Italian ympäriajon reitti 2013

Vuoden 2013 Giro d'Italia on reitiltään hyvin samankaltainen kuin viime vuonna. Giron järjestävän RCS:n johtajana toimiva Michele Acquarone on nyt toista vuotta nykytehtävässään. Acquarone muutti vuoden 2012 reittiä ajajien kannalta inhimillisempään suuntaan ja sama trendi jatkuu näkyy myös tämänkertaisessa etappisuunnittelussa.

96. kerran järjestettävä Giro on edelleen 21-päiväinen ja lähes 3500 kilometriä pitkä kestävyysurheilutapahtuma, mutta kaikista yliampuvimmat osuudet on jätetty pois.

4. toukokuuta Napolista starttaava ja 26. toukokuuta Bresciaan päättyvä Giro d'Italia käsittää siis 21 etappia. Niistä 7 soveltuu kirimiehille ja 6 on saanut vaihtelevan tai keskivaikean vuoristoetapin statuksen. Kisassa on 3 aika-ajoa, joista yksi on joukkuetempo, yksi henkilökohtainen aika-ajo ja yksi ylämäkeen suoritettava ITT. Giron merkittävimmät osuudet ovat jälleen vuoristoetapit, joita on tämänvuotisessa kilpailussa 5. Ne kaikki päättyvät maalinousuun.

Puhtailla sprinttereillä neljä mahdollisuutta etappivoittoihin

7:stä tasamaaosuudesta 4:n voidaan katsoa soveltuvan puhtaille sprinttereille. Se on huomattavan pieni määrä, sillä esimerkiksi Tour de Francessa on normaalisti vähintään tuplasti enemmän pannukakkumaista maastoa. Se luo oman haasteensa kirimiehille ja heidän talleilleen. Toisaalta heikon mäkikyvyn omaavien sprinttereiden on helppo suunnata fokus tiettyihin päiviin, jolloin heillä on mahdollisuus juhlia.

Käytännössä näitä profiililtaan täysin tasaisia päiviä ovat etapit 1., 6., 12. ja 21. Järjestäjät ovat antaneet tasamaastatuksen myös 5., 13. ja 17. etapille, mutta kaikilla sprinttereillä ei ole asiaa voittotaistoon loppuosalla sijaitsevien pienten - kirimiehille pahojen - nousujen takia.

RCS on onnistunut mainiosti tasamaaetappien maalien suunnittelussa. Aiksempina vuosina Girossa saatettiin nähdä vaarallisia 90 asteen mutkia vielä 400 metriä ennen maaliviivaa. Kapeat ja mutkittelevat tiet on korvattu leveillä ja suoraviivaisilla loppukilometreillä. Se on ehdoton parannus, josta järjestäjille on annettava tunnustusta. Sattuman määrä vähenee ja päivän vahvin sprintteri voittaa hyvällä todennäköisyydellä.

giro reitti profiiliReittiprofiiliMäkiset ja keskivaikeat etapit irtiottojen heiniä?

Maastoltaan vaihteleviksi tai keskivaikeiksi vuoristoetapeiksi on luokileltu osuudet 3., 4., 7., 9., 11. ja 16. Ne ovat luonnollisesti asteen tai parikin tasamaapäiviä haastavampia. Kilpailun johtaja Acquarone on kuitenkin halunnut säilyttää Giron inhimillisyyden ja kuudesta vaihtelevasta tai keskivaikeasta vuoristopäivästä vain yhdestä kertyy runsaammin nousumetrejä.

Irtiotoilla ona monasti parhaat mahdollisuudet päästä juhlimaan keskivaikeilla vuoristoetapeilla. Tämänkään vuoden Giro ei tee poikkeusta. Nämä päivät ovat liian vaativia sprinttereille ja kokonaiskilpailun suosikkien joukkueet eivät koe etappien merkityksen kasvavan vuoristo-osuuksien tasolle. Näin pääjoukosta on vaikea löytää tallia, joka paimentaisi irtiottoja kovalla perustyöllä.

Keskivaikeista kisapäivistä 7. etappi on kovin. Vaikka 177 kilometrin taipaleelle mahtuu vain 4 luokiteltu nousua, osuuden profiili on puolimatkasta lähtien kuin minikenttäsahanterä. Maininnan arvoinen on myös 9. osuus, joka poljetaan maantiepyöräilyn tämän vuoden maailmanmestaruuskisojen maisemissa Firenzessä. Etapin lopussa on muutama merkittävä nousu ja pääjoukko saattaa innostua ajamaan irtiotot kiinni ennen maalia. Vaihtelevien tai semivaikeiden vuoristoetappien on vaikea nähdä tuovan isoja muutoksia kokonaiskilpailun suosikkien välille. Sen sijaan ne antavat mahdollisuuden hieman nimettömille ajajille hakea etappivoittoa.

Enemmän aika-ajokilometrejä, tempopäivien merkitys korostuu

Aika-ajot ovat olleet aina merkityksellisiä Ranskan ympäriajossa, mutta tilanne on ollut toisin Giro d'Italiassa. Italialaiset päättivät muuttaa aika-ajon kokonaisrakennetta värkkäämällä polkijoille peräti 54,8 kilometrin henkilökohtaisen tempon ja 18,1 kilometrin loivaan ylämäkeen suoritettavan ITT:n. Giron perinteinen joukkeaika-ajo säilytti asemansa kisaohjelmassa. 2. etapilla sotketaan 17,4 kilometriä teknisellä reitillä Ischian saarella.

Etenkin 54,8 kilometrin henkilökohtainen aika-ajo on huomattava muutos aiempiin vuosiin. Tempon reitti on tasaprofiilinen lukuun ottamatta lopun lyhyttä ylämäkeä. ITT muodostaa selkeät lähtökohdat vuoristoetapeille. Bradley Wigginsin kaltainen tempohirmu voi hyvinkin repiä koviin yhteiskisan hastaajiinsa 3-5 minuutin eron. Tämän jälkeen Wigginsille jää tehtäväksi puolustaa aika-ajossa hankkimaansa etumatkaa. Vastustajien on puolestaan pyrittävä hyödyntämään jokainen tilaisuus vuoristossa.

18. osuutena poljettava 20,6 kilometrin mäkiaika-ajo ei ole yhtä merkittävä verrattuna 8. etapin pitkään tasamaa-ITT:hen. Mäkitempossa on noin 5 kilometriä tasamaata ja 14 kilometriä 6,6 %:n keskijyrkkyistä nousua. 18. osuus on Wigginsin mieleen, mutta hänen kilpakumppaniensa ei uskota kärsivät yhtä suuria aikamenetyksiä kuin 54,8 kilometrin tasamaa-aika-ajossa. Morista Polsaan käytävän mäkitempon jälkeen on enää kaksi Dolomiittien vuoristo-osuutta.

Viisi raatelevaa vuoristoetappia, viisi raatelevaa maalinousua

Giro d'Italian yhteiskisan voiton kohtalo ratkotaan tuttuun tyyliin jälleen kovilla Dolomiittien ja Alppien etapeilla. RCS on kyhännyt tämänvotiseen kisaan 5 täysvaikeaa vuoristopäivää (etapit 10., 14., 15., 19. ja 20.). Poikkeuksellisesti niistä jokainen päättyy vaativaan maalinousuun. Superraskaita vuoristoetappeja on kuitenkin vain yksi. Muut neljä osuutta sisältävät nousuja kahdesta neljään. Tämäkin on uutta verrattuna Giron ex-pomon Angelo Zomegnanin aikakauteen.

Raatelevista vuoristopäivistä ensimmäinen, 10. etappina mankeloitava 167 kilometrin urakka Cordenonsista Altopiano del Montasioon käsittää yhden 1. kategorian nousun Passo Cason di Lanzan (12,3 km, 8,5 %) ennen maalinousua Altopiano del Montasiota (10,9 km, 7,9 %). Passo Cason di Lanzan huipulta on maaliin vielä 50 kilometriä, joten ennakkosuosikit jättänevät kovan kilvanajon vasta maaliylämäkeen. Altopiano del Montasio on tasaisesti jyrkkenevä vuorihirviö ja pahimmat paikat, joista kovimpana 20 %:n hirmuseinä, tulevat vastaan vasta loppukilometreillä. 10. osuus on ehdottomasti ensimmäinen hyvin merkityksellinen yhteislähtöetappi.

Dolomittien toinen näytös on vuorossa 14. kilpailupäivänä. Ajajakatraalla on taivallettavanaan 168 kilometrin urakka Cerverestä Bardonecchiaan. Etappi on hyvin samanlainen kuin neljää päivää aiemmin poljettava Cordenons-Altopiano del Montasio. Se sisältää kaksi nousua, joista ensimmäinen on Sestrieren kuuluisa pitkä mutta loiva ylämäki. Giron uutuusnousu Jafferau on etapin loppunäyttämönä.

14. etapin maalista käytetään nimeä Bardonecchia ja maalinoususta Jafferau, jonka strategiset mitat ovat 7,3 km, 9,0 %. Jyrkimmät sektorit ovat 14 %. Jafferau on erinomainen tilaisuus yhteiskisan kärkinimille testata toisiaan. Jafferaun lyhyehkö pituus, 7,3 km, tarkoittaa sitä, että nousun ajallinen kesto on hieman yli 20 minuuttia. Siinäkin ajassa pystytään tekemään aikaeroja,

Giron 2. kilpailujakson päättää 149 kilometrin mittainen 15. etapi Cesana Torinesesta Col du Galibieriin. Maalipaikka on siis legendaarinen ranskalaisnousu Galibier. Ennen sitä on luvassa Col du Mont Cenisin (25,7 km, 6,2 %) ja Col du Talagraphen (11,9 km, 7,2 %) nousut. Telegraphe on pyöräilyn ystäville hyvin tuuttu, sillä se kavutaan aina, kun Galibierille ajetaan pohjoissuunnasta.

Marco Pantanille omistettu 15. etappi

Järjestäjät ovat halunneet muistaa etapilla edesmennyttä italialaissuuruutta Marco Pantania. Hän ratkaisi vuoden 1998 Ranskan ympäriajon voiton juuri Galibierillä hyökätessään karkuun keltapaitaiselta Jan Ullrichilta. Pantani löi Ullrichin lähes 9 minuutilla kyseisellä osuudella, joka päättyi Les Deux Alpesin maaliylämäkeen.

Galibierin huippu sijaitsee 2642 metrin korkeudessa ja talviset olosuhteet eivät ole harvinaisia toukokuun lopulla. Tämä saattaa pakottaa järjestäjät tekemään reittimuutoksia. Galibierille johtava tie on pyritty pitämään puhtaana lumesta jo ennen Giroa.

Galibierin pituus (18,1 km) ja tasaisen tappava keskijyrkkyys (6,8 %) tekevät siitä erityisen haastavan. Jo ennen Galibieriä saatetaan nähdä hyökkäyksiä, sillä Telegraphen huippu on vain muutaman kilometrin päässä Galibierin juurelta. Giron kolmas kova vuoristoetappi on vähtinään yhtä vaativa kuin kaksi ensimmäistä. Hyvän joukkueen merkitys korostuu, mutta Telegraphe-Galibier -yhdistelmä koulii esiin parhaat yksilöt. Etappi ei tule jättämään ketään kylmäksi.

Passo di Gavia ja Passo dello Stelvio samalla osuudella

Ammattipyöräilyfanien monivuotinen toive toteutuu 19. etapilla, kun legendaariset Passo di Gavia (16,5 km, 8,0 %) ja Passo dello Stelvio (21,7 km, 7,2 %) kuuluvat ensimmäisen kerran saman etapin ohjelmaan. 2618 metriin ylettyvä Gavia ja peräti 2758 metriin kohoava Stelvio ovat jo niminä monille tuttuja. Molemmat nousut ovat uuvuttavan pitkiä ja keskijyrkkyys pysyy kilometri toisensa perään yli 7 %:ssa. Oikeastaan nousuissa ei ole lainkaan olotilaa helpottavia vaiheita.

Ajajien päiväpuhde ei kuitenkaan pääty Gaviaan ja Stelvioon, sillä maalinousuna odottaa yli 20 kilometrin mäkihirviö Val Martello. Harvat apuajajat kestävät sekä Gaviaa että Stelviota pinkkipaidasta taistelevien kannassa, joten muutamakin työjuhta Val Martellon (22,4 km, 6,4 %) maalinousussa helpottaa kapteenien urakkaa merkittävästi.

Val Martellon seinäjyrkät pari viimeistä kilometriä voivat aiheuttaa yllättäviä katkeamisia ja suuretkin aikaerot ovat mahdollisia, sillä takana on jo 19 kilpailupäivää ja hetkeä aiemmin kavutut Gavia ja Stelvio.

Tre Cime di Lavaredon seinäjyrkät loppukilometrit huipentavat Giron

Giron kuningasetapiksi on helppo valita 20. osuus Silandrosta Tre Cime di Lavaredoon. Tämä 203 kilometrin osuus on tappavan raskas. Viisi kategoroitua nousua, joista viimeisenä seinäjyrkkä maalinnousu, eivät tule vahingossakaan jättämään ajajiin ainuttakaan energiapisaraa.

Rock'n'roll alkaa Passo di Costalungan (25,4 km, 5,7 %) ja Passo di San Pellegrinon (11,8 km, 6,4 %) nousuilla. Nämä ovat vain alkusoittoa tulevalle. Passo Giau (15,7 km, 8,0 %) ja Tre Croci (7,9 km, 7,3 %) tuovat ajajat Tre Cime di Lavaredon (7,1 km, 8,6 %) loppunousuun. Tre Cime di Lavaredon viimeiset 3 kilometriä ovat karmeaa 12,4 %:n seinää. Lopussa ei ole luvassa minkäänlaista helpotusta - ei edes maaliviivan läheisyydessä.

20. osuus on samalla viimeinen todellinen tilaisuus pinkkipaitaisen haastajille, sillä päätöspäivän tasamaaetapilla ei taistella muusta kuin etappivoitosta. Giro on päättynyt viimeksi yhteislähtöosuuteen vuonna 2007. Kirimiehille viimeisen etapin voittomahdollisuus tuo lisämotivaatiota ajaa 3-viikkoinen Grand Tour maaliin saakka.

giro reitti 2013Giron reitti96. Giro d'Italia, 4.5.-26.4.2013

- 21 etappia
- 3 454,8 kilometriä
- 7 tasamaaetappia
- 6 keskivaikeaa mäkietappia
- 5 vaativaa vuoristoetappia (5 maalinousua)
- 3 aika-ajoa (1 TTT, 1 ITT, 1 mäki-ITT)

la 4.5., 1. etappi, Napoli - Napoli, 130,0 km
su 5.5., 2. etappi, Ischia - Forio, 17,4 km (TTT)
ma 6.5., 3. etappi, Sorrento - Marina di Ascea 222,0 km
ti 7.5., 4. etappi, Policastro Bussentino - Serra San Bruno, 246,0 km
ke 8.5., 5. etappi, Cosenza - Matera, 203,0 km
to 9.5., 6. etappi, Mola di Bari - Margherita di Savoia, 169,0 km
pe 10.5., 7. etappi, San Salvo - Pescara, 177,0 km
la 11.5., 8. etappi, Gabicce Mare - Saltara, 54,8 km (ITT)
su 12.5., 9. etappi, San Sepolcro - Firenze, 170,0 km

ma 13.5., LEPOPÄIVÄ

ti 14.5., 10. etappi, Cordenons - Altopiano del Montasio, 167,0 km
ke 15.5., 11. etappi, Tarvisio - Vajont, 182,0 km
to 16.5., 12. etappi, Longarone - Treviso, 134,0 km
pe 17.5., 13. etappi, Busseto - Cherasco, 254,0 km
la 18.5., 14. etappi, Cervere - Bardonecchia, 168,0 km
su 19.5., 15. etappi, Cesana Torinese - Col du Galibier (FRA), 149,0 km

ma 20.5., LEPOPÄIVÄ

ti 21.5., 16. etappi, Valloire (FRA) - Ivrea, 238,0 km
ke 22.5., 17. etappi, Caravaggio - Vicenza, 214,0 km
to 23.5., 18. etappi, Mori - Polsa, 20,6 km (ITT)
pe 24.5., 19. etappi, Ponte di Legno - Val Martello, 139,0 km
la 25.5., 20. etappi, Silandro - Tre Cime di Lavaredo, 203,0 km
su 26.5., 21. etappi, Riese Pio X - Brescia, 197,0 km

-Vetooo

Kuuntele uusin podcast!

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 20.11.2021Iivo Niskanen voittoon Oloksella venäläisten katsastuskilpailussa - Bolshunov 5:s
  2. 21.11.2021Niskanen jälleen mukana venäläisten katsastuskilpailussa – Bolshunov väläytteli nousukuntoa
  3. 02.11.2021Katso Suomen Cupin lähtölistat – Anita Korva palaamassa kilpaladuille
  4. 08.11.2021Oloksella tulevana viikonloppuna kovat karkelot – Tykkikisaradio välittää kisatunnelmat kotiin
  5. 18.11.2021Katso Taivalkosken Suomen Cupin lähtölistat – Iivo Niskasta lukuun ottamatta parhaat mukana
  6. 04.11.2021Jämin Jänne investoi valtavaan huoltorekkaan – katso kuvat ja video
  7. 11.11.2021Tykkikisaradio: Täältä kuulet perjantain sprintin
  8. 29.11.2021Tässä hiihtäjät maailmancupin osakilpailuihin Lillehammeriin
  9. 12.11.2021Gimmler ja Ustiugov voittoihin Oloksella – Kyllönen toinen naisissa
  10. 14.11.2021Pärmäkoski voittoon Oloksella
  11. 12.11.2021Niskaset avaavat kilpailukautensa – Kuuntele Tykkikisaradiota lauantaina täältä
  12. 14.11.2021Pärmäkoski, Roponen ja Piippo avaavat kilpailukautensa - kuuntele Tykkikisaradiota täältä
  13. 22.11.2021Tässä Suomen hiihtäjät maailmancupin avaukseen Rukalle
  14. 13.11.2021Venäläiset lyönyt Niskanen: Hyvä avaus
  15. 23.11.2021Rukalle ennustettu tulipalopakkasia
  16. 22.11.2021Raju seula Norjan joukkueeseen – superlupaus Fossesholm ulkona
  17. 13.11.2021Hyvärinen vauhdissa Kainuun Talvikisoissa
  18. 13.11.2021Oloksen olosuhteista nauttiva Bolshunov kertoi Kestävyysurheilulle terveystilanteestaan
  19. 30.11.2021Uutta tietoa Markus Vuorelan tilanteesta
  20. 12.11.2021Video: Naisten sprintin ratkaisuhetket ja Anne Kyllösen kommentit
  21. 26.11.2021Niskanen ladulle ennen kovimpia haastajiaan – katso lähtölistat
  22. 21.11.2021Johaug ja Amundsen ykkösiä Norjassa – Olokselta vauhtia hakenut Theodorsen vakuutti
  23. 13.11.2021Siviilipalveluksen valinneelta Ståhlbergiltä kelpo hiihto Oloksella
  24. 14.11.2021Oloksen Tykkikisat: Niskanen voittoon vapaallakin
  25. 06.11.2021Video: Sprintin väliin jättänyt Hakola hiihtää viestissä
  26. 20.11.2021Johaug omaa luokkaansa Norjan hiihtokauden avauksessa - Holund voittoon miehissä
  27. 19.11.2021Suhonen sivuun Taivalkosken Suomen Cupista
  28. 05.11.2021Mäki ja Suhonen sivuun Vuokatin sprintistä
  29. 03.11.2021Nelinkertainen olympiavoittaja lopettaa uransa keväällä
  30. 21.11.2021Hakolan ylivoimaa Taivalkoskella