Keväthanget ja mainiot hiihtokelit kannattaa hyödyntää

Lapin mainiot keväthanget kannattaa hyödyntää, kuten Mikko Koutaniemi teki Tour de Barentsilla vuonna 2011. Kuva: Laiho/NordicFocus

Lapin mainiot keväthanget kannattaa hyödyntää, kuten Mikko Koutaniemi teki Tour de Barentsilla vuonna 2011. Kuva: Laiho/NordicFocus

Pääsiäinen ja huhtikuu ovat jo ovella ja kevään pitäisi vähitellen saapua, mutta talvi pitää edelleen tiukasti otettaan ja hiihtokelit ovat parhaimmillaan. Siksi vielä ei kannata laittaa suksia naulaan, vaan hyödyntää kunnolla mainiot hiihtokelit.

{akeebasubs *} Hevoskuuri kyseli hiihtovalmentaja Mikko Virtaselta, kuinka nämä mainiot keväthanget ja hiihtokelit kannattaa hyödyntää, ja myös harjoituksellisessa mielessä. Virtanen on sitä mieltä, että harjoituksellisesti kannattaa hiihtokelit hyödyntää, mutta kuitenkin omaa tilannetta ensin tarkastaen.

– Harjoituksellisesti nämä mainiot kelit kannattaa ilman muuta hyödyntää, mutta ei kuitenkaan niin, että on jo totaalisen kyllästynyt hiihtoon tämän talven osalta ja viimeiset lenkit ja kilpailut ovat totaalista pakkopullaa. Riippuu siis siitä, miten kova ja raju kilpailukausi on ollut ja onko nälkää vielä kisailla ja hiihtää. Toisillehan loppukauden kilpailut ovat totaalista pakkopullaa, kun taas toiset nauttivat suunnattomasti keväthangilla hiihtämisestä ja kisailusta, Mikko Virtanen sanoo ja jatkaa.

– Vähän on siis kunkin hiihtäjän motivaatiosta kiinni ja myös siitä, että millaiset suunnitelmat on tehnyt ensi kautta ajatellen. Kun on suunnitelmat ensi harjoituskauteen selvillä ja se kuinka uuden harjoituskauden aloittaa, niin silloin on helpompi hiihtää ja harjoitella myös tämä loppukausi. Ja valmentaja joutuu analysoimaan myös urheilijat ja opittava tuntemaan, että millainen kevät ja loppukausi sopii kullekin urheilijalle parhaiten. Toisille on suurta nautintoa hiihtää Lapin hangilla ja yöpyä kelomökeissä ja piipahtaa latukahviloissa, kun taas toiset hiihtäjät kaipaavat tässä vaiheessa jo vaikka Bangkokin lämpöä. Tämä on siis myös yksilöstä kiinni.

Suksitestausta, aerobista pohjaa ja tekniikkaa

 Keväthangilla hiihtämisessä on paljon hyötyä ja etuja.

– Keväthanget sopivat myös mainiosti suksien testaukseen. Silloin on hyvä tilaisuus testata vesikelin suksia, joita pääsee harvemmin testaamaan kauden aikana.

– Harjoituksellisesti kannattaa keskittyä nimenomaan perusharjoitteluun. Kilpailukauden aikana aerobinen peruskestävyys pääsee helposti laskemaan ja näin myös aerobisen ja anaerobisen kynnyksen tasot laskevat. Kilpailukauden päälle onkin hyvä kehittää vielä peruskestävyyttä hiihtämällä, mikäli se on mahdollista, ennen kuin pitää huilia ja aloittaa uuden harjoituskauden, Virtanen sanoo.

Mutta tulevan kauden suunnitelmat olisi hyvä olla selvillä hyvissä ajoin, niin pystyy suunnittelemaan myös loppukauden paremmin.

– Paljon riippuu siitä milloin ja miten aloittaa uuden harjoituskauden ja milloin testit ovat. Monet aloittavat uuden harjoituskauden voimajaksolla ja silloin on hyvä keväthangilla kehittää vielä peruskestävyyttä ennen kuin aloittaa uuden kauden, sillä voimajakson aikana kestävyyspuoli heikkenee entisestään. Voimaa on parempi tehdä hyville pohjille. Jos kynnykset ovat romahtaneet, niin ensin kannattaa laittaa aerobinen puoli kuntoon. Näin pystyy aloittamaan uuden kauden hyvässä kunnossa ja se on parempi kuin olisi vain pitänyt huilia koko ajan, Virtanen opastaa.

Eikä tekniikkaakaan kannata keväthangilla unohtaa.

– Ainahan tekniikkaan pitää panostaa, mutta keväthangilla siihenkin on mainio tilaisuus. Jos on talven aikana kärsinyt jostain tekniikkavirheestä, niin nyt sitä voi rauhassa keväthangilla koittaa korjata. Mutta täytyy muistaa myös se henkinen puoli eli keväthangethan tarjoavat mitä mainiointa palautumista raskaasta kaudesta myös henkisellä puolella.

Mainioita kisoja tarjolla

Virtanen nostaa myös yhden tärkeän asian esille, jota kannattaa myös hyödyntää.

– Keväthangillahan on varsinkin pohjoisessa mitä mainioimpia kisoja tarjolla ja ne kannattaa ilman muuta hyödyntää. Kyllä minä junioreille suosittelen kiertää kisoja ihan Inaria myöten. Joillakin maailmancup-hiihtäjällä voi olla takki jo aivan tyhjä raskaan kauden jälkeen ja silloin se etelän lämpö voi olla se parempi vaihtoehto, mutta varsinkin juniorien kannattaa hyödyntää nämä mainiot kilpailut, mitä on tarjolla. Hyviä kisoja on paljon tarjolla, jos on oikealla asenteella liikkeellä. Minä itse annan siis hyvinkin erilaisia ohjeita eri urheilijoille, Virtanen korostaa yksilöllisyyttä tässäkin asiassa.

– Tämä on siis paljon myös korvien välinen asia ja kannattaa aistia niitä omia tuntemuksia, että mikä itselle sopii parhaiten. Monille on suurta nautintoa hiihtää Lapin keväthangilla ja harjoituksellisesti on aina hyötyä, kun harjoittelee lajinomaisesti.

Kuntoilijoille lomaa ja kilometrien keräystä

Ja keväthangista on iloa myös kuntohiihtäjillekin.

– Kuntoilijoillehan se on samalla myös lomaa, jos lähtee Lapin hangille hiihtämään. Ja heille on varmasti hyötyä siitä, mitä enemmän pystyy kilometrejä keräämään keväthangilla.

Sitten kun hiihtokausi alkaa lopulta päättyä, niin kannattaa muistaa totuttelu uuteen harjoituskauteen ja sulan maan harjoitteluun.

– Totuttelu on tärkeää. Esimerkiksi kannattaa ottaa voimaharjoittelua keväällä pikku hiljaa mukaan ohjelmaan, ettei suoraan aloita hurjalla punttikuurilla. Ja samoin on juoksun ja muun sulan maan harjoittelun laita. Näin keväthangilla voi hyvin alkaa totutella itseään myös juoksuun tekemällä juoksulenkkiä sulilla teillä ja pyöräteillä hiihtoharjoittelun lomassa, Mikko Virtanen antaa vielä loppuun vinkit siirtymäkaudelle.

- Tero Viljanen

{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


ulvang banneri