Näin markkinoidaan Norjan suurinta massahiihtoa

Birkebeinerin tunnelmaa. Kuva: Birkebeinerrennet AS

Birkebeinerin tunnelmaa. Kuva: Birkebeinerrennet AS

Norjan suurimman massahiihdon Birkebeinnerrennetin 15 800 starttipaikkaa on myyty viime vuosina loppuun minuuteissa. Tapahtuman toimitusjohtaja Rune Bergsodden kertoi Hevoskuurille, miten tapahtuman markkinointiviestintää tehdään. Tapahtuman pääyhteistyökumppanin Volkswagenin maajohtaja Ulf Tore Herneby puolestaan paljastaa miten kumppanuus on rakennettu.

 {akeebasubs *}Markkinointiviestinnässä tärkeää kustannustehokkuus

Birkebeinnerrennet on yksi Birkebeinerin yhdeksästä talvisesta tapahtumasta ja talviviikko pitää sisällään myös muun muassa oman tapahtuman naisille, viestin sekä puolimatkan tapahtuman. Tämän lisäksi Birkebeiner-tapahtumiin kuuluu maastopyöräily Birkebeinerittet oheistapahtumineen sekä maastojuoksutapahtuma Birkebeinerlöpet. lisäksi viime vuonna ajettiin ensimmäistä kertaa LandveisBirken maantiellä. Vaikka tapahtumia on hajautettu eri yritysten alle, on yhteistyö erittäin tiivistä.

Birkebeinerrennetin toimitusjohtaja Rune Bergsodden kertoo, että vaikka tapahtumien suosio on valtava, on heille tärkeää löytää yhä uusia osallistujia.

- Haluamme saada nimenomaan ensikertalaisia lisää mukaan. Tällä hetkellä heitä on noin 35 prosenttia osallistujista. Myös ulkomaalaiset ovat tärkeä kohderyhmä eritoten liike-elämän ja matkailun kannalta. Ulkomaalaisia meillä on tällä hetkellä noin 10 prosenttia osallistujista, sanoo Bergsodden.

Kun päätapahtuma myydään loppuun hetkessä, riittää osallistujia myös oheistapahtumiin.

- Viesti ja lyhyemmät tapahtumat ovat erityisesti yrityksille ja vähemmän kuntoille hyvä vaihtoehto päästä Birkebeiner-tapahtumien makuun, näkee Bersodden.

Tapahtumat vetävät osallistujia maailman huipuista aloitteleviin kuntoilijoihin, joten on tärkeää miettiä miten eri ryhmille viestitään tapahtumasta.

- Jaamme osallistujia jonkin verran eri asiakassegmenttehin ja kullekin ryhmälle viestitään tapahtumasta hiukan eri tavallla.

runeBRune Bergsodden Hevoskuurin piinapenkissä. Kuva: Hevoskuuri.fi

Suurin osa Birkebeiner-tapahtumien markkinoinnista tehdään sähköisesti.

- Haluamme olla osallistujien mielessä vuoden ympäri ja tähän Internet-sivut, Facebook, Twitter ja Youtube ovat helpoin ja kustannustehokkain tapa. Lisäksi lähetämme vuoden aikana noin 50 sähköpostiviestiä noin 110 000:lle rekisterissämme olevalle ihmiselle. Lisäksi yritämme palvella mahdollisimman hyvin toimittajia saadaksemme viestimme perille myös muualla. Varsinaista ostettua mainostilaa käytämme hyvin vähän, paljastaa Bergsodden.

Eivätkö ihmiset koe 50:ntä sähköpostiviestiä vuodessa ärsyttävänä ja roskapostina?
- Ei, sillä yritämme tarjota mahdollisimman kiinnostavaa sisältöä ja useimmiten tämä tarkoittaa kuntoilu- ja harjoitusvinkkejä, vastaa Bergsodden.

Myös TV-näkyvyys on Birkebeiner-tapahtumille erittäin tärkeä asia. Kokonaisuutta täydentää lisäksi kuusi kertaa vuodessa ilmestyvä Birkebeiner'n-lehti. Se on erillisen kustantamon hallussa, mutta siirtyy todennäköisesti tapahtumien omistukseen vuonna 2014.

Birkebeinerrennetin noin 15 800 osallistujasta peräti noin 2500 on tullut tapahtumaan työpaikan kustantamana ja yrityksille tarjotaan starttipaikkojen lisäksi eri suuruisia paketteja, joihin on mahdollista yhdistää näkyvyyttä tapahtumassa.

Volkwagen hakee muutakin kuin näkyvyyttä

Birkerenn-fredag-2012-1gsddVolkswagen hakee muutakin kuin näkyvyyttä. Kuva: Birkebeinerrennet AS

Birkebeinerrennet tarjoaa usean tason yhteistyökumppanuuksia. Ylimmässä "General Sponsor"-kategoriassa on vain yksi yritys – Volkswagen. Se on pääyhteistyökumppanina jokaisessa Birkebeiner-tapahtumassa niin talvella kuin kesälläkin.

Pääyhteistyökumppanuus takaa Volkswagenille mittavan näkyvyyden niin reitillä, tapahtumakeskuksissa kuin lehdissäkin. Mutta Volkswagenille yhteistyökumppanuus merkitsee paljon muutakin kuin näkyvyyttä, joka tulee listalla vasta kolmantena.

- Tärkein syy yhteistyökumppanuuteen on motivoida työntekijöitä kuntoilemaan ja pitämään huolta terveydestään. Lisäksi tapahtuma on suosittu norjalaisten keskuudessa ja jaamme yhteiset arvot: tunturit, luonto ja maisemat. Luontoarvot ovat tärkeitä Volkwagenille ja ne ovat linjassa Volkswagenin kansainvälisen strategian kanssa. Toki myös näkyvyys on meille tärkeä juttu, kertoo Volkswagenin maajohtaja Ulf Tore Herneby Hevoskuurille.

Volkswagen haluaa siis kannustaa työntekijöitään kuntoilun pariin ja tämä tapahtuu muutenkin kuin tarjoamalla starttipaikka tapahtumiin.

- Meillä on ohjattua valmennusta, yhteislenkkejä sekä luentoja. Ja tämä kaikki osittain työajalla, kertoo Herneby.
Viestitapahtuma StafettBirkenissä Volkswagenilla oli viime vuonna 20 joukkuetta, Birkebeinnerrennetissä 70-80 hiihtäjää ja Birkebeinerrittetissä peräti 400 pyöräilijää.

- Paikan päällä järjestämme työntekijöillemme muun muassa voiteluapua ja oman huoltoteltan maalin välittömässä läheisyydessä, jossa on myös mahdollisuus ruokailuun, sanoo Herneby.

Volkswagen tukee myös tapahtuman näkyvyyttä. Tapahtumia edeltävänä perjantaina Volkswagen toivottaa onnea kaikille Birkebeineriin lähtijöille isoilla mainoksilla Norjan suurimmissa bisneslehdissä ja maanantaina onnitellaan kaikkia läpi hiihtäneitä.

- On vaikea mitata mitä yhteistyö tuo takaisin, mutta Volkswagen on erittäin tyytyväinen yhteistyöhön, kommentoi Herneby.

-Petri Ikävalko{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri