Strive FI 550x90px

Maastopyöräily on haastavaa hauskanpitoa

Maastopyöräilijä Kimmo Kananen vauhdissa. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Maastopyöräilijä Kimmo Kananen vauhdissa. Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Maastopyöräily on tiukkaa huippu-urheilua, mutta samalla se on myös kuntoilua ja hauskanpitoa pyörän päällä.

Maastopyöräilyn juuret ovat Yhdysvalloissa. 1970-luvun Pohjois-Kaliforniassa paikalliset nuoret keksivät aikansa kuluksi erilaisia korvikelajeja surffaamiselle. Marinin maakunnassa asuvat hurjapäät ajoivat pyörillä vuoripolkuja alas. Lajin suosio kasvoi ja maastopyöräily kaupallistui nopeasti. 1990-luvulla Suomenkin valtasi buumi maastopyöräilyssä.

- 2000-luvun taitteessa maastopyörien kehityksessä tapahtui merkittäviä asioita. Keulan jousitustekniikka kehittyi ja toi merkittävää etua aiemmin suosittuihin täysjäykkiin maastureihin, Kimmo Kananen muistelee.

Maastopyöräilyn uudet tyylisuuntaukset säätelevät pyörien kehitystä. Samalla myös välineet kehittyvät kovaa vauhtia. Maastopyöräily onkin kokenut suuria muutoksia viime aikoina ja lisää muutoksia tulee myös jatkossa.

- Renkaat ovat leventyneet, joustot ovat kasvaneet ja sitä myötä rungot ovat muuttuneet. Renkaiden leveys vaihteleekin reilusta kahdesta tuumasta läskipyörien viiteen tuumaan. Sähkövaihteet ja sähköavusteiset pyörät ovat myös tulleet vauhdilla markkinoille, Kananen toteaa.

Hauskuus ennen kaikkea

Maastopyörän käyttötarkoitus on nimensä mukaisesti päällystämättömien teiden ulkopuolella. Maastopyörällä ajetaan hiekkateillä, pururadoilla, poluilla, juurakoilla, kivikoilla, vaellusreiteillä ja monissa haastavissa olosuhteissa.

KananenKimmoBullsEye2Kuva: Teemu Ojapalo / Bullseye photography

Maastopyöräily elää jatkuvaa mullistusta, mikä näkyy kategorioiden muutoksessa ja teknisissä kehitysaskeleissa. Silti välineiden ja muutoksen keskellä pääosassa on satulassa istuva pyöräilijä, joka saa allaan olevan pyörän liikkumaan.

- Kun maantiepyöräilyyn liittyy usein tasaisempi ja kenties joskus jopa totisempi puurtaminen, on maastopyöräilyssä enemmän poikamaista hauskuutta ja seikkailua, Kananen toteaa.

Maastopyöräilyn alalajit

Maastopyöriä voi vertailla jousituksen, rengas- tai vannekoon tai muiden teknisten ominaisuuksien osalta. Maastopyöräilyssä on erilaisia tyylisuuntia, mutta lajien määritelmien rajat ovat hieman epämääräisiä ja sekoittuvat voimakkaasti keskenään. Maastopyöräilyllä tarkoitetaan usein XC-tyyppistä polkuajoa.

- Perinteinen maastoajo mielletään metsäpoluilla ja muussa sekalaisessa maastossa ajamiseksi. Vaihteleva maasto pitää luonnollisesti sisällään ylä- ja alamäkiä, muttei aivan vaativimpia kivikkoja, juurakkoja ja muita haastavimpia maastopätkiä, Kananen kertoo.
Trail ja enduro ovat puolestaan kaikenlaisessa maastossa ajettavaa maastopyöräilyä.

- Teknisesti polut ovat haastavampia kuin XC:ssä ja pyörät ovat poikkeuksetta täysjousitettuja. Lisäksi on vielä Downhill eli alamäkiajo, mikä on maastopyöräilyn vauhdikkain laji. Alamäkipyörät ovat painavia ja ne ovat varustettu pitkillä joustoilla, jotta ne kestävät ja ovat hallittavissa kovassa vauhdissa teknisessä maastossa, Kananen neuvoo.

Etenkin talvikaudella Suomessa oli havaittavissa myös jonkinlaista Fatbike-buumia. Läskipyörät paksuine renkaineen ovatkin oivallisia pyöriä, etenkin lumisella ajokaudella.

- Maastopyöräily tarjoaa lukuisia erilaisia mahdollisuuksia lajin harrastamiseen. Lajin vauhdikkuus ja liikkuminen luonnossa antavatkin hienoja elämyksiä, joten maastopyöräilyä voi suositella kaikille, Kimmo Kananen kertoo.

Kimmo Kanasen ja Jussi Veikkasen kirja Aja kovempaa maastossa. Maastopyöräilijän käsikirja ilmestyy toukokuussa.

- Kalle Kotiranta

Viikonloppuna luvassa lisää maastopyöräilyn harrastamiseen liittyviä artikkeleita!

Premiumsport.fi

ulvang banneri