Joonas Harjamäki viettää juoksijan elämää Portugalissa

Joonas Harjamäki on viettänyt viime ajat juoksijan elämää Portugalissa. Kuva: Jarno Maimonen

Joonas Harjamäki on viettänyt viime ajat juoksijan elämää Portugalissa. Kuva: Jarno Maimonen

Jukka Keskisalon lopettamisen myötä Joonas Harjamäki joutuu kantamaan entistä enemmän vastuuta suomalaismiesten estemenestyksestä. Talven ja kevään Harjamäki on asunut Portugalissa, josta Hevoskuuri hänet tavoitti.

{akeebasubs *}
Portugalissa Viipurin Urheilijoihin täksi kaudeksi vaihtanut Joonas Harjamäki on viettänyt täysipäiväistä juoksijan elämää. Kysytäänpä mieheltä kuinka harjoittelu on sujunut ja millaisin miettein hän tulevaan kauteen lähtee.

Viimeksi olimme yhteydessä tammikuussa, miten harjoittelusi on tämän jälkeen sujunut? Millainen ohjelma ja leiritys sinulla on ollut. Entä onko ollut mitään ongelmia tai vammoja häiritsemässä harjoitteluasi?

– Tammikuusta maaliskuun alkuun oli paljon kaiken maailman sählinkiä, vähäisimpänä ei ainakaan muuttohäslinki. Sähellyksen seurauksena jouduin jättämään jonkin verran harjoituksia väliin. Treenimäärää tuli tuonakin aikana kuitenkin kohtuullisesti 110 – 130 km / viikko. Joulu-tammikuun leirin aikana kärsin myöskin pakaran ja takareiden alueen vammasta. Takareittä on kiristellyt vielä ihan viime viikoillakin. Samasta syystä jätin myös SM-maastot väliin, kun reisi kiristyi aika pahasti viimeistelytreenissä. Päätin ottaa mieluummin nyt viikon tauon kuin riskeerata mitään kesän suhteen.

En usko tarvitsevani enää leireilyä harjoittelussani, joten lopetin leireilyn toistaiseksi kokonaan vuodenvaihteen seitsemän viikon leiriin. Kotona on ihan tarpeeksi hyvät olosuhteet harjoitteluun. Viimeiset pari kuukautta olen harjoitellut 2 kovaa viikkoa / 1 kevyt -rytmillä.

Joonas Harjamäen kovan määräjakson ensimmäinen (hieman kevyempi) viikko:

VIIKKO 13
Maanantai:
Aamu: Tekniikka + nopeus
Ilta: Pyöräily (pyöräily aina vauhtileikittely)

Tiistai:
Aamu: Palauttava
Ilta: Rento > Reipas 11 km + 5 * lyhyt mäki + verryttelyt

Keskiviikko:
Aamu: Puolipitkä kevyt
Ilta: Kevyt

Torstai:
Aamu: Estetekniikka + verryttelyt
Ilta: Rento 10 km + 4 km VL radalla (200 29 sek / 200 90 sek) + verryttelyt

Perjantai:
Aamu: Palauttava
Ilta: Uinti + vesijuoksu + kevyt juoksulenkki (uinnissa aina myös joku vauhdikkaampi osuus)

Lauantai:
Aamu: Kevyt 11 km, jonka aikana 1 km VL:ää (alussa ja lopussa 60 sek kovaa)
Ilta: Kisa (3000 m) + verryttelyt + kisan jälkeen 10 km reipasta maastossa

Sunnuntai:
Aamu: 28 km kiihtyvää
Ilta: palauttava

Viikko yhteensä:
177 km + 1 pyöräily + 1 uinti
Harjoituskerrat 14 kpl

JoonasHarjamaki170513 kristerlainaJoonas Harjamäki esteharjoitusta tekemässä. Kuva: Krister LainaOlet tälläkin hetkellä vielä Portugalissa, kuinka kauan olet jo ehtinyt siellä olemaan? Mitä sinun harjoitteluun kuuluu tällä hetkellä? Kertoisitko Hevoskuurin lukijoille millaisia kilpailukauteen valmistavia kovia harjoituksia sinä teet?

– Jeps, kotona ollaan vieläkin! Olen ollut täällä SM-halleja seuraavasta maanantaista lähtien. Tällä hetkellä ohjelmassa on viikon juoksutauon jälkeinen juoksuun totuttelu. Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, niin ensi viikolla olisi tarkoitus aloittaa jälleen ohjelmoitu juoksuharjoittelu.

Jos vertaan noihin määräpainotteisiin koviin viikkoihin, niin nyt kovat treenit on tarkoitus vetää varmasti palautuneessa tilassa ja hieman kovemmilla tehoilla. Palautumisen varmistamiseksi viikko-ohjelma on vain eräänlainen luonnos ja todellisuudessa käytämme koutsini, Koskiahon Penan kanssa päiväohjelmaa, että palautumiselle jää varmasti tarpeeksi aikaa.

Olen nyt aloittanut vetämään TV-kovia treenejä ensimmäistä kertaa tällä kaudella. Harjoittelussani TV-kovalla tarkoitetaan yhtäjaksoista kovaa juoksua, jossa keskisyke on anaerobisen kynnyksen yläpuolella, esim. 6 – 10 km maantiekisat. Määräjaksolla VK-harjoitukset olivat pitkiä aerobisen kynnyksen tuntumassa (rento) olleita treenejä tai kynnysten välissä olleita kiihtyviä treenejä (rento – reipas). Muita kovia harjoituksia ovat radalla tehtävät vauhtileikittelyt, usein kevyen vauhtikestävyyslenkin päälle, 1000 – 2000 m toistot, mäkivedot, ja kiihtyvät 20 – 25 km pitkät lenkit. Jossakin kohtaa mukaan tulee myös 200 – 1000 m ratavedot ja estejuoksuvedot.

Milloin olet Suomeen tulossa ja mitkä ovat ensimmäiset ratakilpailusi?

– Olen juossut radalla jo testimielessä yhden 3000 m kisan niin kuin esimerkkitreeniviikosta voi lukea. Varsinainen kisakausi kuitenkin alkaa 1.6. Belgian Oordegemissä. Juoksen kisoissa esteet. Alkuperäinen tarkoitukseni on aloittaa kisakausi tuosta kisasta ja jatkaa kilpailua Joensuun Eliittikisoissa (1500 m tai 3000 m), Turun Paavo Nurmi Kisoissa (5000 m) ja edelleen Euroopan joukkuemestaruuskisoissa Dublinissa (3000 m esteet). Jos harjoittelun kuitenkin jää takareiden vuoksi vajaaksi seuraavien viikkojen aikana niin saattaa olla, että tulen vielä takaisin Portugaliin harjoittelemaan pariksi viikoksi Belgian kisan jälkeen.

Vaihdoit viime kauden päätteeksi myös seuraa Viipurin Urheilijoiden. Miten olet kokenut tämän seuranvaihdon? Onko se tuonut jotain uutta harjoitteluusi tai juoksijan urallesi?

– Seuranvaihto antoi paljon motivaatiota ja uskoa tuleville vuosille ja oli myös yksi tärkeimmistä yksittäisistä seikoista, että pystyn keskittymään jatkossa täysipainoiseen harjoitteluun. VU on perinteikäs juoksuseura ja seuran johdon ja entisten juoksijoiden, esim. Tapio Kantasen, kiinnostus tekemisiini, on entisestään lisännyt motivaatiota.

Talvella kerroit, että tulet olemaan jatkossa päätoiminen juoksija, onko sama tilanne edelleen ja miltä sinun tulevaisuuden suunnitelmat juoksijana tällä hetkellä näyttää?

JoonasHarjamaki170513 jkivimakiJoonas Harjamäki nauttii juoksemisesta Monte Gordon rannalla. Kuva: Jyri Kivimäki– Juoksun ehdoilla mennään! Enpä ole tulevaisuutta turhan tarkkaan suunnitellut, jos ei alustavan kisakalenterin suunnittelua lasketa. Tuntuu siltä, että viikko-ohjelma on ihan tarpeeksi pitkälle eteenpäin ja välillä sekin on liian pitkälle vietyä suunnittelua, kun pitää reagoida johonkin odottamattomaan, esim. harjoitusväsymykseen. Tämä on tämmöistä odottelua: tiedän, että niitä päiviä on tulossa seuraavien vuosien aikana monia, että minä olen huippukuntoisena starttiviivalla. Siksipä yksittäiset vastoinkäymiset eivät enää ihan hirveästi jaksa hetkauttaa. Kaikenlaiset vaivat ja ongelmat ovat tämän homman varjopuoli ja niiden kanssa pitää vain oppia elämään.

Aiemmin kerroit, että et aseta enää itsellesi varsinaisia tavoitteita juoksijana, muuten kuin että haluat juosta kovempaa kuin aiemmin tai voittaa kisoja. Mitä ajattelet siis Moskovan MM-kisoista, kun ne vähitellen lähestyvät? Haluatko päästä Moskovaan juoksemaan tai onko jotain muita tärkeitä kisoja sinulle tällä kaudella?

– Alustavassa kesän kisakalenterissa pääkisojani ovat MM-kisat, Universiadit, Euroopan joukkuemestaruuskisat, Ruotsi−Suomi- ja DecaNation-maaottelu sekä Kalevan Kisat. Katsotaan kesän aikana täydentyykö lista vielä joillain kansainvälisillä kisoilla.

Entä millaisia aikoja tavoittelet esteissä tänä vuonna? Ennätyksen parantamista muutaman vuoden tauon jälkeen? Entä millainen on sinusta suomalaisen estejuoksun taso tällä kaudella, kun Jukka Keskisalo lopetti ja Janne Ukonmaanaholla on ollut jalkavaivoja?

– Katsotaan sitten kauden jälkeen minkälaisen noteerauksen sain raapaistua pöytään. Uskon, että 10 kärjen taso on tänä vuonna selvästi tiiviimpi kuin viimeisinä kahtena vuotena. Uusia 9 minuutin alittajia saattaa tulla useampikin. Jannesta en ole niin huolissani, kyllä hän sieltä vielä tuloslistoille pomppaa ja varmasti suoraan hyvälle tasolle.

Loppuun hieman filosofisempi kysymys: Mistä nautit eniten juoksijana ja mitä juokseminen sinulle merkitsee?

– Itseni ylittämisestä, on se sitten kovan kisan voittaminen, tai jotain muuta yhtä siistiä. Urheilu on elämäntapani ja kestävyysjuoksu on ammattini.

Hevoskuuri jää mielenkiinnolla seuraamaan millaisen tuloksen Joonas Harjamäki saa pöytään raapaistua kauden aikana.

- Tero Viljanen
{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri