Näin Hast tankkasi ennätysuintiinsa

Jarmo Hast lyhyellä tauolla. Kuva: Hevoskuuri.fi

Jarmo Hast lyhyellä tauolla. Kuva: Hevoskuuri.fi

Entinen huipputriathlonisti ja Hastin valmennuksessa mukana oleva Tom Söderdahl kertoo, miten Hast tankkasi eiliseen ennätysuintiinsa.

{akeebasubs *}Hast kilpaili vain vajaa kuukausi sitten täydellä matkalla Arizonissa, joten varsinaista maratonuintia varten tähtäävää harjoitusjaksoa Hast ei ehtinyt tekemään. Myöskään tyhjennysharjoitusta ei tehty. Tankkaus uintiin alkoi kolme päivää aiemmin.

- Jarmo söi normaaliruokaa hiukan tavallista enemmän kolmen päivän ajan. Tarkoituksena oli varmistaa lihasten glykogeenivarastojen täyttyminen noin 700 grammalla hiilihydraattia vuorokaudessa, kertoo Hawaijilla parhaimmillaan kahdeksanneksi sijoittunut Söderdahl.

Tarkkaa suunnitelmaa ei itse uinnin ajalle tehty vaan tarkoitus oli tankata fiiliksen mukaan. Hastin suorituksen aikainen tankkaus sisälsi urheilujuomaa, proteiinijuomaa ja –patukoita, vettä, Coca-colaa sekä pitsaa.

- Vajaan kahdentoista tunnin uintisuoritus kuluttaa noin 10 000 kilokaloria. Jarmo pystyi nauttimaan suorituksen aikana energiaa ehkä noin 5000 kilokalorin edestä. Jarmo onnistui itse säätelemään juomista ja tankkausta hyvin, eikä asiasta tarvinnut muistuttaa, sanoo Söderdahl.

- Aminohappoja sisältävän proteiinijuoman vaikutus on välitön ja tästä on hyötyä myös palautumisessa, tarkentaa Söderdahl.

soderdahltomTom Söderdahl on itse kuulunut maailman parhaisiin triathlonisteihin. Kuva: Hevoskuuri.fi

Söderdahl arvio, että ennätysuinnin tankkaus ja energiankulutus vastasi aika hyvin täyden matkan triathlonia.

- Suorituksen aikainen tankkaus eroaa luonnollisesti triathlonista. Uidessa hikoilu on erilaista ja nestettä ei kulu samaan tahtiin. Tässä suorituksessa oli pakko ja toisaalta mahdollisuus pysähtyä tankkaamaan. Vastaavasti esimerkiksi Hawaijin Ironmanissä on kilpailutilanne päällä ja ainoastaan järjestäjien juotot on sallittu, joten tankkaus on suunniteltava paremmin ja toteutettava ne tarkemmin, vertaa Söderdahl.

Hast nautti myös kofeiiniä sisältävää Coca-colaa uinnin aikana. Onko tässä vaara, että verensokeri heilahtelee tai että kofeiini kuivattaa diureettina kehoa.

- Hawaijilla järjestävät tarjoavat huoltopaikoilla kokista, enkä itse ole kokenut negatiivisia vaikutuksia. Kofeiinia voi ottaa suorituksen puolenvälin jälkeen. Tutkimusten mukaan kofeiini ei toimi samalla tavalla diureettina kovassa kestävyyssuorituksessa, kuin lepotilanteessa. Ainakaan maltillisissa määriä nauttien, valaisee Söderdahl.

Vaikuttaa siltä, että ainakaan tässä tapauksessa tankkaus ei ole salatiedettä, jollaiseksi moni tuntuu asian kokevan.

tankkausHastin eväspöytä. Kuva: Hevoskuuri.fi
- Petri Ikävalko

{/akeebasubs}

{akeebasubs !*}{/akeebasubs}