Grail FI 550x90px

Peter Saganin täydellinen pelisilmä toi Paris-Roubaix'n voiton

Peter Sagan ajoi yksin irtiottoryhmän kiinni ja veti voittoon. Kuva: EPA-EFE/ETIENNE LAURENT/AOP

Peter Sagan ajoi yksin irtiottoryhmän kiinni ja veti voittoon. Kuva: EPA-EFE/ETIENNE LAURENT/AOP

265 kilometriä Pohjois-Ranskan teitä, 29 mukulakivipätkää, arvaamaton kevätsää. Siitä koostuu kevätklassikko Paris-Roubaix, jonka voitto on kenties kaikista yhden päivän ajoista arvostetuin.

Ensimmäisen kerran kilpailu ajettiin jo vuonna 1896.

Tällä kertaa päivä käynnistyi leppoisassa auringonpaisteessa. Ensimmäinen yhdeksän miehen irtiottoryhmä lähti pian omille teilleen ja kasvatti etumatkansa pääjoukkoon jo lähemmäs yhdeksää minuuttia ennen kuin pääjoukosta alkoi löytyä vetohaluja.

Ennakkosuosikeista ensimmäisenä iski Philippe Gilbert. Hän irtosi pääjoukosta 90 km ennen maalia Arenbergin kohdalla, jossa historian aikana on tapahtunut voittoonkin johtaneita iskuja, mutta Gilbert joutui kuitenkin pian palaamaan takaisin pääjoukkoon.

Sen jälkeen nähtiin useampia tunnustelevia kokeiluja. Zdenek Stybar (75 km) pääsi vähän irti, mutta ajettiin viidentoista kilometrin kuluttua taas kiinni. Pääjoukko pieneni, kärjessä ajava viiden miehen irtiottoryhmä lähestyi. 65 kilometriä ennen maalia Sven Erik Byströmin (UAE), Jelle Wallaysin (Lotto Soudal), Silvan Dillierin (AG2R La Mondiale), Gatis Smukuliksen (Delko) ja Marc Solerin (Movistar) etumatka oli enää minuutti.

Saganin iskuun ei reagoitu

Edellisten vuosien voittajat Niki Terpstra (vuoden 2014 voittaja), John Degenkolb (2015), Mathew Hayman (2016) ja Gerg Van Avermaet (2017) ajoivat maltillisesti ratkaisunpaikkoja odotellen pääjoukon matkassa. 55 km ennen maalia nähtiin Terpstra ja Avermaetkin pääjoukon kärjessä valmiusasemissa. Avermaetin kiristäessä kaikki halusivat pysyä mukana.

Peter Sagan kokeili heti perään, eikä siihen lähtenyt kukaan kantaan, päinvastoin, vauhti tasaantui.

Sagan ajoi kolmimiehiseksi kutistuneen irtiottoryhmän kiinni. Ei pääjoukkokaan tosin ollut kuin puolen minuutin päässä ja matkaa oli jäljellä 50 kilometriä. Pääjoukossa yhden miehen horjahdus aiheutti ketjukolarin, jossa kolmen kaatujan joukossa oli myös kirimies Alexander Kristoff (Katusha).

Mukulakiviosuuksia on lopussa tiuhaan. Irtiotossa Sagan otti vetotyöt hoitaakseen ja etumatka kasvoi. Pääjoukko hajosi pienemmiksi ryhmiksi, joista aggressiivisimmassa vetoporukassa oli mukana kymmenkunta miestä, muun muassa Avermaet, Terpstra, Jasper Stuyven ja Sepp Vanmarcke. Gilbert jäi taempaan ryhmään, johon kasaantui taas enemmän ajajia.

Sagan soolovedolla velodromille

Kärjessä Sagan ei saanut paljoakaan vetoapua Wallaysilta ja Dillierilta. Sagan joutui tekemään vielä huoltohommiakin ajaessaan, kun ohjaustangon kiristys löystyi ja tarvittiin kuusikulma-avainta.

Mutta etumatka kasvoi edelleen, parhaimmillaan puoleentoista minuuttiin. Sagan veti, mutta pystyi ainut mukana pysynyt mies, sveitsiläinen Dillierkin auttamaan lyhyitä hetkiä.

13 kilometriä maaliin, eroa minuutti, takaa-ajoryhmässä jäljellä neljä miestä: Avermaet, Terpstra, Stuyven, Vanmarcke. Seitsemän kilometriä, 52 sekuntia. Kuusi kilometriä, 55 sekuntia. Neljä kilometriä, edelleen 55 sekuntia.

Paris-Roubaix’n maali sijaitsee Roubaixin kaupungin velodromilla. Sagan ja Dillier saapuivat sinne rinta rinnan. Puolitoista kierrosta maaliin, Sagan antoi Dillierin vetää. Lopun lyhyessä puristuksessa Dillierillä ei ollut mitään tehtävissä, kun Sagan nosti kierroksia ja polkaisi voittoon.

Saganin kovalle meriittilistalle lisättiin nyt Paris-Roubaix’n voitto, muun muassa kolmen maailmanmestaruuden ja kahdeksan Tour-etapin jatkoksi.

Dillierille toinen sijakin oli uskomaton saavutus.

‒ 220 kilometrin irtioton jälkeen kolmen parhaan joukkoon yhden päivän klassikossa, eihän kukaan usko, että se on nykypyöräilyssä mahdollista! Ehkä pitkän kiertueen etapilla, mutta ei yhden päivän kisassa, ihmetteli Eurosportin kommentaattori Christian Selin Dillierin suoritusta.

Takaa-ajajista kolmannelle sijalle irtosi Niki Terpstra. Hän jäi voittajasta 57 sekuntia.

Tulokset

- Outi Hytönen

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri