Kjell Carlström johtaa IAM Cyclingiä Tourilla

Kjell Carlström kesäkuussa käydyssä Sveitsin ympäriajossa. Kuva: IAM Cycling

Kjell Carlström kesäkuussa käydyssä Sveitsin ympäriajossa. Kuva: IAM Cycling

Lauantaina alkava Tour de France tulee olemaan ikimuistoinen entiselle ammattipyöräilijälle Kjell Carlströmille. Carlström toimii ensimmäistä kertaa urallaan joukkueenjohtajana Tourilla tallinaan sveitsiläinen IAM Cycling. Kestävyysurheilu.fi kyseli Carlströmiltä, mitä kaikkea joukkueenjohtajana toimiminen pitää sisällään.

{akeebasubs *}
IAM Cyclingillä tulee olemaan Tourilla kaksi joukkueenjohtajaa (Directeurs Sportifs) ja Kjell Carlström on heistä toinen ja toinen on Eddy Seigneur. Kestävyysurheilu.fi tavoitti kiireisen Carlströmin Lontoosta lentokentältä, jonne hän oli juuri lentänyt tekemään viimeisiä valmisteluja ennen kuin Tour käynnistyy lauantaina Leedsistä Pohjois-Englannista.

IAM Cycling tallilla on meneillään tallin historian toinen kausi ja Tourille osallistuminen on tallille ensimmäinen laatuaan. Näin se on myös sitä tallin toiminnassa alusta saakka mukana olleelle Kjell Carlströmillekin. Carlström myöntää, että Tourille pääsy on iso juttu tallille.

– Hyvillä mielin voidaan lähteä alkavalle Tourille ja kyllä se on meille iso juttu, että ollaan päästy tänne mukaan. Mutta toisaalta olemme tehneet kovasti töitä nyt 1,5-2 vuotta tänne pääsemiseksi ja nyt sitten tehty työ myös palkitaan, Kjell Carlström kommentoi Tourin aattona.

Vastuu urheilullisesta puolesta

Kjell Carlström kertoo, että hänen roolinsa joukkueenjohtajana on selvä Tourilla.

– Minun työtä on kaikki, mikä liittyy urheiluun. Nyt Tourilla minun ei tarvitse miettiä muita asioita, vaan voin keskittyä pelkästään urheilulliseen puoleen, joita on esimerkiksi koordinointi ja nuorten henkilöiden opastus ja aikataulujen teko. Pikkukilpailuissa sitä on joutunut toimimaan vähän jokapaikanhöylänä ja hoitamaan kaikkia asioita ja onneksi meitä on vielä kaksi joukkueenjohtajaa täällä mukana, Carlström kertoo.

– Keskimäärin meillä on Tourilla mukana 20 henkilöä yhdeksän ajajan lisäksi. Välillä heitä on enemmän ja välillä vähemmän. Tämä ryhmä koostuu mm. neljästä mekaanikosta, neljästä hierojasta, lääkäristä, ortopedistä ja PR- ja viestintäihmisistä, Carlström kertoo siitä, kuinka mittavasta panostuksesta ja tarvittavasta henkilökunnasta Tourilla on oikein kyse.

Porvoosta kotoisin ja oman ammattilaisuransa muutama vuosi sitten lopettanut Kjell Carlström kertoo aloittaneensa valmistelut Tourille hyvissä ajoin ennen tapahtuman alkua.

– Valmistelut alkoivat siitä, että ketkä ajajista lähtevät Tourille ja sitä kautta tallin strategian ja taktiikan luominen kilpailuun. Sen jälkeen alkoi etappeihin tutustuminen ja niihin taktiikan luominen ja suunnittelu, kuinka niitä tulisi ajaa, Carlström kertoo.

IAM Cyclingin tavoitteet debyyttitourilla ovat korkealla.

– Tavoitteitahan voi laittaa vaikka kuinka paljon, mutta meille realistista on yrittää yhtä etappivoittoa sekä kymmenen sakkiin sijoittumista kokonaiskilpailussa, Carlström kertoo tallin tavoitteista.

– Parhaat edellytykset kokonaiskilpailussa ovat luultavasti Mathias Frankilla. Lisäksi Heinrich Haussler voi pärjätä hyvin kirietapeilla ja Sylvain Chavanel yksittäisissä irtiotoissa. Esimerkiksi etukäteen toinen etappi voisi sopia oikein hyvin Chavanelille irtiottoyritykseen, Carlström luettelee.

Tähän mennessä IAM Cyclingin kausi on ollut hieman kaksijakoinen.

– Klassikkoporukka ajoi hieman alle odotusten, mutta toisaalta pienissä ja isoissa etappikilpailuissa me ollaan pärjätty hyvin. Esimerkiksi Tour de Suissella saimme kokonaiskilpailussa kakkossijan, joten ne eivät paljon paremmin olisi voineet mennäkään, Carlström kertoo tallinsa alkukaudesta.

Tiiviitä päiviä

Tourin aikana Kjell Carlströmillä riittää kiirettä ja ohjelmaa.

– Päivän ohjelma riippuu aina siitä, että millainen etappi on luvassa. Etappia edeltävän iltana pidämme palaverin, jossa tehdään seuraavan päivän ohjelma ja luodaan taktiikka etapille. Kisa-aamuna pidämme myös lyhyen palavaerin ja siinä jutellaan myös ajajien kanssa ja kysellään heidän kuulumisia ja olotilaa ja kerrataan vielä taktiikkaa.

– Kisan aikana katsotaan sitten mitä tulee vastaan ja mitä etapilla tapahtuu. Kerron ajajille, mitä on luvassa ja onko esimerkiksi mäkiä tulossa ja kuinka niitä kannattaa ajaa. Sitten jos tulee kolareita tai muita haavereita, niin sitten kerron miten niissä tulee toimia ja jos taktiikkaa joutuu säätämään kisan aikana. Nämä ovat ne tärkeimmät tehtävät, Carlström kertoo roolistaan etapin aikana.

Etapin jälkeen on jälleen luvassa lyhyt palaveri, jossa kerrataan kuinka etapilla ajettiin ja jokainen ajaja kertoo lyhyesti omasta ajostaan.

Entä ehtiikö Kjell Carlström yhtään nukkumaan Tourin aikana.

– Tulen pyrkimään siihen, että nukkumaan pääsisi joskus klo 23-24 aikoihin ja herätys olisi sitten 7-8 aikoihin. Muiden osalta, kuten mekaanikoiden, pyrimme siihen, että kaikki saisivat työnsä tehtyä illalliselle (klo 20.30-21 aikoihin) mennessä. Itselle jää kyllä vielä hieman hommia sen jälkeenkin, Carlström kertoo päivärytmistään tulevan Tourin aikana.

Viihtynyt joukkueenjohtajana

Kjell Carlströmille avautui mahdollisuus varsin pian ja hieman yllättäen aloittaa joukkueenjohtajana vasta perustetussa IAM Cycling tallissa oman aktiiviuransa jälkeen. Carlström kertoo viihtyvänsä hyvin nykyisessä tehtävässään ja jopa paremmin, kuin mitä etukäteen ajatteli.

– Ihan mukavasti on toistaiseksi mennyt ja jopa mukavammin, kuin mitä etukäteen ajattelin. Tosin tiesin oman ammattilaisurani kautta, mitä olisi luvassa ja lisäksi minulle on kertynyt paljon kokemusta myös ajajana, niin täysin tuntemattomaan ei tarvinnut hypätä, vaikken aiemmin joukkueenjohtajana ole toiminutkaan. Mutta on tämä silti päässyt yllättämään, että kuinka mukavaa tämä työ on ja todella hyvin olen pestissäni viihtynyt, Carlström kertoo juuri ennen tulikastettaan Tour-tallin joukkueenjohtajana.

– Kyllähän tämä on uusi hieno haaste itsellenikin, Carlström sanoo vielä loppuun.

- Tero Viljanen
{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri