Juha-Matti Mikkolainen tähtää räpäten Falunin MM-sprinttiin

Parhaillaan Juha-Matti Mikkolainen harjoittelee korkealla Livignossa Falunin MM-sprintti mielessään. Kuva: Juha-Matti Mikkolaisen kotialbumi

Parhaillaan Juha-Matti Mikkolainen harjoittelee korkealla Livignossa Falunin MM-sprintti mielessään. Kuva: Juha-Matti Mikkolaisen kotialbumi

Valkeakosken Hakan Juha-Matti Mikkolainen sijoittui viime talvena Vantaan SM-sprintissä hienosti viidenneksi ja niinpä mies on asettanut itselleen ensi talvelle kovan tavoitteen, päästä hiihtämään sprinttiä Falunin MM-kisoissa. Harjoittelun ulkopuolella aika kuluu rap-musiinkin parissa ja Mikkolainen on hiihtäjän ohella myös mainio räppäri.

{akeebasubs *} Jari Joutsenen valmennukseen siirtynyt 26-vuotias Juha-Matti Mikkolainen on parhaillaan Italian Livignossa seuransa Valkeakosken Hakan korkeanpaikan leirillä. Mikkolaisella oli harjoittelun välissä aikaa vastailla Kestävyysurheilu.fi:n toimittajan muutamiin kysymyksiin.

Mikkolaisella on opiskelupaikka Mikkelissä ja hän on pystynyt hoitamaan opintojaan hiihdon ohella niin hyvin, että valmistuminen alkaa häämöttää ja mies on jo palannut kotikulmilleen.

– Opiskelut on edelleen kesken Mikkelissä, mutta niin vähän että muutin jo takaisin Valkeakoskelle. Opiskelen metsätaloutta ja valmistun näillä näkymin ensi keväänä. Olen opiskellut lähes muiden tahdissa kurssien suhteen eli noin 45 opintopistettä vuodessa. Työharjoitteluista on jäänyt isoin kasa opintopisteitä saamatta.

Tason nousu viime kaudella

Viime kausi oli Mikkolaisella tulosten perusteella varsin onnistunut (mm. SM-sprintin viides sija ja Universiadien viestimitali), mutta kunnianhimoinen Mikkolainen ei halua tyytyä tähän, vaan tähtää entistä korkeammalle.

– On vaikea olla pettynyt kun saavuttaa uransa parhaat SM-sijoitukset ja tuo universiadeista viestimitalin. Silti kaudesta jäi pieni nälkä, koska tavoitteeni olivat korkeammalla ja alkukaudesta en ollut valmis kamppailemaan maailmancup paikoista.

Hakalainen löytää monia tekijöitä tason nousulleen.

– Se oli varmasti monien asioiden summa. Toissa kaudella minua valmentanut Tomi-Pekka Riihivuori toi harjoitteluuni ammattimaisuutta ja järkeä. Viime kaudella valmensin itse itseäni osittain Tompen harjoittelutyylin pohjalta, mutta vähän kovemmalla intensiteetillä. Aloin myös kiinnittää huomiota ravintoon. Kalustossa on myös menty joka vuosi parempaan suuntaan.

Ja millaisia nuo parhaat suoritukset olivat hiihtoina, saitko niissä jo tämän hetkisen maksimisi irti?

– Suoritukset olivat hyviä, varsinkin taktisesti ja psyykkisesti. Toteutin taktiikkani kuten olin suunnitellut, omien vahvuuksieni mukaan. SM-sprinttipäivinä oloni ei ollut ihan paras mahdollinen, mutta hiihtäessä sitä ei tuntenut. Universiadien viestiin selvisin juuri ja juuri ruokamyrkytyksen jäljiltä, mutta sekin oli taktisesti ja taistelutahdon osalta hyvä kisa.

Sprintti edellä

SM-sprintissä selvisit jo A-finaaliin ja komeasti viidenneksi. Onko sprintti jatkossa sinun päämatkasi vai haluatko edelleen menestyä myös normaalimatkoilla?

– Sprintti tulee jatkossa olemaan niukasti päämatka, mutta kilpailen edelleen myös normaalimatkoilla.

Miten tämä harjoituskausi on lähtenyt liikkeelle ja onko harjoitteluusi tullut jotain muutoksia viime kauteen verrattuna?

– Harjoituskausi on lähtenyt hyvin tasatyöntöpainotteisesti liikkeelle. Ehdin jo aiheuttaa ojentajaan jonkinlaisen tulehduksen, mutta muuten treenit ovat sujuneet hyvin. Suurimpina muutoksina tuli rytmityksen tarkempi suunnittelu, teho- ja nopeusharjoittelun lisääminen sekä voimaharjoittelun kehittäminen. Harjoittelun suunnitteluun on tullut mukaan Jari Joutsen, mutta hän on ehkä enemmän mentorin roolissa sekä pitää hieman otetta jarrusta, jos meininki alkaa näyttämään liian rajulta.

Kerro hieman lisää harjoittelustasi? Millainen on harjoitusfilosofiasi ja mihin asioihin uskot ja missä on painopiste?

– Uskon että kestävyysharjoittelussa on ehdottomasti pidettävä mukana tietynlainen perusjauhaminen. Harjoitteluni on kuitenkin ollut ehkä hieman tehopainoitteisempaa kuin monilla muilla. Myös kehittävillä peruskestävyyslenkeillä on mielestäni tärkeä olla löntystelemättä. Osaan myös jättää harjoitukset tekemättä jos olo ei ole hyvä. Tärkeä on muistaa levätä ja vetää jarrua kun siltä tuntuu, koska mielestäni harjoitus ei niin sanotusti tartu kovin väsyneeseen kroppaan. Tekniikan hiominen on aina ollut itselle tärkeimpiä joka lenkin mantroja lajiharjoittelussa. Tänä vuonna olen painottanut tasatyöntöä ja ylävartalon voimaa ja niihin pitäisi jokaisen hiihtäjän keskittyä.

Seuraavassa pari esimerkkiviikkoa Juha-Matti Mikkolaisen harjoittelusta:

Esimerkkiviikko kesäharjoittelusta kotioloissa:
ma
voimaharjoitus 1,5h
rullahiihto 1,5h, 10x15sek nopeusvoimavedot
ti
rullahiihto 2h, 6x6min VK/anakynnys
palauttava sauvakävely 2h
ke
pitkä pk-harjoitus, 3-5h
to
lepo
pe
voimaharjoitus 1,5h
rullahiihto tasatyöntö 2h
la
juoksu 6x1000m anak/MK
palauttava sauvakävely 2h
su
pitkä pk-harjoitus, 3-5h

Livignon leirin ensimmäinen viikko:
su
matkustus
juoksu/kävely 1h
ma
Sauvajuoksu/kävely 1,5h, sis. 2X5min VK
Rullahiihto 1,5h pk-
ti
Rullahiihto 1,5h pk
Juoksu 1,5h pk
ke
Sauvakävely 4h pk
to
Nopeusvoima + loikat
rullahiihto 2h pk
pe
rullahiihto nousuun 2x 30min vk/anak
sauvakävely 2h pk-
la
maantiepyöräily 4-6h

JuhaMikkolainen livigno iso3Mikkolaisen kesäharjoittelu koostuu myös kilpailuista kovuuden ylläpitämiseksi.

– Kesäharjoittelussa koitan painottaa lajiharjoittelua ja juoksua. Koitan käydä myös erilaisissa kisoissa kesäisin. Ne ovat erinomaisia kovia harjoituksia ja pitävät tallessa otetta kovaan vauhtiin.

Nuorempana Mikkolainen kilpaili kesäisin ahkeraan myös suunnistuksessa.

– Nuorempana kiersin kesäisin paljon suunnistuskisoja eli kilpailin lähes kokoajan ympäri vuoden. Enää en ehdi niin paljoa metsästää rasteja, koska pyrin painottamaan lajiharjoittelua ja nopeampaa askelkontaktia myös juoksussa. Suunnistus on kuitenkin ihan hyvä harjoitusmuoto. Varsinkin pidemmät vauhtikestävyysharjoitukset tulevat luontevasti iltarasteilla. Vaikka olen harrastanut suunnistusta ja juoksen jonkin verran harjoituksina, juoksijana en ole kovinkaan taitava edes hiihtäjäksi.

Livignossa korkeanpaikan leirillä

Parhaillaan Juha-Matti Mikkolainen harjoittelee seurakaveriensa kanssa Italian Livignossa korkeanpaikan leirillä.

– Viivyn Livignossa 10 päivää. Majoitumme 1800 metrissä ja pääasiassa harjoitukset tapahtuvat samassa korkeudessa. Vaelluksilla noustaan vajaaseen 3000 metriin.

Mikä on leirin painopiste ja mitä haet leiriltä?

– Leirillä keskitytään perusharjoitteluun korkean ilmanalan tuoman vasteen kautta ja hyödynnetään paikan tarjoamia massiivia nousuja.

– Leiri kuuluu Valkeakosken Hakan leirisuunnitelmaan, joten olemme täällä röyhimässä isolla hakalaisryhmällä. Myös ryhmässä harjoittelu on yksi tämän leirin teemoista, koska kotiharjoittelussa se on hajanaisesti ympäri Suomea asettuneelle ryhmällemme hankalaa.

JuhaMikkolainen livigno iso2Italian vuorilta löytyy uutta lunta kesälläkin. Kuva: Juha-Matti Mikkolaisen kotialbumiMiten kesän harjoituskausi jatkuu Italian jälkeen ja mitä asioita painotat?

– Italian jälkeen pidän pienen lepojakson ja sen jälkeen harjoittelussa jatkuu pääasiassa sama runko. Tehoharjoittelussa tullaan ottamaan vähän kovempi jakso elo-syyskuulle. Leirejä tulee olemaan Vuokatissa ja Ramsaussa.

Falunin MM-sprintti tavoitteena

Juha-Matti Mikkolaisen ensi kauden kovat tavoitteet ovat jo selvillä.

– Ensikauden tavoitteena on kehittyä sprintissä niin hyväksi, että pääsen hiihtämään sitä Falunin MM-kisoihin. Tavoite on kova, koska Suomessa riittää loistavia perinteisen sprinttereitä eikä se ole ollut vahvuuteni. Kova tavoite tarkoittaa kuitenkin vain sitä että pitää tehdä kovempaa töitä.

Räppäävä maastohiihtäjä

Juha-Matti Mikkolainen on myös mainio rap-artisti. Tästä yksi hieno esimerkki on Mikkolaisen video "Idolit on vastuksii"

Kuinka pitkään olet rap-musiikkia harrastanut ja kuinka paljon käytät siihen nykyisin aikaa?

– Aloin tehdä räppiä yläasteella kaverini kanssa. Hieman totisemmin sen harrastaminen alkoi joskus 2008 kun tajusin, että kyllähän urheilustakin voi räpätä. Kokonaisuudessaan käytän räppiin todella paljon aikaa, koska pyrin oppimaan erilaisia tyylejä kuuntelemalla paljon musiikkia. Varsinainen kirjoitusprosessi ja nauhoittaminen menee hyvin urheilijan päivärytmin mukana. Treeneissä keksii paljon ideoita ja levätessä tai matkustaessa voi kirjoittaa niitä muistiin. Varsinaisia kirjoitushetkiä tulee tehtyä harvakseltaan, mutta muutamia kertoja kuukaudessa.

Entä onko sinulla jotain tavoitteita ja toiveita musiikin saralla?

– Haluan edetä räpissä tekemällä siitä ensikädessä itselle nautittavaa, mutta olen myös viimeisen vuoden aikana pyrkinyt kehittämään biisejä niin, että niistä voisi nauttia myös hieman laajempi yleisö kuin vain hiihtäjät. Toiveenani on, että jotkut voisivat saada biiseistäni irti tunteita, voimaa ja tukea elämäänsä. Muutamia keikkoja olisi myös mukava tehdä joku päivä.

Mitä hyötyä rapista on hiihtoa ja urheilu-uraasi ajatellen? Antaako se tarvittavaa vastapainoa ja pääset rentoutumaan tai jotain muuta?

– Vaikka aiheet tulevatkin urheilusta, räpin teko on hyvä keino irtautua hiihdosta. Kirjoittamalla pystyy myös purkamaan ajatuksia tekstiksi ja kun ne räppää nauhalle, voi päästää irti ja antaa tunteen viedä.JuhaMikkolainen livigno isoNäissä komeissa maisemissa Juha-Matti Mikkolainen löytää helposti uusia ideoita ja sanoituksia musiikilleen. Kuva: Juha-Matti Mikkolaisen kotialbumi

>> Juha-Matti Mikkolaisen blogi

- Tero Viljanen

{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}


Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri