Juttusarja Chebici-teamin käyttämistä varusteista, osa I: kypärät

Wasp aika-ajokypärä.

Wasp aika-ajokypärä.

Tässä juttusarjassa on tarkoitus esitellä Chebici-teamin käyttämiä varusteita, kuten kypäriä, pyöriä ja vaatteita, sillä ammattilaisten käyttämistä varusteista on maailmalla tietoa paljonkin, mutta kotimaisten amatööritiimien käyttämästä kalustosta ei löydä läheskään yhtä paljoa tietoa. Erityisen kiintoisaa Chebici-teamin tapauksessa on luonnollisesti oma pyörämerkki, jonka ominaisuuksia myös teamin ajajat pääsevät säätelemään tiettyjen mahdollisuuksien rajoissa. Ensimmäinen osio keskittyy kuitenkin teamin uuteen aika-ajokypärään, eli Lazerin Waspiin.

{akeebasubs *}

WaspI tempokypara isoLazer Wasp aika-ajokypärä.

Wasp on belgialaisen kypärävalmistaja Lazerin uusin aika-ajokypärä, tästä eteenpäin tuttavallisesti tempokypärä. Wasp poikkeaa tämän hetken tempokypärien valtavirrasta erityisen pitkällä muodollaan. Valloillaan oleva paradigmahan on, että päätä pitäisi saada pitää vapaasti eri asennoissa tempon aikana, eli kypärät ovat "nysiä", vailla toistakymmentä vuotta luonteenomaisena pidettyä pitkää häntää. Tämä mahdollistaa pään painamisen alas suorituksen aikana, ilman että pitkä häntä nousee pystyyn ja siten aiheuttaa lisävastusta ajamiseen.

Lazer on kuitenkin, kuten edellä on mainittu, edennyt vastatuuleen uudella mallillaan. Wasp on, kuten nimestäkin on pääteltävissä, ikään kuin ampiaisen peräosan muotoinen, eli voimakkaasti alaspäin kaartuva. Tämä auttaa pitämään kypärän peräosan kiinni ajajan selässä, joka taas aiheuttaa vähemmän alipainetta kypärän taakse, mikä taas laskee ilmanvastusta, tai tarkemmin ilmanvastuskerrointa. Kypärän häntäosan sopivuus riippuu luonnollisesti ajajasta ja selän kaareutumisesta, mutta sopivan morfologian omaavalle ajajalle se voi mahdollistaa pään pitämisen erittäin alhaalla hännän irtoamatta selästä.

WaspI tempokyparaWasp sivustapäin.

Toinen Waspin luonteenomainen piirre on siitä löytyvät kaksi poikittaista pykälää päälaen kohdalla ja hännässä. Näiden tarkoitus on rikkoa kypärän yli virtaavaa laminaarista ilmamassaa ja luoda miniturbulenssia, jotta kypärän taakse ei syntyisi suurta pyörrettä ja alipainetta ilmavirtauksen siirtyessä laminaarisesta virtauksesta turbulenssiin. Tämänkaltainen sovellus on selkeästi ollut riskaabeli, vaikkakin esim. vedessä käytettävissä sovelluksissa samankaltainen "trip-wire" on selkeästi vähentänyt pyörteilyä.

Kypärä on autofit-järjestelmänsä vuoksi mukava ja istuva päähän. Visiiri on säädettävissä siten, että ilman virtausta kypärän sisään on mahdollista säädellä. Visiiriä käytettäessä tulee huomata, että sen kiinnittäminen kypärään vaatii harjoittelua, ja suosittelenkin, että nopeaa pukemista vaativassa käytössä, kuten triathlonissa, kypärää käytettäisiin ilman visiiriä.

Saatuani uuden kypärän haltuuni, suoritin sille välittömästi useita kenttätestejä. Testit osoittivat, että kypärää voi käyttää ilman visiiriä ilmanvastuksen siitä kärsimättä, jolloin myös ilmanvaihto paranee huomattavasti. Testien perusteella kypärä oli minulle nopeampi kuin aiemmin käyttämäni Uvex FP2, mutta ennen kaikkea Wasp on huomattavasti mukavampi päässä, ja oman matalahkon ajoasentoni kanssa sen häntä istui hyvin selkäni muotoihin, jolloin pystyin liikuttamaan päätäni pystysuunnassa rennommin kuin Uvexin kanssa.

Wasp on nopea. Tyynet kesäillat mahdollistavat lisätestauksen, joilla pyrin varmistamaan havaitsemani jopa potentiaalisen suuren eron Uvex FP2:een verrattuna. Kuitenkin jo pari testikertaa riitti vakuuttamaan minut niin voimakkaasti, että aion käyttää Waspia tällä viikolla Espajassa ajettavassa parapyöräilyn maailmancupin osakilpailun aika-ajossa.

Lazer Waspia maahantuo Power Factory ja sitä myy ainoana Suomessa Chebici-pyörätalo.

- Tommi Martikainen

{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}

ulvang banneri