Tavoitteet

Kuvituskuva: Fitra

Kuvituskuva: Fitra

Ennen tavoitteen asettamista on syytä tarkastella käytettävissä olevia resursseja. Ajankäyttö, taloudellinen tilanne sekä muut vastuut elämässä: perhe, työpaine ja muut vapaa-aikaa vievät harrastus- ja luottamustoimet. Melko usein yliarvioimme harjoitteluun käytettävissä olevan aikaresurssimme, jolloin ensimmäisenä luultavimmin kärsii lepoaika.

Jos pystyt käyttämään harjoitteluun aikaa keskimäärin viisi tuntia viikossa, on silkkaa masokismia vaatia itseltään täydellä matkalla 10 tunnin alitusta. Tuolla harjoitustuntimäärällä pääsee kyllä loistavasti maaliin ja vieläpä hyvävoimaisena ennen pimeän tuloa.

{akeebasubs *}Koska käytettävissämme on ainoastaan 24 tuntia vuorokaudessa ja 7 päivää viikossa, on triathlonprojektia suunnitellessa luultavasti suoritettava hieman priorisointia. Voi olla, että joudut tilapäisesti luopumaan jostakin asiasta tai ainakin muuttamaan toimintatapojasi. Mutta kaikille löytyy aikansa ja paikkansa.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää sitä, että työviikon aikana ei voi keskittyä kuin kolmeen asiaan kerrallaan. Olkoon esimerkkinä työ, perhe ja urheilu. Vapaapäivinä ja loma-aikoina on sen sijaan syytä jättää aikaa myös muille mielihyvää tuottaville asioille. Liian aikataulutettu arki estää laadukkaan harjoittelun, tuottavan työnteon sekä todellisen läsnäolon perheen parissa. Levolle ja palautumiselle on jätettävä tilaa.

Aseta tavoite

Millainen on hyvä tavoite? Usein se tuntuu asetettaessa hieman liian suurelta, mutta totaalisen houkuttavalta. Jännittävältä, muttei pelottavalta eikä musertavalta. Tavoitteessa on aimo annos realismia, riittävästi optimismia, mutta onnelle pitää jättää vain pieni osuus.

Tavoitteen saavuttaminen tarkoittaa kovaa työntekoa, mutta syvällä sisimmässä pitää olla tunne, että siihen on mahdollista päästä. Tavoite voi olla kaukainen, mutta se pilkotaan pienempiin välitavoitteisiin, joihin pääseminen tukee onnistumista päätavoitteessa.

Tärkeintä tavoitteessa on se, että se on oma, eikä kenenkään muun. Sano tavoitteesi ääneen, vaikka tiedät jo etukäteen, että joku nauraa, aliarvioi tai epäilee. Juuri siitä saat vaikeilla hetkillä voimaa: vaikka teen tätä itseni vuoksi, niin samalla näytän epäilijöille! Suurimman voimavarasi muodostavat henkilöt, jotka elävät kanssasi tukien ja uskoen tavoitteesi saavuttamiseen.

Tavoitetta on pystyttävä myös tarvittaessa päivittämään. Kolmen vuoden päähän asetettu tavoite – esimerkiksi suoriutua täydestä matkasta – voikin tavoitteen lähestyessä tuntua liian pieneltä. Tällöin tavoitetta voi rohkeasti päivittää asettamalla tavoiteaika läpipääsyn sijaan. Ikävämpää on päivittää tavoitetta alaspäin, mutta joskus näin on pakko tehdä vaikkapa sairastamisen, loukkaantumisen tai työ- ja perhetilanteen mukaan. Täysin epärealistista tavoitetta ei ole mielekästä tavoitella. On huomattavasti parempi siis laskea hieman rimaa tai väljentää aikataulua kuin luopua tavoitteesta kokonaan.

Itselle asetetut rajat

Olemme mestarillisia keksimään erilaisia esteitä ja rajoja omille suorituksillemme. ”Kyllähän minä muuten, mutta...” on tuttu lauseen aloitus monen kuntoilua välttelevän kohdalla. Helpompaa on keksiä syitä, miksi jokin asia ei onnistu, kuin kartoittaa tekijät, joiden vuoksi tavoite toteutuu.

Kehittymistä estäviä tekijöitä ovat itsellemme asettamat rajat, jotka eivät perustu mihinkään faktaan. ”En pysty uimaan kilometriä.” ”Puolimatkan pystyn suorittamaan, mutta en täyttä,” ” Kolmen tunnin maraton aika on liian kova 40-vuotiaalle.” Miksi? Koska joku sanoo niin vai siksi, että olemme niin päättäneet?

Ehkäpä kaikkien tyydyttävintä ja koukuttavinta on omien rajojen rikkominen ja ylittäminen. Jos on elänyt ajatuksessa, että kilometrin yhtäjaksoinen uiminen on tekemätön paikka, saa rajan ylittäminen aikaan aivan järjettömän nostatuksen itsetunnolle. Mikään ei ole niin palkitsevaa kuin suoriutua ensimmäistä kertaa tehtävästä, johon ei luullut pystyvänsä. Sen jälkeen kilometrin uiminen on helppoa. Jos kerran kykenee uimaan kilometrin, miksi ei muka pystyisi uimaan kahta kilometriä?

Pelkojen voittaminen

Monelle triathlon ja varsinkin uinti ovat omalla tavallaan pelkojen voittamista. Kun urheilussa ja muussakin elämässä mennään pois turvalliselta mukavuusalueelta, ovat haasteiden tuomat epävarmuus sekä pelko itsensä voittamista. Jos epämukavuusalueelle mennään liian usein, on seurauksena kapasiteetin menettäminen. Kun epämukavuusalueella käväistään sopivasti, annostusta pikku hiljaa lisäten, on seurauksena kapasiteetin kasvu.

- Tiina Boman, Antti Hagqvist ja Kalle Kotiranta

>> Lue lisää kirjasta Triathlon: Voita itsesi!
triathlon voitaitsesi kansi

{/akeebasubs}
{akeebasubs !*}{/akeebasubs}