Grail FI 550x90px

Mistä on hyvät klassikkokuskit tehty?

512 imago07637701hMitä oikeasti vaaditaan hyvältä klassikkokuskilta? Pitääkö heidän harjoitella tietyllä tavalla pärjätäkseen? Mitkä ovat klassikkokuskin tärkeimmät ominaisuudet?

512 imago07637701hStijn Devolder, Tour of Flanders ja Koppenbergin nousu Kuva: imago/SirottiMitä oikeasti vaaditaan hyvältä klassikkokuskilta? Pitääkö heidän harjoitella tietyllä tavalla pärjätäkseen? Mitkä ovat klassikkokuskin tärkeimmät ominaisuudet?

Kun katsoo ensimmäisiä klassikkoja Belgiasta, välillä voi olla todella kurjat kelit. Belgian tiet ovat aikalailla vaativat, siellä on paljon erinäköisiä "esteitä" pyöräkilpailijoille. Mutta jos siihen lisätään vielä vähän mutaa pelloilta veden kera, niin sitten onkin mielenkiintoista! Tiet muuttuvat melkein jääradoiksi ja tungosta riittää, kun noin 200 pyöräilijää yrittää olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

Kevään klassikot voidaan jakaa kahteen ryhmään; ensimmäinen ja toinen puolisko. Ensimmäiseen kuuluvat kaikki klassikot aina Paris-Roubaixiin asti ja toiseen kuuluvat Amstel Gold Race, Fleche Wallone ja Liege-Bastogne-Liege. Koska ensimmäisen puoliskon kisoista ei löydy pitkiä mäkiä ja taistelu paikoista tasamaalla ennen tiettyä ratkaisevaa pientä nyppylää vaatii voimaa ja taitoa, kisat eivät ole sopivia mäkimiehille. Mutta sitten toisen puoliskon kisat sopivat paremmin mäkimiehille ja varsinkin Fleche ja Liege. Amstel on sinänsä erikoinen kilpailu, sillä sen voi voittaa yhtä hyvin mäkimies, yleisajaja tai jopa kirimies.

Useimmissa kevään klassikoissa on muutama yhtenäinen tekijä. Ne ovat pitkiä, reilusti yli 200 kilometriä ja reitit ovat jokseenkin vaativia vaikka pitkiä mäkiä ei löydy, mutta sää vaikuttaa suuresti vaativuuteen. Pärjätäkseen hyvin pitää osata löytää porukasta oikea paikka oikeaan aikaan. Tämä ominaisuus on oleellinen ja sitä oppii parhaiten keräämällä kokemusta ja tutkimalla kilpailussa ajettavat tiet etukäteen.

Teiden leveys vaihtelee paljon ja tämän takia jono saattaa venyä nopeasti mutkien ja kapeiden kohtien takia. Jos vielä yllättäen sattuu kolari, niin takaisin kärkeen pääseminen on erittäin vaikeaa. Välillä voi tuntua että on ihan hyvässä paikassa, kun tie on leveä ja on keskellä porukkaa. Mutta jos vaikka 60 henkilöä on edessä, se tarkoittaa, että porukan venyessä 200 metrin jonoksi on ensimmäisellä ja viimeisellä eroa 15 sekuntia 50 kilometrin tuntinopeudella ajettaessa. Jos sitten sattuu haaveri ja joutuu pysähtymään minuutiksi, on kärki jo kilometrin päässä! Kaikkien ylämainittujen asioiden takia pyöräilijöiltä vaaditaan hyvän peruskunnon lisäksi kykyä ajaa tosi kovaa hetken aikaa, nopeaa palautumiskykyä ja kykyä ajaa uudestaan kovaa.

Vaikka klassikkokilpailuista ei löydy niin pitkiä mäkiä, lukuun ottamatta Liege-Bastogne-Liegeä, ovat mäet usein jyrkkiä tai sitten pinta on mukulakiveä. Mukulakivillä ajaminen vaatii oman taitonsa. Sen voi oppia, mutta jos ajaa ensimmäistä kertaa, ei luultavasti tiedä mistä on kyse ja luvassa on melkoinen yllätys. Ongelmana mukulakivipätkissä on usein se, että kivet eivät ole aina kovin hyvin aseteltu. Välillä kiviä voi olla enemmän ja välillä vähemmän ja usein kivet ovat jokseenkin likaisia ja siksi vieläkin liukkaampia.

512 imago07635276hFabian Cancellara ja Sylvain Chavanel. Kuva: Imago/SirottiMinulle opetettiin "liitämään" sileästi mukulakivien yli eikä ajamaan kuten pellolla. Tämä vaatii tekniikkaa ja osaamista. Kun sitä harjoittelee niin jossain vaiheessa huomaa, millä tavalla sitä voi tehdä. Ennen ammattilaisurani alkua ajoimme paljon Belgiassa ja silloin huomasin, miten tärkeätä on ajaa siellä jos haluaa pärjätä niissä kisoissa.

Ennakointi on myös hyvä ominaisuus, joka toisilla ihmisillä on ja toisilla se tulee kokemuksen kautta. Siihen sisältyy myös taito osata lukea nopeasti muuttuvaa tilannetta ja reagoida siihen. Hetkessä voi tapahtua paljon ja hyvä paikka voi muuttua erittäin huonoksi.

Lyhyesti klassikkokuskin pitää olla ennakoiva, hänen pitää osata olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja hänellä pitää olla hyvä ajotekniikka sekä tiukoissa paikoissa että mukulakivillä. Näihin ominaisuuksiin kun lisätään huippuluokan fyysinen kunto ja halu onnistua, on meillä käsissä mahdollinen voittaja.

- Kjell Carlström

LATU Podcast boxi

Premiumsport.fi

ulvang banneri