Harjoittelu pakkasella: Moni tekijä voi aiheuttaa lisärasitusta

Kylmällä pakkaskelillä harjoiteltaessa tulisi ottaa kylmyyden aiheuttamat vaikutukset kehoon huomioon. Kuva: Felgenhauer/NordicFocus

Kylmällä pakkaskelillä harjoiteltaessa tulisi ottaa kylmyyden aiheuttamat vaikutukset kehoon huomioon. Kuva: Felgenhauer/NordicFocus

Pitkä vauhtikestävyysharjoitus kymmenen asteen pakkasessa, lumituiskun tuivertaessa välillä edestä, välillä takaa. Jalka on kevyt ja vauhti hyvä, pöperöstä ja tuulesta huolimatta sama kuin sulallakin kelillä. Sykemittari näyttää silti viisi pykälää matalampaa lukemaa kuin aiemmin samassa vauhdissa.

Harjoituksen edetessä reidet ja pakarat paleltuvat talvitrikoissakin. Loppuverryttelyssä tulee aika kylmä, mutta onneksi kotiin on lyhyt matka. Muuten tuntui kyllä hyvältä juosta.

Iltapäivällä iskee kauhea väsymys, ottipa koville tällä kertaa!

Mitä kropassa tapahtuu pakkasella? Onko saman harjoituksen vaikutus erilainen kylmemmässä ilmassa? Kylmätyöskentelyn asiantuntija, jo 1990-luvun alusta aiheen parissa tutkimusta tehnyt Juha Oksa tietää.

Kestavyysurheiluplus

Tämä artikkeli on vain tilaajille.

Tilaa Kestävyysurheilu+ ja kaikki sisällöt ovat käytössäsi!

Tilaa Kestävyysurheilu+

Jos olet jo tilaaja, kirjaudu alla.

Kirjaudu sisään lukeaksesi artikkelin.