Grail FI 550x90px

Italian ympäriajon reitti

giro2011Järjestyksessään 95. Italian ympäriajo poljetaan tänä vuonna 5.-27 toukokuuta. Giro alkaa poikkeuksellisesti Tanskan Herningistä ja päättyy perinteisesti Italian Milanoon.

giro2011Kuva: Gian Mattia D'Alberto / LapresseJärjestyksessään 95. Italian ympäriajo poljetaan tänä vuonna 5.-27 toukokuuta. Giro alkaa poikkeuksellisesti Tanskan Herningistä ja päättyy perinteisesti Italian Milanoon. 21 kilpailupäivän aikana urheilijat joutuvat urakoimaan yli 3 500 kilometriä. Italian kierroksen järjestävä RCS on onnistunut laatimaan melkein aina mielenkiintoisen ja haastavan reitin, eikä tämäkään vuosi tee poikkeusta. Lauantaina starttaava Giro ja sen reitti on kokonaisuudessaan jopa edellä viimekertaisia versioita. Italian ympäriajo 2012 on aavistuksen inhimillisempi, sillä brutaaleja vuoristoetappeja on vähemmän ja tasamaapäiviksi laskettavia osuuksia hieman enemmän. Giro kulkee 17 alueella ja 60 provinssissa sekä ohittaa 550 kaupunkia ja kylää.

Zomegnan siirtyi sivuun, Acquaronesta Giron uusi johtaja

Italian ympäriajon johtaja vaihtui täksi vuodeksi. Ainutlaatuisista reiteistään tunnettu Angelo Zomegnan siirtyi syrjään. Hänen tilalleen nimettiin Michele Acquarone, jonka toimintatavat poikkeavat hieman Zomegnanista. Acquarone on halunnut lisätä kunnioitusta sekä ajajia että katsojia kohtaan. Tämänvuotisen reitin suunnittelun tärkeitä kulmapilareita olivat lyhyemmät siirtymätaipaleet kilpailupäivien välillä ja osuuksien tasaisempi jaottelu.

Katsojat äänestivät mielenkiintoisimmaksi vaihtoehdoksi Mortirolon ja Stelvion sisältävän etapin. RCS kuunteli pyöräilyfanien toivieta ja 20. osuus rakennettiin Mortirolon ja Stelvion ympärille. Acquarone on myös aktiivinen sosiaalisen median käyttäjä. Kielitaitoinen johtaja keskustelee säännöllisesti tavallisten fanien kanssa Twitterissä.

21 etappia tarjoavat kaikkea mahdollista nähtävää

Giro koostuu siis 21 etapista. Jaottelu on seuraava: 2 henkilökohtaista aika-ajoa, 1 joukkueaika-ajo, 7 tasamaaetappia, 6 keskivaikeaa vuoristoetapppia ja 5 vaativaa vuoristoetappia. Keskivaikeista vuoristoetapeista 3 päättyy maalinousuun. Vaativista vuoristoetapeista 4 päättyy maalinousuun. Oheiset lukevat kertovat siitä, että Italian ympäriajon reitti on hyvin tasapainoinen. Yksikään erikoisajajaryhmä ei hyödy tai kärsi kohtuuttomasti. Yksi harvoista seikoista, joka on aiheuttanut pientä kritiikkiä, on henkilökohtaisten aika-ajokilometrien vähyys. Kahden ITT:n yhteispituudeksi tulee 38,8 km.

Ympäriajon reitin alkupuolisko painottuu vähän helpompiin päiviin ja kovat vuoristoetapit alkavat vasta toisen täyden kilpailuviikon lopussa. Tämä on kokonaiskilpailun jännityksen kannalta oiva ratkaisu. Toisaalta tasamaaosuuksien vähyys päätösviikolla saattaa harventaa kovalla kädellä puhtaiden kirimiesten määrää jatkavien ajajien joukossa.

Monen ammattipyöräilijän kauden yksi päätavoitteista on Lontoon olympialaiset elokuussa. Se ei näy ainoastaan heinäkuun Ranskan ympäriajossa, vaan myös Giro d'Italiassa. Vuodenensimmäisessä Grand Tourissa on niitäkin sotkijoita, jotka käyttävät Giroa valmistavana koitoksena kohti olympialaisia.

Pientä kritiikkiä herättänyt vähäisten tempokilometrien määrä on merkittävä seikka kokonaiskilpailun voimasuhteiden kannalta. Tästä syystä Giron voittajasuosikkeihin kuuluu pääsääntöisesti huippumäkimiehiä, joiden aika-ajokyky on keskinkertainen. Tilanne on erilainen Ranskan ympäriajossa, jossa henkilökohtaista tempoa on reilusti yli 100 kilometriä. Giron vajaan 40 kilometrin ITT-määrä ei tule aiheuttamaan merkittäviä aikaeroja ja kilpailua ei voiteta aika-ajossa. RCS:n suosikkilistalle on jo vuosia lukeutunut joukkueaika-ajo.

Tänäkin vuonna sotketaan TTT, joka on järjestyksessään 4. etappi (32,2 km) heti lepopäivän jälkeen. Se käydään käytännössä täysin tasaprofiilisella 33,2 kilometrin reitillä. Heikommat TTT-tallit saattavat jäädä yllättävänkin paljon kärkiryhmille, mutta parhaat niput päätynevät tiiviiseen ryppääseen tulosluettelossa. Onnistuminen joukkuetempossa kasvattaa tallien itseluottamusta, joka tuo mielenrauhan kolmen viikon jäljellä olevaa urakkaa varten. Se antaa samalla selvän signaalin muille tiimeille, että kova taso TTT:ssä jatkuu tulevien päivien yhteislähtöosuuksilla.

Kirimiehet pääsevät juhlimaan tasamaapäiviä heti Giron alussa

Tasamaaetapeiksi laskettavia päiviä on 7. Se antaa puhtaille kirimiehille useita mahdollisuuksia saavuttaa etappivoittoja. Girossa jaettavat hyvityssekunnit tarkoittavat sitä, että sprinttereillä on hyvät saumat napata kokonaiskilpailun johtajan vaaleanpunainen paita kilpailun avauspuoliskolla. Tämä vaatii myös sprinttereiden joukkueilta suurta työmäärää pitää nopeakinttuiset pyöräilijät hyvissä asemissa. Se ei riitä, että kirimiehet ovat suojattuina pääjoukossa, vaan edellyttää kilpailutapahtumien kokonaisvaltaista kontrolloimista irtiottojen kiinniajamisesta lähtien viimeisistä kilometreistä puhumattakaan.

Kaikki 7 tasamaaetappia eivät ole profiililtaan pannukakkumaisen tasaisia. Perinteiseen Giro-tyyliin muutamien osuuksien loppupuolella on hieman vaihtelevaa maastoa, joka saattaa hapottaa sprinttereiden jalkoja pahastikin. Käytännössä varmat puhtaaseen massakiriin päättyvät kilpailupäivät ovat 2. ja 3. etapit Tanskassa. Muita tasamaaosuuksiksi laskettuja päiviä ovat etapit 5., 9., 11., 13. ja 18.

Italian maaperällä käytävät tasamaaetapit ovat sangen todennäköisesti kirimiesten heiniä, mutta kestävätkö kaikki korostetun heikon mäennousukyvyn omaavat sprintterit pääjoukon vauhdissa. Se on mielenkiintoinen kysymys. Giron tasamaaosuuksien viimeiset kilometrit ovat sangen usein teknisiä ja pitkät 1 000 metrin loppusuorat ovat harvassa. Tämä kasvattaa entisestään sijoittumisen tärkeyttä pääjoukossa.

Giron viime vuosien ensimmäiset tasamaapäivät ovat olleet yllättävänkin hemrostunutta ajoa. Niitä ovat sävyttäneet lukuisat isotkin kolarit. Suurten ympäriajojen avausetapit aiheuttavat turhaa ylimääräistä värinää polkijoissa, kun he taistelevat jatkuvasti hyvistä asemista pysyäkseen pääjoukon etuosassa.

Lähtökohtaisesti tasamaaetapit tulevat päättymään yhtenäisen pelotonin välienselvittelyyn, mutta yksittäisten sprinttereiden puuttuminen kirikamppailusta on mahdollista ja saumat pienemmän ryhmän kesken käytävään voittomittelöön ovat olemassa. Kokonaiskilpailun ykkössuosikit pyrkivät luonnollisesti välttämään vaikeudet ja aikatappiot tasamaapäivinä.

Keskivaikeat vuoristopäivät tuovat väriä

giro2011 2Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresseKeskivaikeaita vuoristoetappeja on tarjolla 6. Niitä ovat osuudet 6., 7., 8., 10., 12. ja 16. Keskivaikeat vuoristopäivät tarjoavat hyvät mahdollisuudet onnistuneille irtiotoille. Ne ovat liian vaativia puhtaille kirimiehille. Yhteiskisan merkittäviä ratkaisuja ei nähdä semivaikeassa maastossa. Taustalla piilee kuitenkin yllätysmahdollisuus yksittäisen huippunimen katkeamiselle.

Apuajajien merkitys on suuri tällaisina päivinä. Teknisen ongelman tai rengasrikon sattuessa pääjoukkoon palaaminen on työlästä, mikäli ympärillä ei ole apuajajia. Keskivaikeat vuoristoetapit ovat viihdyttävää seurattavaa vaiherikkaine tapahtumineen. Päivät pääsevät harvoin tylsistyttämään tv-katsojan. Odotettavissa on yllätysnimiä etappivoittajiksi ja kenties muutamille yhteiskisan ennakkosuosikeille aiheutuvia aikamenetyksiä.

Giro d'Italian valtias ratkeaa päätösviikon vuoristoetapeilla

Italian ympäriajon kokonaiskilpailun voitto on käytännössä aina ratkennut kovimmilla vuoristoetapeilla. Giron johtajan Acquaronen esikunnan laatimalla reitillä merkittävimmät osuudet alkavat vasta toiseksi viimeisenä viikonloppuna. Vuoristo-osuuksien jälkipainotteisella asettelulla on sekä hyvät että huonot puolensa. Rosa-paitataiston jännitys säilyy pitkään - tai oikeastaan vasta alkaa 14. etapilla, joka on ensimmäinen rajuun maalinousuun päättyvä vuoristokoitos. Hieman tasaisemmalla ripottelulla polkjoiden välisiin voimasuhteisiin olisi saatu lisäselvyyttä aiemmin kuin vasta kahden viikon kilvanajon jälkeen.

Luokiteltuja mäkinousuja on tämänvuotisessa Giro d'Italiassa peräti 39 kappaletta. Ne on jaettu neljään eri kategoriaan vaativuuden perusteella. 1. kategorian nousut ovat luonnollisesti haastavimmat ja 4. kategorian helpoimmat. Merenpinnasta korkeimmalla sijaitsevasta Giron noususta käytetään nimitystä Cima Coppi. Tänä vuonna se on 2 757 metrin korkeuteen kohoava 20. etapin maalinousu Passo dello Stelvio. Kaikki raatelevimmista nousut ovat kasautuneet Giron viimeiselle kolmannekselle. 5 vaativinta vuoristoetaappia (14., 15., 17., 19. ja 20.) käsittävät 9 kpl 1. kategorian nousuja sekä Cima Coppin Stelvion.

Dolomiittien Kovat vuoristopäivät ovat pituudeltaan 170-220 kilometrin haarukassa. Ajajien urakkaa helpottaa se, ettei kisassa ole kolmena perättäisenä päivänä sotkettavaa hirmuetappia. Toisin oli aikaisempina vuosina. Viidestä vuoristoetapista haastavimmat ovat neljän kategoroidun nousun 17. etappi Falzes-Cortina d'Ampezzo, viiden karmean vuoren 19. osuus Trevisio-Alpe di Pampeago ja Giron loppuhuipennus, viidellä raatelevalla nousulla varustettu 20. etappi Caldes-Passo dello Stelvio,

Nämä kolme taivalta ovat haastavuudeltaan äärettömän kovia. Yhteiskisan johtajan pinkkipaidan kohtalo ratkennee kyseisinä päivinä. Aikaerot kasvavat erittäin suuriksi ja minuuttien katkeamiset ovat täysin mahdollisia. Italian ympäriajon voiton kohtalo selviää päätösviikon vuoristoetapeilla.

Kaikki kilpailupäivät ovat tärkeitä, mutta etapit 17., 19. ja 20. kohoavat muiden yläpuolelle. Aika-ajojen merkitys ei ole samaa luokkaa kuin Tour de Francessa. Itse asiassa TT:n merkitys ei ole kovin suuri. Reitti on kokonaisuudessaan tasapainoinen, kaikille on kaikkea ja pinkkipaitajännitys säilyy pitkälle päätösviikkoon. Myös epäinhimillisten vuoristo-osuuksien puuttuminen on myönteinen seikka. Lyhyet siirtymätaipaleet kilpailupäivien välissä ansaistevat kiitosta.

Vain vähän negatiivista sanottavaa reitistä

Pientä miinusta on annettava ITT:n vähäisestä kilometrimäärästä ja tempojen ajankohdista. Henkilökohtaiset aika-ajot käydään Giron ensimmäisenä ja viimeisenä kisapäivänä. Kysymysmerkkejä herättää myös lepopäivien kaukainen etäisyys toisistaan. Giron käynnistyminen Tanskasta pakottaaa karavaanin pitämään 1. lepopäivän jo 3. etapin jälkeen.

Edessä on myös yli 1 500 kilometrin matkustaminen Tanskan Horsensista Italian Veronaan. Urheilijat käyttävät siirtymään lentokonetta, mutta tallien henkilökunta ja kilpailuorganisaatio matkustavat maanteitse. Lepopäivien välissä on peräti 12 etapin yhtäjaksoinen putki, joka tulee koettelemaan rankalla kädellä ajajien sietokykyä ja voimavaroja.

Giron reitti on selvillä vain paperilla. Italian loppukevään suuret lämpötilavaihtelut, usein tuuliset ja sateiset olosuhteet tuovat oman lisämausteensa 21 kilpailupäivään. Oikutteleva sää - joillekin positiivinen, joillekin negatiivinen asia.

Italian ympäriajon reitti pähkinänkuoressa

- Kilpailu alkaa Tanskan Herningistä 5.5. ja päättyy Milanoon 27.5.
- Kokonaispituus 3 500 kilometriä.
- 21 kilpailupäivää ja 2 lepopäivää.
- 7 tasamaaetappia.
- 6 keskivaikeaa vuoristoetappia ja 5 vuoristoetappia. Näistä 6 päättyy maalinousuun.
- 39 luokiteltua nousua (1 kpl Cima Coppi, 9 kpl 1. kat., 10 kpl 2. kat., 11 kpl 3. kat, 8 kpl 4. kat.).
- 2 henkilökohtaista aika-ajoa (yhteensä 38,8 km) ja 1 joukkueaika-ajo (32,2 km).

Italian ympäriajon etapit

la 5.5., 1. etappi, Herning (DEN) - Herning (DEN), 8,7 km (ITT)
su 6.5., 2. etappi, Herning (DEN) - Herning (DEN), 206 km
ma 7.5., 3. etappi, Horsens (DEN) - Horsens (DEN), 190 km

ti 8.5., LEPOPÄIVÄ

ke 9.5., 4. etappi, Verona - Verona, 32,2 km (TTT)
to 10.5., 5. etappi, Modena - Fano, 209 km
pe 11.5., 6. etappi, Urbino - Porto Sant'Elpidio, 210 km
la 12.5., 7. etappi, Recanati - Rocca di Cambio, 205 km
su 13.5., 8. etappi, Sulmona - Lago Laceno, 229 km

ma 14.5., 9. etappi, San Giorgio del Sannio - Frosinone, 166 km
ti 15.5., 10. etappi, Civitavecchia - Assisi, 186 km
ke 16.5., 11. etappi, Assisi - Montecatini Terme, 255 km
to 17.5., 12. etappi, Seravezza - Sestri Levante, 155 km
pe 18.5., 13. etappi, Savona - Cervere, 121 km
la 19.5., 14. etappi, Cherasco - Cervinia, 206 km
su 20.5., 15. etappi, Busto Arsizio - Lecco/Pian dei Resinelli, 169 km

ma 21.5., LEPOPÄIVÄ

ti 22.5., 16. etappi, Limone sul Garda - Falzes, 173 km
ke 23.5., 17. etappi, Falzes - Cortina d'Ampezzo, 186 km
to 24.5., 18. etappi, San Vito di Cadore - Vedelago, 149 km
pe 25.5., 19. etappi, Trevisio - Alpe di Pampeago, 198 km
la 26.5., 20. etappi, Caldes - Passo dello Stelvio, 219 km
su 27.5., 21. etappi, Milano - Milano, 30,1 km (ITT)

-vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri