Grail FI 550x90px

Kellun ennakko - Giro d'Italia 2012

giro2012-2Tänä vuonna ajetaan 95° Giro d'Italia. Kjell Carlströmin jutussa ennakoidaan tulevaa kilpailua.


giro2012-2Giro d'Italian tunnelmaa viime vuonna Sestrieressä. Kuva: Franck Faugere - LaPresseTänä vuonna ajetaan 95° Giro d'Italia. Vuosien aikana kilpailu on muuttunut paljon. Aikanaan ajettiin päivät pitkät, ajajilla oli omat paikkaussarjat mukana rengasrikon varalta ja usein ajajat joutuivat itse löytämään ruokaa ja juomaa matkan taittuessa. Pyöräkilpailujen yleistyessä Euroopassa myös kilpailijoiden huoltoporukka suureni. Nykyään tietyissä ammattilaiskisoissa huoltohenkilöitä pyöräilijöille on monta kertaa enemmän kuin itse pyöräilijöitä. Ympäriajot ovat muutenkin koko ajan suurenemassa ja kansainvälistymässä.

Giro on yksi kolmesta isoista ympäriajoista. Kolme viikkoa kestävän ympäriajon suosio on kasvanut paljon viime vuosina sekä pyöräilijöitten että katsojien kannalta. Joka vuosi yhä useampi pyöräilytalli laittaa enemmän aikaa valmistautumiseen ja panostavat Tour de Francen ohella entistä enemmän myös Giroon.

Tämän takia myös oheisohjelma Giron ympärillä kasvaa vuosi vuodelta. Giron kansainvälistymän takia yhä enemmän ihmisiä tulee katsomaan paikanpäälle myös toisista maista. Joillekin VIP vieraille annetaan erityiskohtelua ja he saavat kokeilla miltä tuntuu olla lähellä kisaa organisaation autossa tai helikopterissa.

Giro on tänä vuonna noin 3500 kilometriä pitkä ja sieltä löytyy viisi erittäin kovaa etappia. Kirimiehille on paperilla luvassa seitsemän etappia, mutta kaikki eivät kuitenkaan välttämättä päädy kiriin. Viisi etappia ovat kohtalaisen vaikeita, mutta eivät suoranaisesti mäkimiehillekään. Riippuen joukkueiden taktiikasta voidaan silloin nähdä irtiottoja, jotka menevät loppuun asti. Yhtenä päivänä ajetaan joukkueaika-ajo, ensimmäisenä ja viimeisenä päivänä henkilökohtainen aika-ajo.

Lähtö tapahtuu Tanskasta jossa ajetaan prologi ja kaksi etappia, joiden jälkeen on lepopäivä ja samalla siirtyminen Italiaan. Tämän takia väli toiseen lepopäivään tulee olemaan pitkä. Myöhemmin ajajat ovat varmasti aika väsyneitä, kun he ovat ajaneet 12 päivää ilman lepopäivää! Tällä tavalla nähdään varmasti yllätyksiä ja voi olla, että jopa joku voittajaehdokas ei jaksa kolme viikkoa putkeen ilman notkahdusta. Ei tarvitse kuin yksi huono päivä väärään aikaan ja on ulkona voittotaistelusta!

Tänä vuonna kilpailu tulee olemaan erittäin mielenkiintoinen. Tällä hetkellä ei ole selkeätä ennakkosuosikkia, vaan sen sijaan löytyy monia samalla tasolla olevia ajajia. Kovimmat kokonaiskisaan tähtäävät nimet ovat joukkueittain Damiano Cunego ja Michele Scarponi Lampresta, Ivan Basso Liquigasista, Fränk Schleck Radioshackista, Rigoberto Uran Skylta, Joaquim Rodriguez Katushalta, Roman Kreuziger Astanalta, Mikel Nieve Euskaltelista ja Giovanni Visconti Movistarilta. Näiden lisäksi muutama ajaja voi yllättää, jos he ajavat täydellisen kilpailun ja heittäytyvät taisteluun kokonaiskisan voitosta.

Kirimiehistä kovimmat nimet ovat Mark Cavendish, Tyler Farrar, Sacha Modolo, Matthew Goss, Daniele Bennati ja Juan José Haedo. Mutta muitakin kirimiehiä löytyy ja heillä kaikilla on halu pärjätä ja tehdä läpimurto kirimiehenä.

Viime vuosina olemme nähneet muutaman pahan kaatumisen jokaisessa isossa ympäriajossa. Tämä johtunee osittain paineesta onnistua kisassa ja tietoisuus tärkeydestä olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Osittain se johtuu myös piittaamattomuudesta muita ajajia kohtaan ryhmässä. Toivottavasti tänä vuonna ei tapahdu yhtä monta kaatumista ja vältytään pahoilta joukkokolareilta.

Tanskan etappien jälkeen ajetaan joukkueaika-ajo ensimmäisenä etappina Italiassa. Silloin nähdään vähän paremmin kuka pystyy taistelemaan voitosta Milanossa. Vaikka itse etappi ei ehkä ratkaise kilpailua nähdään kuitenkin hyvin, mitkä joukkueet ovat niin vahvoja että voivat tukea kapteeniansa hyvin. Oikea taistelu voitosta mäkisessä maastossa alkaa vasta puolen välin jälkeen, ja silloin saamme jännittää kenellä on paras mäkikunto! Voittaja selvinnee vasta viimeisten päivien aikana ja jos tulee oikein tiukka kisa, voitto ratkeaa vasta Milanon aika-ajossa viimeisenä päivänä. Keneltä löytyy paras kunto, taktiikka ja kovin halu voittaa?

-Kjell Carlström

giro2012Giron voittopokaali. Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresse

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri