°C. Mutta vastakohtana kesä on liian kuuma ulkona harjoitteluun. Ainakin jos siitä pitäisi olla muuta hyötyä kuin hikoaminen. Kesällä lämpötila ei laske alle 30°C ja parhaimmillaan se on yli 50°C. Harjoittelu tapahtuu pääasiassa silloin sisällä. Onneksi täällä on hyvät ja ilmastoidut kuntosalit ja viilennetyt uima-altaat.

Liikennettä pitää varoa, kun juoksee maantiellä. Kaikkeen kuitenkin oppii tottumaan. Juosta voi onneksi melkein missä vaan!

Naisjuoksijoita varmaan askarruttaa miten juoksuharjoittelu onnistuu muslimivaltiossa?

- Hyvin! Käytän täällä ihan normaaleja juoksuasuja. Pitkiä trikoita en täällä ole ikinään tarvinnut. Dubai on hyvin kansainvälinen paikka.

hyrylainen anne dubai 13Anne-Mari Hyryläinen juoksi Dubain maratonilla ennätyksensä 2.44. Kuva: Hyryläisen kotiarkistoKohensit maratonennätystäsi Dubaissa tammikuussa aikaan 2.44.17 ja pari viikkoa siitä Ras Al-Khaimahin puolikkaalla syntyi ennätys 1.17.08. Mikä on mahdollistanut nämä hienot tulosparannukset?

- Nämä ovat mielestäni pääasialliset syyt tulosparannukseeni:

- Syksyn kiipeilyreissun peruuntuminen ja sen vaihtuminen Kenian harjoitusleiriin. (siis 2kk tauko juoksusta jäi pois)
- Harjoittelua korkean paikan leirillä (Iten, Kenya), missä sain hyvän pohjan harjoitteluun/ kisakauteen.
- Tuplasti enemmän pitkiä 30+ lenkkejä kuin aikaisempina vuosina.
- Yassot (800m vetoja) joita tein kerran viikossa lokakuusta lähtien ja joissa vauhti nousi asteittain.
- 16 kisaa, 5km -1/2 maratoniin kisa kauden (lokakuu-helmikuu) aikana.
- Treenaamisesta ja kisaamisesta nauttiminen! Kisaamisen kohdalla se taitaa olla enemmän kilpailuvietti.

Menneenä kautena harjoittelin oman harjoitusohjelman mukaisesti. Tulevaan kauteen tulen valmistautumaan Simo Wannaksen valmennuksessa. Odotan innolla mitä uusi kausi tuo tullessaan!

Kertoisitko hieman harjoittelustasi.

- Tyypillinen harjoitusviikko on juoksupainotteinen. Harjoituskaudesta riippuen ohjelmassa on myös enemmän pyöräilyä ja uintia. Käyn salilla vähintään 2 kertaa viikossa ja core-treenistä pidän huolen SUP:lla (stand up paddle board).  

Tässä vika harjoitusviikko ennen kuin aloitin keventelyn Dubain maratonille.

Ma 24.12 ap. juoksu 21km 1.35min  
  ip. palauttava juoksu 6km 31min
Ti 25.12 ap. juoksu16km 1.28min         
   ip. juoksu10km 43min
Ke 26.12 ap. kevyt 6km 30min.         
   ip. juoksu 15km, tempo 1.06min
To 27.12 ap. juoksu 11km 55min         
   ip. hieronta
Pe 28.12 ap. pitkä 37km 2.50min. Vika 10km alle 4min/km vauhtia.
La 29.12 ip. juoksu 10km 47min+pyöräily 30km
Su 30.12 ap. juoksu yht.18km. 1.18min. verrat+10x800m vetoa/400m palautus.         
   ip. uinti 30min   
yht. 150km

Vuorikiipeily ja korkeimpien huippujen "huiputtaminen" vaatii paljon aikaa ja valmisteluja. Miten kestävyysjuoksuharjoittelu ja vuorikiipeily palvelevat toisiaan?

- Lyhyesti kerrottuna. Fyysinen ja psyykkinen kestävyys molemmissa lajeissa on ehdoton.

Mielestäni maratoonarin ominaisuuksilla pärjää loistavasti vuorilla ja vuorilta opittu henkinen kantti on useasti ollut tarpeellinen varsinkin juoksukilpailuissa. Vuorilla vähähappisessa ilmassa on myös kyettävä liikkumaan ripeästi ja palautumisen oltava nopeaa, oman ja muiden turvallisuuden takia. Näissä tilanteissa maratonharjoittelusta on paljon hyötyä.

Vuorikiipeily on aikaavievää puuhaa ja se tarkoittaa parhaimmillaan 2 kuukauden taukoa juoksuharjoittelusta. Vuorilta alas tullessa on myös fyysisesti heikossa kunnossa. Lihasmassa häviää korkealla. Eli treenit ja harjoittelu täytyy aloittaa aika varovasti.

Pidän ylimenokauden tänä vuonna kun olen vuorella kiipeämässä.  

Millainen kokemus Mt. Everestin valloittaminen oli?

- Uskomattoman hieno! Kokemus mitä ei ikinään tule unohtamaan ja se osa sinua koko loppuelämän. Erittäin opettavainen kokemus myös, erityisesti omasta itsestään. 

Gulf Newsissä mainitsit aikovasi kiivetä pari vuorta vielä kuluvan vuoden aikana. Millaisia ponnisteluja nämä ovat?

- Keväällä tulen kiipeämään Lhotsen 8545m. Se on maailman neljänneksi korkein vuori. Valmistautuminen on pitkälle sama kuin Everestille. Lähden matkaan 4.4.2013. Reissu kestää n. 60 vuorokautta.

Lokakuussa lähden kiipeän mieheni kanssa Ama Dablamin 6812m, se tulee olemaan noin 3 viikon reissu.

Kunnon kohentamisen eteen ei enää tässä vaiheessa tarvitse tehdä ponnisteluja, mutta toki muut valmistelut vievät oman aikansa.

Mikä vuorikiipeilyssä kiehtoo?

- Vuorikiipeilyssä on jotain sellaista mitä ei voi selittää sanoilla. Minä en ainakaan osaa. Se täytyy itse kokea! Vuorilla ollessa ollaan luonnon armoilla, maisemat, äänettömyys, ajan pysähtyneisyys, omien aistien tunteminen, vaaran läsnäolo, kaiken sen voi tuntea ja kokea. Mulla vuorikiipeily on omien henkisten ja fyysisten rajojen haastamista ja ylläpitämistä.

Mahtuuko tämän kauden kilpailuohjelmaasi vuorikiipeilyn lisäksi juoksukilpailuja?

- Kisakausi on täällä Dubaissa nyt ohi ja menneenä kautena kisasin 16 kisaa. Kesällä pidän peruskuntokauden. Kun pääsen alas vuorilta aloitan silloin valmistautumisen seuraavaan kauteen. Tulevan kisa kauden päätavoite todennäköisesti on Dubain Maraton ja oman ennätyksen rikkominen.

>>Anne-Marin blogi

>>Anne-Marin kiipeilyistä enemmän hänen tiiminsä blogista

Hevoskuuri kiittää Anne-Maria haastattelusta ja toivottaa onnea matkaan niin vuorille kuin juoksukilpailuihin!

-Jarno Maimonen{/akeebasubs} {akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri