Mikko Paajanen kehittää itseään paremmaksi pyöräilijäksi UCI:n valmennuskeskuksessa

Mikko Paajanen Sveitsin komeissa maisemissa. Kuva: Mikko Paajasen kotialbumi

Mikko Paajanen Sveitsin komeissa maisemissa. Kuva: Mikko Paajasen kotialbumi

Mikko Paajaselle avautui mainio tilaisuus kehittyä pyöräilijänä, kun hän sai paikan Kansainvälisen pyöräilyliiton UCI:n valmennuskeskuksessa, jossa hän on ehtinyt nyt olla muutaman kuukauden. Lue lisää, millaista valmennusta ja ohjausta Paajanen valmennuskeskuksessa saa.

{akeebasubs *}
Hevoskuuri tavoitti 20-vuotiaan Mikko Paajasen Sveitsistä, jossa hän harjoittelee UCI:n valmennuskeskuksessa tavoitteenaan tulla entistä parempi pyöräilijä. Mikolla oli aikaa kertoa tarkemmin valmennuskeskuksen toiminnasta sekä omista tavoitteistaan pyöräilijänä.

Moi Mikko! Kertoisitko ensin hieman itsestäsi Hevoskuurin lukijoille, kuka olet ja missä asut ja mitä muuta touhuilet pyöräilyn lisäksi tällä hetkellä?

– Olen Mikko Paajanen 20-vuotias maantiepyöräilijä kotoisin Kouvolan Myllykoskelta. Tänä vuonna asustelen täällä Sveitsin alppimaisemissa Aigle nimisessä kylässä ja elän tällä hetkellä täysin pyöräilyn ehdoilla enkä siis opiskele tai tee töitä.

Olet siis parhaillaan tuolla UCI:n valmennuskeskuksessa Sveitsissä, kuinka oikein päädyit tai pääsit sinne ja kuinka pitkään sinun on tarkoitus siellä olla? Ja kuinka kaikki on sujunut ja miten olet siellä viihtynyt?

– Managerini Joona Laukka alkoi syksyllä puhumaan, että UCI:n valmennuskeskuksessa Sveitsissä saattaisi olla paikka auki ja hän ryhtyi hoitamaan asiaa. Helmikuussa sain virallisen kutsun, joka aluksi oli vain toukokuun loppuun asti, mutta jos tulosta syntyy ja potentiaalia löytyy, niin voin jatkaa kauden loppuun asti. Tähän mennessä on jo varmistunut jatko MM-kisoihin asti syyskuun loppuun.

Kaikki on sujunut varsin erinomaisesti täällä ja onhan tämä amatööripyöräilijälle unelmapaikka olla! Olen viihtynyt hyvin, vaikka täällä välillä onkin hieman vaikeuksia kielten kanssa, sillä tänne saapuu urheilijoita eri puolilta maailmaa aina Afrikasta, Aasiasta sekä Etelä-Amerikasta asti. On ollut hienoa tutustua muista kulttuureista tulleisiin ihmisiin ja laajentaa omaa näkemystä asioihin sitä kautta. Tästä huolimatta tiimihenki on hyvä.

Kertoisitko vielä hieman tarkemmin tuosta valmennuskeskuksen ohjelmasta ja toiminnasta. Millaisia harjoituksia teillä on ja kuinka paljon? Mitä muuta toiminta pitää sisällään, valmennusohjeita, fysioterapiaa, hierontaa yms.?

– Täällä pyritään hoitamaan kaikki osa-alueet, mitkä vaikuttavat tuloksen tekemiseen. Meillä on kaksi valmentajaa, jotka suunnittelevat harjoittelun ja opettavat kaiken mitä he tietävät. Eli meillä on usein "oppitunteja", joissa käydään läpi miten kisoja pitäisi ajaa, jotta voittaminen on mahdollista. He selittävät harjoitustietoutta, miksi mitäkin tehdään ja miten jokaisen treenin pitäisi vaikuttaa.

Pääosin kaikki tekevät samat harjoitukset ja treenit tehdään koko porukalla. Tällä hetkellä meitä on kolmetoista kuskia. Treenejä on kuudesta kahteentoista kertaa viikossa ja tuntimäärät vaihtelevat kymmenen sekä kolmenkymmenen tunnin välillä. Harjoittelu pitää sisällään maantiepyöräilyä, kuntosali harjoituksia sekä ratapyöräilyä. Minulle ratapyöräily tuli uutena kokemuksena täällä ja olen iloinen siitä, se toimii loistavasti harjoitusmuotona sateisina päivinä. Valmennuskeskuksessa on valmentajien lisäksi mekaanikkoja, jotka hoitavat kaiken pyöriin liittyen. Hierontaa on mahdollista saada tarpeen mukaan kuten, myös lääkärin ja osteopaatin palveluita. Täällä annetaan kaikki eväät kehittymiseen.

Kuulostaa todella hyvältä! Voisitko vielä kertoa, millainen on normaali harjoituspäivä valmennuskeskuksessa?

– Esimerkki normaalipäivästä valmennuskeskuksessa: Aamulla herätys ja aamupala noin seitsemän aikaan. Tämän jälkeen normaalit aamutoimet ja siirtyminen pyörällä majoituspaikasta UCI:n päämajaan, jossa vietämme suuren osan päivästä. Puoli yhdeksän aikaan joka aamu on tapaaminen valmentajien ja urheilijoiden kanssa. Tässä tapaamisessa valmentajat kertovat treenataanko suunnitelmien mukaan vai pitääkö tehdä muutoksia esimerkiksi sään takia sekä kysellään kaikkien olotilaa. Välillä pidetään pitempi tapaaminen, jossa käydään läpi tulevaa/mennyttä kisaa tai opiskellaan jotain muuta. Sitten on aamutreenin vuoro. Puolen päivän aikaan syömme lounasta keskuksessa sijaitsevassa ravintolassa. Ravintolassa on tietenkin ajateltu urheilijoille sopivaa ruokavaliota. Lounaan jälkeen joko levätään pari tuntia ennen iltapäivän treeniä tai sitten poistutaan takaisin majapaikkaan tekemään mitä haluaa. Kuuden aikaan päivällinen ja loppuilta lepäämistä sekä omatoimista venyttelyä. Päivä siis kuluu lähes aamusta iltaan pelkästään pyöräilyä miettien.

Entä sinun tallisi tällä hetkellä? Mitä tallia edustat tällä hetkellä ja minkä tason talli se on?

– Tämä UCI:n valmennuskeskus on samalla oma talli (nimenä Centre Mondial du Cyclisme). Eli siis kaikki täällä olevat urheilijat ajavat samassa tiimissä kisaa. Kilpailut mihin osallistumme, ovat pääosin amatöörikisoja ja välillä alimman tason ammattilaiskisoja (uci 1.2 ja 2.2 tason kisoja) sekä Nations Cupin osakilpailuja.

Millainen kilpailukalenteri sinulla on kesänä? Ja mitkä ovat sinun tämän vuoden pääkilpailut? Ja millaiset tavoitteet olet asettanut tälle kaudelle?

– Kilpailuohjelmassa on nyt varmasti seuraavat kisat, jonka jälkeen ei ole varmaa tietoa:
16.-19.5 Tour de Franche-Comte, Ranska (elite national)
26.5 GP Cham
30.5-1.6 Tour of Estonia (uci 2.1 maajoukkueessa)
9.6 Fellmannin ajot
10.6 Porvoon ajot

Tulen siis Suomeen ennen Tour of Estoniaa ja kesäkuu kuluukin luultavasti kokonaan Suomessa aina SM-kisoihin asti. Välillä tekee hyvää lepuuttaa hieman mieltä kotimaisemissa.

MikkoPaajanenII150513Mikko Paajanen vauhdissa. Kuva: Mikko Paajasen kotialbumiEn ole varsinaisesti asettanut kaudelle päätavoitteita, mutta isoimmissa kisoissa haluan tietenkin pärjätä hyvin. Näitä ovat Tour of Estonia ja elokuussa Tour de Lavenir, josta on mahdollisuus kerätä vielä viime hetken pisteitä päästäkseni ajamaan MM-maantieajoa.

Tänä vuonna tavoitteena on tehdä tulosta useissa kisoissa, jotta ensi vuodelle olisi mahdollista saada jonkinnäköinen ammattilaissopimus. Tämä on erittäin vaikeata, mutta yritys on kuitenkin kova.

Olit toukokuun alussa mukana myös kisoissa Azerbaidzhanissa, millainen kilpailu se oli? Taisi olla melkoinen ja uudenlainen kokemus?

– Azerbaidzhanissa ajettiin 1.-5.5 kova 2.2 tason kilpailu. Viiden päivän kisa kovissa helteissä ja rankoilla reiteillä oli hieno kokemus, vaikkei menestystä tullutkaan. Kunto antoi kuitenkin hyviä merkkejä ja nyt on hyvä lähteä yhtä kokemusta rikkaampana kohti uusia kisoja. Tämä kisa poikkesi aika paljon normaalikisoista Ranskassa ja Sveitsissä. Azerbaidzhanissa oli kuitenkin panostettu kilpailuun kovasti ja kaksi etappia ajettiinkin aivan pääkaupungin keskustassa. Katsojiakin oli melkoisesti.

Nyt olet osallistumassa nelipäiväiseen kisaan Ranskassa, millainen kisa se on ja millä mielin ja tavoittein olet sinne lähdössä?

– Nyt edessä on torstaina alkava Tour de Franche-Comté, joka sisältää viisi etappia neljän päivän aikana. Kisassa on paljon nousua, mikä sopii minulle. Tason pitäisi olla hieman helpompi Azerbaidzhaniin verrattuna ja lähdenkin tavoittelemaan hyviä sijoituksia, miksei jopa etappivoittoa.

Mennäänpä vielä hieman sinun harjoitteluusi. Voisitko antaa yhden esimerkkiviikon sinun talven perusharjoitteluviikosta ja toinen esimerkkiviikko nyt kilpailukaudella kisojen välissä?

Mikko Paajasen esimerkkiviikko talven ensimmäiseltä etelän treenileiriltä (viikko 2):

Ma. Pyöräily peruskestävyys 3h15min 92km
Ti. Pyöräily peruskestävyys 3h40min 107km
Ke. Pyöräily peruskestävyys+kirejä 5h10min 150km
To. Kuntopiiri 45min Pyöräily kevyt 1h10min 31km
Pe. Pyöräily peruskestävyys+kirejä 4h05min 120km
La. Pyöräily peruskestävyys 4h20min 131km
Su. Kuntopiiri 30min

Yhteensä:22h55min 631km

Toinen esimerkkiviikko huhtikuun lopulta kilpailukauden keskellä:

Ma. Lepo
Ti. Pyöräily kevyt 1h55min 58km
Ke. Aamu. VO2max testi 30min
Iltapäivä. Pyöräily kevyt 1h40min 45km
To. Pyöräily peruskestävyys 3h45min 109km
Pe. Voimatasotesti (wattbike) 30min + Ratapyöräily kevyt 1h
La. Kilpailu 1h20min 53km
Su. Kilpailu 3h 107km

Yhteensä: 13h40min 364km

Entäpä sinun tavoitteesi? Millaiset tavoitteet olet asettanut itsellesi pyöräilijänä? Mitä haluat pyöräilyssä tavoittaa? Millä tasolla haluat olla muutamanvuoden kuluttua?

– Tavoitteeni pyöräilyssä on päästä korkeimmalle ammattilaistasolle (protour) ja tehdä tästä itselleni ammatti. Tietysti olen aina unelmoinut isojen kisojen voittamisesta, mutta se jää nähtäväksi mihin omat rahkeet riittävät. Koitetaan ensin päästä ammattilaiseksi seuraavan parin vuoden aikana ja sen jälkeen kehittyä lisää.

Mikä on pyöräilyssä parasta sinulle ja mitä se sinulle antaa ja merkitsee?

– Parasta pyöräilyssä on ehdottomasti kilpaileminen ja sen tuottama adrenaliini, pettymykset ja onnistumiset. Toki nautin harjoittelustakin ja erityisesti, kun pääsee hieman rääkkäämään itseään. Itsensä ylittäminen antaa aivan mahtavan tunteen. Loppujen lopuksi se on kuitenkin se kilpailuvietti ja maantiepyöräilyn taktinen puoli, mikä pitää minut motivoituneena ja innostuneena lajista. Ei riitä pelkästään se, että olet kovassa kunnossa, vaan pää pitää olla touhussa mukana.

Loppuun vielä hieman toisenlainen kysymys. Mitä asioita yleensä pohdit pitkien lenkkien ja pitkien kisojen aikana.

– Pitkissä treeneissä mielessä pyörii kaikenlaisia asioita. Pyöräilyyn liittyen tulee esimerkiksi pohdittua tulevia kisoja ja mietittyä miten niissä pitäisi ajaa menestyäkseen sekä myös menneitä kisoja tulee mietittyä mitä tein väärin ja mitä oikein. Tämän lisäksi tulee ajateltua kaikkea normaaliin elämään liittyviä asioita mitä nyt normaalitkin nuoret miehet miettivät. Pitkissä kisoissa sen sijaan ei ole paljoa aikaa miettiä mitään ylimääräisiä. Kyllä siinä pitää olla kokoajan ajatus kisassa mukana. Miten pitää olla sijoittuneena porukassa ja muistaa syödä sekä juoda. Pienikin "nukahdus" kisassa voi maksaa paljon.

Hevoskuuri kiittää Mikko Paajasta tästä mielenkiintoisesta haastattelusta ja toivottaa menestystä kesän kilpailuihin.

- Tero Viljanen

{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri