Hiihtäjäkin voi tehdä pyöräillen monipuolisia harjoituksia

Hiihtäjäkin voi tehdä pyöräillen monipuolisia harjoituksia. Kuva: Trek

Hiihtäjäkin voi tehdä pyöräillen monipuolisia harjoituksia. Kuva: Trek

Hiihtäjien joukosta löytyy useita enemmän tai vähemmän innokkaita pyöräilijöitä, mutta minkälaisia harjoituksia hiihtäjän kannattaa pyörällä tehdä ja mitä pitää ottaa huomioon? Hevoskuuri kyseli asiaa useita huippuhiihtäjiä valmentavalta Reijo Jylhältä. Myös Kaisa Mäkäräinen ja Ville Nousiainen kertoivat omia kokemuksiaan pyöräilystä harjoittelussaan.

{akeebasubs *}Reijo Jylhällä on itsellään kilpapyöräilytaustaa, ja hänen valmennettavistaan Martti Jylhä ja Mikko Koutaniemi pyöräilevät mielellään. Sami Jauhojärvi taas ei niinkään.

– En ole lähtenyt kenellekään opettamaan pyöräilyä. Pyöräilyä on harjoitusohjelmassa yksi tai kaksi kertaa viikossa, Jylhä pelkistää.

Maantiepyörä on hiihtäjälle maastopyörää sopivampi harjoitteluun sen takia, että sillä kuormitusta on helpompi säädellä kuin maastopyörällä.

– Kun ajoasento ja varusteet ovat kunnossa, ei oikeastaan ole jaloille tehtävää harjoitusta, jota ei voisi pyörällä tehdä. Pyörällä voi harjoittaa nopeutta, voimaa ja kestävyyttä.

Ennen pyöräilyharjoittelun aloittamista hiihtäjänkin kannattaa säätää satulan korkeus ja etäisyys ohjaustangosta kohdilleen, jolloin ajoasennosta tulee oikea. Sopiva satulan korkeus esimerkiksi on sellainen, että jalkojen roikkuessa rentona, kantapää ylettyy ala-asennossa olevaan polkimeen.

– Tärkeää on olla myös pyöräilyhousut, kengät ja lukkopolkimet. Pyörällä ajaminen on pyörittämistä, ja se ei onnistu ilman lukkopolkimia.

Jylhä painottaa, että keskeinen asia harjoittelussa ovat poljinkierrokset. Hiihtäjien suosimilla pitkillä huoltavilla pyörälenkeillä kadenssin olisi hyvä olla lähemmäs sata.

– Liian isoilla välityksillä ajaminen pilaa asian. Tärkeää on muistaa, että kuormitus ja sen siirtyminen kestävyydestä lihaskestävyyteen on riippuvainen poljinkierroksista.

Mäkäräinen korvaa pyöräilyllä vaelluksia

Kaisa Mäkäräiselle pyörälenkit kotimaassa ovat yleensä aina vaellusta korvaavia pitkiä rauhallisia lenkkejä maantiepyörällä.

– Pyrin kuitenkin vaihtelemaan kadenssia, vaihdetta ja tehoa kesken lenkin maaston ja mielen mukaan, ettei pyöräily olisi hirmu junnaavaa. En tee kuitenkaan mitään ylipitkiä harjoituksia. Pari viisituntista kesään kuitenkin mahtuu, kun eksyy järven ympäriajo-reitille, josta ei pääse aiemmin pois, Mäkäräinen sanoo.

Yleensä hänen pyörälenkkinsä ovat 3–4 tuntia.

– Joskus teen pyörällä verkkoja punttisalille tai iltarasteille, jolloin pk-treeniin saa helposti vähän kestoa lisää.

Ville Nousiainen käyttää pyöräilyä kesäharjoittelussaan samantapaisesti.

– Teen pyörällä huoltavia treenejä, en kehittäviä. Saatan myös polkea suolle puoli tuntia ja sieltä harjoituksen jälkeen takaisin. Pitkiä lenkkejä teen yhdistämällä rullahiihtoa ja pyöräilyä. Gardalla ollessamme olen puolestaan polkenut maastopyörällä ylämäkeen, Nousiainen kertoo.{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri