Grail FI 550x90px

Giroon valmistautuminen – eli miten huiput ja huipputallit valmistautuvat Giroon

giro1Kjell Carlström valottaa huippuajajien ja -tallien valmistautumista toukokuun alussa alkavaan Giro d'Italiaan.


giro1Monte Zoncolan viime vuoden Giro d'Italiassa. Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresseKauden aikana löytyy paljon kovia kisoja ja niihin valmistaudutaan yleensä huolella. Jos kyseessä on yhden päivän kilpailu, on pakko olla huippukunnossa juuri sinä päivänä. Kolmen viikon etappiajoon valmistautuminen on erittäin haastavaa, koska pitäisi olla huippukunnossa kolme viikkoa putkeen.

Valmistautuessa ympäriajoon on otettava huomioon monta eri asiaa. Ensin on laadittava tavoitteet ja suunnitelma. Sitten on valittava tavoitteisiin sopiva joukkue. Jos tavoitteena on voitta kirimiehellä etappeja, kannattaa tuoda sinne joukkue, joka pystyy tekemään hyvin työtä tasamaalla ja varsinkin viimeisien kilometrien aikana ennen loppukiriä. Jos taas halutaan ajaa kokonaiskisan voitosta, pitää olla mukana ajajia, jotka ajavat hyvin mäessä, mutta myös ajajia jotka voivat tehdä työtä vaihtelevassa maastossa päivästä toiseen. Joukkueen kisaohjelma ennen ympäriajoa on oltava sopiva ja samoin mahdolliset harjoitusleirit.

Giro d'Italiaan valmistautuminen eroaa hiukan sen mukaan onko kyse italialaisesta tallista, kokonaiskisaan tähtäävästä tallista tai jostakin muusta tallista. Jos tallilla ei ole ehdokasta kokonaiskisaan eikä ole Italiasta kotoisin, ei yleensä tehdä hirveästi erikoisjärjestelyjä sen eteen, että pyöräilijät olisivat huippukunnossa siellä. Silloin luotetaan enemmänkin siihen että ajajat osaavat hommansa ja tulevat sinne hyvässä kunnossa.

Jos joukkue panostaa Giroon, he tekevät yleensä ainakin yhden ylimääräisen harjoitusleirin ja useasti korkealla. Varsinkin italialaiset joukkueet valmistautuvat huolellisesti Giroon ja rakentavat yhdeksän miehisen joukkueen alkukaudesta Giron ympärille. Monet ajajista ovat käyneet ajamassa muutamia kovia etappiajoja kevään aikana. Noin kuukausi ennen Giroa monet heistä lähtevät korkealle harjoittelemaan. Sitten viimeistellään yleensä kuntoa ajamalla yksi tai kaksi kisaa ennen Giroa, joista mielellään toinen on lyhyt etappiajo. Jos ulkomaalainen talli tähtää kokonaiskisaan, he saattavat tehdä suurin piirtein samalla tavalla.

Viime vuosina yhä useampi joukkue on huomannut miten tärkeätä on tutkia reittiä etukäteen. Varsinkin vaativimmat ja ratkaisevat etapit käydään ajamassa kevään aikana jos kelit suosivat. Korkeilla vuorilla ei aina onnistu, mutta siinä nykyajan teknologia voi olla apuna, esimerkiksi videon välityksellä. Samalla tavalla katsotaan joskus myös maaliintuloja ennen etappia, jotta yllätyksiä voidaan minimoida. Ajamalla reittiä selviää mahdolliset kisareitin vaikeat kohdat ja niihin osataan valmistautua itse kisassa paremmin. Voidaan myös laatia erikoinen taktiikka jos tunnetaan reitti hyvin. Kun ajoin italialaisessa Liquigasin tallissa reittiä tutkittiin usein etukäteen, jotta tiesimme miten luoda taktiikkaa.

Moni joukkue käyttää myös omaa kokkia. Siihen on monta syytä, mutta selkeästi tärkeimmät näistä ovat hygienia ja luotettavuus. Kun ajetaan kolme viikkoa täysillä, keho on kovan paineen alla ja varsinkin ruuan ja lisäravinteiden imeytyminen pitää olla mahdollisimman mutkatonta. Siirrytään hotellista toiseen ja hotellien taso vaihtelee. Jos käytetään omaa ruokaa ja jopa kokin omia keittiövälineitä tai siirtokeittiötä voidaan taata ruuan laatu.

Loppujen lopuksi kaikki on kuitenkin kiinni siitä miten hyvässä kunnossa ajajat ovat sekä fyysisesti että psyykkisesti. On myös erittäin tärkeää saada yhteistyö joukkueessa toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Mitä enemmän joukkue on ollut samoissa kisoissa ja tuntevat toisensa, sen parempi. Jos he ovat ajaneet yhdessä kilpailuja kauden aikana, he tietävät miten muut joukkuetoverit liikkuvat porukassa ja samalla tavalla muu henkilöstö tietää ajajien erikoisista tavoista ja toiveista ja osaavat siten huomioida asioita paremmin. Kun lähdetään ympäriajoon, ollaan tiiviisti tekemisissä toistensa kanssa melkein neljä viikkoa ja tämä vaatii jokaiselta ihmiseltä täyden panoksen vuorokauden ympäri, jotta lopputulos olisi paras mahdollinen.

-Kjell Carlström

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri