Pyörällä Alppien yli mukavassa porukassa? – PWT-Urheilumatkat järjestää kaksi pyöräilymatkaa ensi kesänä

Kuva: PWT-Urheilumatkat

Kuva: PWT-Urheilumatkat

Pyöräilyn ystävä! Vieläkö kesäsuunnitelmat ovat avoinna? Siinä tapauksessa kannattaa harkita pyöräreissua Keski-Eurooppaan.

(Yhteistyössä PWT-Urheilumatkojen kanssa)

PWT-Urheilumatkat on järjestänyt kehuttuja pyörämatkoja Keski-Euroopassa jo usean vuoden ajan. Ryhmää johtaa opas Heikki Siivari ja pyöräilijöiden huollosta vastaa mukana kulkeva huoltoauto.

Tässä kolme syytä, miksi mukaan kannattaa lähteä:

1. Vaivattomuus
2. Keskieurooppalainen kulttuuri ja maisemat
3. Mukava porukka

Kestävyysurheilu.fi haastatteli reissuilla mukana olleita. Matti-Pekka Vanninen on ollut mukana joka kesä vuodesta 2017 lähtien.

- Näillä reissuilla aika ei käy pitkäksi, mutta aikataulu ei ole liian tiukka. Kiirettä ei pidetä, Vanninen tiivistää matkat.

PWTKuva2Kuva: PWT-Urheilumatkat

Vaivattomuus

Yksi matkojen ehdoton vahvuus on se, ettei osallistujan tarvitse nähdä työtä oheisjärjestelyihin. Majapaikkaa ei tarvitse etsiä itse, vaan matkatoimisto on varannut majoituksen etukäteen ja sinne poljetaan oppaan johdolla. Omia matkatavaroita ei kuljeteta pyörän mukana, vaan kapsäkit odottavat päivän etapin jälkeen hotellin aulassa ja joskus jopa valmiina huoneissa.

Mukana reissuilla on kokenut opas Heikki Siivari. Hänellä on rautainen kokemus pyöräilystä Keski-Euroopan teillä. Siivari tietää aina, mihin poljetaan, joten osallistujan ei tarvitse pelätä eksymistä. Pyöräilijä voi siis keskittyä olennaiseen.

Katariina Aalto-Lehtelä on polkenut kolme eri PWT-Urheilumatkojen reissua.

- Tällaisessa porukassa ajaminen on huolettomampaa. Mietin taannoin itsekin, miksen voisi lähteä yksin polkemaan, mutta siinä tapauksessa jokaisessa risteyksessä pitäisi olla hereillä ja tarkkana, mihin pitää kääntyä. Oppaamme Heikki ajaa keulilla. Itse ei tarvitse kuin nauttia, Aalto-Lehtelä kertoo.

 ColDeIsoranPoseerausKuva: PWT-Urheilumatkat

Ryhmän mukana kulkee myös huoltoauto, joka vastaa pyöräilijöiden energia- ja nestehuollosta. Samassa autossa kulkevat myös matkatavarat ja huoltomies.

- Kamppeet kulkevat autossa ja huolto on järjestetty sitä kautta. Pyörä- ja rengasrikot hoituvat vaivattomasti, kun paikalla on apua. Siitä tulee tietynlainen turvallisuuden tunne, jonka vuoksi ajamisesta voi nauttia enemmän, Vanninen kertoo.

Keski-Eurooppa: Maisemat ja kulttuuri

Keski-Euroopassa pyöräily poikkeaa jonkin verran kotimaassa polkemisesta muun muassa maisemien, nousujen ja liikennekulttuurin suhteen. Reittien varrella riittää kohteita, joilla on korkeutta enemmän kuin missään Suomessa.

Aalto-Lehtelän mieleen on erityisesti jäänyt Passo Gavian nousu ja lasku.

- Alppinousut ovat aina fyysinen koettelemus, vaikka reissulla ei olekaan kyse kilvanajosta. Nousun päätteeksi pyöräilijä palkitaan voittajan fiiliksellä ja usein myös upeilla maisemilla.

Annecyn kaunis kaupunki olisi ehkä jäänyt Aalto-Lehtelältä näkemättä ilman pyöräilymatkaa.

- Näillä matkoilla tulee käytyä paikoissa, joista muu kansa ei tiedä, Aalto-Lehtelä lisää.

Maisemien ohella keskieurooppalainen liikennekulttuuri poikkeaa Suomen vastaavasta. Matti-Pekka Vannisen mukaan Keski-Euroopan teillä pyöräilijöihin suhtaudutaan eri tavalla.

- Vuorilla sekä autoilijat että moottoripyöräilijät kunnioittavat pyöräilijää. Se tekee ajamisen mukavammaksi.

PWTKuvaKuva: PWT-Urheilumatkat

Mukava porukka

PWT-Urheilumatkoilla polkeva porukka on usein samanhenkistä. Moni lähtee myös seuraavalle reissuille, mutta joka reissulla mukana on myös uusia kasvoja.
Ajaminen aloitetaan usein aamuisin kello 8-9 ja uuteen majapaikkaan saavutaan kello 16-17. Päivämatkat ovat keskimäärin 100 kilometrin luokkaa. Päivän poljennan jälkeen ohjelmassa on suihku ja ruokailu. Illalla saatetaan vielä istua iltaa käyden läpi päivän reittiä tai tulevien päivien haasteita.

Osallistujien välillä on jonkin verran eroa fyysisessä kunnossa, mutta tämä ei ole ongelma: Maantiepyöräilyä harrastava ja ryhmäajotaitoinen pysyy varmasti mukana.

- Ennen ensimmäistä reissua mietin, että miten sitä pärjää? Pitääkö olla kovassa kunnossa, kun ei ole ajanut paljon pitkiä alppinousuja? Vastaus selvisi pian: Kyllä pärjää. Ei tarvitse olla pro-tason pyöräilijä, Vanninen sanoo.

Vannisen mukaan matkat kannattaa ottaa lomareissuna, ei harjoitusleirinä.

- Tarpeen tullen nousuissa voi välillä kyllä kokeilla omia rajojaan ajamalla kovempaa, sillä nousut ajetaan omaan tahtiin.

Ryhmä kokoontuu jälleen yhteen nousun päällä tai sen jälkeen.

Mukaan omalla tai vuokrapyörällä

Matkalle voi ottaa mukaan joko oman pyörän tai pyörän voi vuokrata paikan päältä. Matkatavaroihin voi ottaa omasta pyörästä satulan ja polkimet. Paikalliset vuokraamot tarjoavat hyviä pyöriä, jotka opas ja huoltomies palauttavat reissun päätteeksi takaisin lainapaikkaan.

Kesällä 2020 PWT-Urheilumatkat tekee kaksi eri matkaa: Genevestä Ranskan Alppien yli Nizzaan ja Milanosta Alppien halki Ljubljanaan. Molemmilla matkoilla reitin varrelle osuu useampi TV:stä tuttu Tourin ja Giron klassikkonousu.

Lisätietoja löytyy PWT-Urheilumatkojen sivuilta.

-Juho-Veikko Hytönen

Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri