Grail FI 550x90px

Italian ympäriajo, suosikit

scarponi2011Giro d'Italian kokonaiskilpailun lähtökohdat ovat poikkeuksellisen herkulliset tänä vuonna. Selkeää ykkössuosikkia ei ole ja useilla polkijoilla on mahdollisuus päästä pujottamaan vaalenapunainen paita ylleen Milanossa.

scarponi2011Michele Scarponi. Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresseGiro d'Italian kokonaiskilpailun lähtökohdat ovat poikkeuksellisen herkulliset tänä vuonna. Selkeää ykkössuosikkia ei ole ja useilla polkijoilla on mahdollisuus päästä pujottamaan vaalenapunainen paita ylleen Milanossa. Tavallista laajempi voittajakandidaattien määrä tarkoittaa myös sitä, että osallistujakaartista ei löydy kovin paljon lajin aivan kovimpia nimiä. Giron tämänvuotinen nimilista on kieltämättä hieman aiempia kertoja vaatimattomampi. Mutta mikä parasta, 198 ajajan lähtölistalla on poikkeuksellisen paljon motivoituneita ja vartavasten juuri tähän kisaan huippukuntopiikkinsä ajottaneita urheilijoita.

Ammattipyöräilyn nykysuuntaus on yhä vahvemmin se, että huippunimet eivät lähde tavoittelemaan menestystä molemmista kahdesta arvostetuimmasta ympäriajosta eli Giro d'Italiasta ja Tour de Francesta. Tavoitteet asetetaan jompaan kumpaan Grand Touriin. Tänä vuonna Giron lähtöviivalle ei asetu ainuttakaan sotkijaa, jolla olisi realistiset mahdollisuudet taistella Ranskan kierroksen voitosta. Frank Schleckiä ei kannata laskea sellaiseksi, sillä luxemburgilaisella ei ole saumoja keltapaitaan Tourin tempopainotteisen reitin vuoksi.
 
Italian ympäriajon viime vuoden voittaja ratkesi vasta urheilun kv. vetoomustuomioistuimessa CAS:ssa, kun Alberto Contadorin dopingasiaan saatiin ratkaisu helmikuussa. CAS katsoi Giron 2011 alkuperäisen voittajan Contadorin syyllistyneen dopingrikkeeseen, joten espanjalaisen suoritus hylättiin ja voittajaksi nousi kakkoseksi sijoittunut Michele Scarponi. Lampre-tallin tähti vastaanotti voittopokaalin ja rosa-paidan vasta tällä viikolla - yli 11 kuukautta Giron 2011 päättymisestä.

Poissaolijoiden, kuten Cadel Evansin, Bradley Wigginsin, Denis Mentshovin, Vincenzo Nibalin, Andy Schleckin ja kumppanien perään on kuitenkin turha haikailla. He tekivät jo hyvissä ajoin talvella ratkaisun, etteivät tule osallistumaan Giroon. Ainoa tähtiajaja, joka lisäsi Italian ympäriajon kilpailuohjelmaansa, Luxemburgilaisen päätös vaikutti loogiselta, sillä heinäkuisen Tour de Francen reitti on hyvin aika-ajopainotteinen. RadioShack-tallin polkijalla on hyvin keskinkertainen tempokyky.

Takaisin itse aiheeseen eli Giro d'Italian kokonaiskilpailun lähtöasetelmiin. Kuten Hevoskuurin Italian ympäriajon reittianalyysi kertoi, vaativissa nousuissa hyvin viihtyvät polkijat tulevat olemaan erittäin vahvoilla pinkkipaitakamppailussa. Ajajan on oltava muutakin kuin pelkkiä loistava kiipijä menestyäkseen suuressa ympäriajossa. Kolmen viikon aikana ehtii tapahtua paljon. Menestyshaaveet voivat murskaantua yhteen ainoaan huonoon päivään, pahaan paikkaan sattuneeseen tekniseen ongelmaan, kaatumiseen tai sairastumiseen. Kokemuksella ja joukkuetovereilla on suuri merkitys, joten heikommassa tallissa sotkevat hieman nuoremmat ajajat on lkäytännössä askettava ulos voittotaistosta.

Lähtölistaa tutkailtaessa, esiin nousee useita varteenotettavia kokonaiskisan voittajaehdokkaita. Seuraavassa lyhyet esittelyt ja perustelut kymmenestä kandidaatista.

Michele Scarponi (ITA / Lampre), 2011 1:s, 2010 4:s, 2009 32:s.

Scarponi tunnetaan erinomaisena mäkimiehenä, mutta keskinkertaisena aika-ajajana. Hän lukee loistavasti kilpailutapahtumien etenemistä ja ajaa melkein aina omaa vauhtiaan. Yleensä parhaimmillaan ympäriajon viimeisellä viikolla. Scarponi aloitti uransa Acqua & Saponessa vuonna 2002. Samassa tallissa polki myös legendaarinen kirimies Mario Cipollini. he osallistuivat usein samoihin kisoihin, mutta Scarponin oli lähes aina ajettava yksin, kun kaikki apuajajat oli varattu Cipollinille. Scarponin uralle mahtuu dopingrike. Hän kärsi reilun vuoden mittaisen pannan 2007-2008 myönnettyään yhteydet Operaatio Puerto -vyyhteen.

Scarponin kausi 2012 on sujunut toisaiseksi ilman voittoja, mutta hän osoitti hyvää nousukuntoa Giroa edeltäneessä Liege-Bastogne-Liege -klassikossa (8:s / 22.4.). Mies otti neljän päivän Giro del Trentino -etappiajon rauhallisesti (44:s / 17.-20.4.) ja pyrki tukemaan tallitoveriaan Damiano Cunegoa. Kympin sakkiin Giron viimevuotinen mestari ajoi Tirreno-Adriatico -etappiajossa (9.-13.3.) ja Baskimaan ympäriajossa (2.-7.4.).

Giron reittipainotus suosii Lampren kapteenia. Kovimmat kilpailupäivät alkavat vasta 14. etapilla. Mainiosti tasonsa ympäriajojen päätösviikolla säilyttävä "Zapatero" on etulyöntiasemassa Dolmiiteilla. Lamprella on tarpeeksi tasokaat apuajajat, jotta kapteeni voi lähteä luottavaisin mielin Giroon.

Ivan Basso (ITA / Liquigas), 2010 1:s, 2009 5:s, 2006 1:s.

Basso oli jo nuorena miehenä - nyt 34-vuotias - ammattipyöräilyn yksi parhaista mäkimiehistä. Hän voitti Ranskan ympäriajon alle 25-vuotiaiden kilpailuosion vuonna 2002. Basson kiipijäominaisudet paranivat vuosi vuodelta ja vuonna 2006 lohkesi uran ensimmäinen suuren ympäriajon voitto Girossa häikäisevälä lähes 10 minuutin erolla.. Samalla myös italaialisen aika-ajokyky otti isoja harppauksia eteenpäin. Vuonna 1998 ammattilaiseksi siirtynyt Basso kuuluu myös niihin pyöräilijöihin, jotka ovat myöntäneet vippaskonstien käytön. Basso kärsi kahden vuoden kilpailukiellon vuosina 2007-2008 myönnettyään kuuluneensa Operaatio Puerto -skandaaliin.

Bassonlle kuluva kausi on ollut vaikea. Italialainen kärsi keväällä sairasteluista ja kaatumisista joutuen keskeyttämään useissa kisoissa. Giron viimeistelykoitoksen osoittivat parempaa tulemista, sillä Giro del Trentino -etappiajosta (22:s / 17.-20.4.) ja Tour de Romandiesta (33:s / 24.-29.4.) irtosivat kohtalaiset sijoitukset.

"Iivana Julma" on aina nauttinut Giro d'Italiasta. Se on soveltunut hänen ominaisuuksilleen erinomaisesti. Viime vuosina heikentynyt tempokyky ei estänyt Giro-juhlia toissa vuonna. Tämänvuotinen reitti muistuttaa 2010 versiota. Liquigasin joukkuetoverit ovat laadukkaita Sylvester Szmydin johdolla ja menestys ei jää heistä kiinni.

rujano2011Jose Rujano. Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresseJose Rujano (VEN / Androni), 2011 7:s, 2005 3:s.

Venezuelan pienellä suurella miehellä oli monta hankalaa vuotta. Rujano nousi raketin lailla lajin huipulle vuonna 2005 sijoittumalla Girossa kolmennaksi. Hän voitti myös parhaan mäkimiehen tittelin. Nopeaa nousua seurasi kuitenkin yhtä nopea lasku. Rujanolla meni 5 kautta käytännössä hukkaan, kun hän paini motivaatio- ja terveysongelmien kanssa. Uusi tuleminen kulminoitui viime vuoteen, jolloin mies palasi samaan organisaatioon, jossa saavutti Giron 3. sijan vuonna 2005.

Rujano on kilpaillut erittäin säästeliäästi tällä kaudella. Hän on polkenut vain kolmessa lyhyessä etappiajossa. Giro del Trentinossa oli (5:s / 17.-20.4.) havaittavissa selviä merkkejä, että 30-vuotias caracasilainen on lähestymässä huippukuntoaan. Viime vuonna kuntopiikki putkahti esiin aavistuksen liian aikaisin, vaikka Rujano voitti yhden etapin Italian yäriajossa.

Androni-talli on tunnettu etevistä kiipijöistä. Rujano edustaa juuri tätä prototyyppiä parhaimmillaan. Vain reilut 50 kiloa painava Venezuelan mies on kuin kotonaan Giron vuoristoisessa maatsossa. Rujanolla on hyvät mahdollisuudet toistaa 7 vuoden takainen temppu ja seistä palkintokorokkeella Milanossa 27.5.

Domenico Pozzovivo (ITA / Colnago-CSF), 2008 9:s, 2007 17:s.

Pienikokoinen Pozzovivo rakastaa vain yhtä asiaa: nousuja. Varsin pitkän uran samassa talliorganisaatiossa tehnyt Pozzovivo on hiipinyt tällä kaudella kuin varkain kuumimpien Giron voittajaehdokkaiden joukkoon. Hänet on aina tunnettu tasokkaana kiipijänä, mutta näin merkittävä tasonnosto on tullut yllätyksenä - kaikille muille paitsi miehelle itselleen.

Italian ympäriajon kenraaliharjoituksen Giro del Trentinon (17.-20.4.) voitto nostatti odotukset korkealle sunnuntaina alkavassa Girossa. Pienenä vaaratekijänä on kuuluisan kuntopiikin liian aikainen tulo. Onko Pozzovivo pystynyt ja pystyykö hän edelleen viivästyttämään optimaalista virettään, jotta kolmen viikon päästä italainen pääsisi podiumille Milanossa.

Pozzovivon Colnago-CSF -talli Giro-ryhmä on yksi kisan kokemattomimmista. Pozzovivo on ainoa ajaja, jollla on osallistumiskertoja enemmän kuin kolme. 4. etapin joukkueaika-ajo tulee tuottamaan Colnago-CSF:lle vaikeuksia, mutta aikaeroa ei saisi tulla turhan paljon.

Roman Kreuziger (CZE / Astana), 2011 6:s.

Kreuziger on kuulunut pitkään lajin yleisajajien parhaimmistoon nuoresta iästään huolimatta. Kreuizger on varsin hyvä kaikilla osa-alueilla. Mäki nousee ja tempotyöväline saa kyytiä. Kreuziger alotti ammattilaisuransa Liquigasissa kaudella 2006 ollessaan vain 19-vuotias. Ensimmäisinä Liquigas-vuosinaan tshekki heskittyi Ranskan ympäriajoon. Menestys oli sangen mukavaa (2010 8:s, 2009 9:s). Hyvistä meriiteistä huolimatta Liquigas-polku alkoi tukkeutua. Italialaistallin kapteenit Ivan Basso ja Vincenzo Nibali veivät pääroolit ja Kreuziger joutui tyytymään pienempään vastuuseen.

Kreuzigerin kevätkausi sujui paremmin kuin debyyttivuosi 2011 Astanassa. Tshekki ylsi huippusijoille Tirreno-Adriatico -etappiajossa (3:s / 8.-13.3.), Giro del Trentinossa (6:s / 17.-20.4.) ja Tour de Romandiessa (5:s / 24.-29.4.). Kreuzigerin kunto ollut hyvä, mutta onko turboruuvissa vielä paljon kiristämisen varaa.

Astanalla on yksi Giron tasokkaimmista yhdeksiköistä. Kazakki-talli pystyy tarjoamaan kapteenilleen Kreuzigerille oivat työkalut. Menestys on kiinni kapteenista. Kreuzigerilla on ajoittain vaikeuksia elimistönsä kanssa näin pitkässä kilpailussa. Se on ehkä suurin vaaratekijä menestykselle. Ovatko Giron vuoristoetapit sittenkin liian vaativia? Kreuziger on pyrkinyt minimoimaan yllätykset ja käynyt tutustumassa Giron koviin nousuihin etukäteen.

Joaquim Rodriguez (ESP / Katusha), 2011 5:s, 2008 17:s.

Rodriguez tunnetaan paremmin huipputason mäkiklassikkoajajana. Toki hän on menestynyt varsin hyvin myös kolmiviikkoisissa ympäriajoissa, mutta heikon aika-ajokykynsä vuoksi palkintokorokesijat ovat karttaneet pienikokoista espanjalaista. Rodriguez aloitti ammattilaisuransa vuonna 2001 maineikkaassa Once-tallissa. "Purito" on parhaimmillaan jyrkissä ja lyhyissä nousuissa. Räjähtävyys takaa myös sangen hyvän loppukirin.

Rodriguez on napannut tällä kaudella 4 voittoa, joista maukkaimpana Fleche-Wallonne -klassikon (18.4.) ykköstila. Tirreno-Adriacitossa (6:s / 7.-13.3.) ja Baskimaan ympäriajossa (2:s / 2.-7.4.) vaatimaton tempo-osaaminen tuli valitettavallat avalla esiin. "Purito" olisi yltänyt korkeimmille sijoille, mutta ITT ei ole miehen suosikkisioita.

Espanjalaisen ylivoimaisesti paras suoritus Italian ympäriajossa nähtiin viime vuonna, kun mies ylsi kokonaiskisassa peräti 5:nneksi. Kysymys kuuluukin, onko Rodriguezilla mahdollisuuksia petrata sitä pykälällä tai parilla. Tavoite on niin kova, että realistisempi lähtökohta on hakea sijoitusta TOP10:iin. Rodriguez on tallinsa kapteeni ja apuajajat varsin hyvälaatuisia. Tämänkertainen Giron reitti solveltuu "Puritolle" mainiosti - paljon nousuja, vähän aika-ajoa.

Frank Schleck (LUX / RadioShack), 2005 42:s.

Vanhempi Schleck on joutunut viime vuosina pikkuveljensä Andyn varjoon. Luxemburgilaisilla ei ole keskenäistä kilpailuviettiä, vaan he pyrkivät käyttämään mahdollismman paljon toinen toistaan. Frankin ammattilaisura stattasi kaudella 2003. Bjarne Riisin luottomiehiin CSC:ssä / Saxo Bankissa lukeutuntu Schleck säväytti ensimmäisen kerran vuonna 2006 voittamalla legendaarisen Alpe d'Huezin etapin Ranskan ympäriajossa. Se kertoo olennaisen - Frank on lähes puhdas mäkimies. Ikuinen kompastuskivi, ITT ei ole tuntunut kehittyneen järin paljon viimeisten kausien saatossa.

Schleckin kausi on ollut toistaiseksi pettymys. Edes suosikkikisasta Liege-Bastogne-Leigestä ei herunut kuin 22. tila. Alkukevään Pariisi-Nizza (24:s / 4.-11.3.) ja kuukauden takainen Baskimaan ympäriajo (24:s / 2.-7.4.) eivät toneet lainkaan toivottua menestystä Frankille.

Alunperin Giron ei pitänyt kuulua Frankin kilpailukalenteriin. RadioShackin johtaja Johan Bruyneel teki aivan Giron alla päätöksen, että Frank on mukana Italian kierroksella. Miten luxemburgilainen on kerennyt valmistautumaan kolmiviikkoiseen koitokseen? Reitti lienee tuttu vain paperilla. Rutinoitunut Schleck ottaa silti paikkansa Giron kymppilistalta.

Damiano Cunego (ITA / Lampre), 2010 11:s, 2009 19:s, 2004 1:s.

Cunegon menestyksekäs ammattilaisura on sikäli mielenkiintoinen, että kovimmista meriiteistä on kulunut aikaa useita vuosia. Cunego saapui vuoden 2004 Italian ympäriajoon melkein täydestä tuntemattomuudesta ja voitti 22-vuotiaana Grand Tourin kokonaiskilpailun. Siitä lähtien "Aironea" seurasivat valtavat odotukset. Hän ei kyennyt täyttämään niitä täysin, sillä Giron ja Tourin menestys jäi suhteellisen vaatimattomaksi ja edes monumenttiklassikon Giro di Lombardian voitot eivät tahoneet tukkia arvostelijoiden suita.

Cunegon alkukausi on noudattanut menestykästä kaavaa, vaikka voittosarake osoittaa vain numeroa 1. Pariisi-Nizza (13:s / 4.-11.3.), Katalonian ympäriajo (6:s / 19.-25.3.), Baskimaan ympäriajo (5:s / 2.-7.4.) ja Giro del Trentino (2:s / 17.-20.4.) antoivat Cunegolle lähinnä positiivista ajateltavaa. Hyvät sijoitukset etappiajoissa kielivät hyvää Giro d'Italiasa.

"Aironen" päätehtävänä ei kuitenkaan ole hakea omaa menestystä, vaan tallin kapteenin - nimellisesti myös Cunego on täyssuojattu polkija - Michele Scarponin tukeminen. Nykyvireinen Cunego on Lampren tärkein apu Scarponille yhdessä Przemyslaw Niemiecin kanssa. Jos Scarpnin kisa ei suju odotusten mukaisesti, Cunego voi täyttää hallitsevan voittajan tyhjät saappaat.

Rigoberto Uran (COL / Team Sky), 2010 35:s.

Pienikokoinen Uran pääsi jo nuorena parikymppisenä nuorukaisena haistelemaan ammattilaisympyröitä Unibet.com -tallissa. Laji-ihmiset huomasivat jo tuolloin kolumbialaisen lahjakkuuden. Määrätietoinen työteko on alkanut tuottaa tulosta ja on vain ajan kysymys, milloin Uran lyö itsensä lopullisesti löpi. Kjell Carlströmin entinen tallitoveri on sitkeä roikkujatyyppi, joka päätyy harvoin oma-alotteisiin hyökkäyksiin.

Uran on kisannut harvakseltaan alkukaudella. Plakkarissa ovat etappiajoista vain Pariisi-Nizza (12:s / 4.-11.3.) ja Katalonian ympäriajo (5:s / 19.-25.3.). Jälkimmäinen koitos vakuutti Team Skyn johdon ja kolumbialainen pääsee aloittaamaan Italian kierroksen kokonaiskilpailun ykköskapteenina. Uran on saanut valmistautua Giroon rauhallisesti.

Team Skyn prioriteetit ovat Giron alkpuoliskolla Mark Cavendishin tukeminen. Vain Uran ja hänen nimikkoapu-ajajansa Sergio Heanao saanevat ainoina sotkijoina pieniä erivapauksia työnteossa. Nappisuoritusella TOP10-listalla komeilee Uranin nimi Giro päätteeksi.

veikkanendreamstimeJussi Veikkanen.Jussi Veikkanen (FDJ) ei ole kokonaiskilpailun suosikki, mutta suomalaisella on tärkeä tehtävä avustaa tallin kapteenia Sandy Casaria. Töitä riittää, sillä FDJ:llä on pari vikkeläkinttuista sprintteriä - William Bonnet ja Arnaud Demare. Veikkasen oma tilaisuus koittaa jossain vaiheessa Giroa, kun vuorossa ovat vaihtelevat mäkiset osuudet. Jussi nähtäneen ainakin yhdessä pitkässä irtiotossa.

Veikkasen kevät oli hankala sairastelujen takia. Hän avasi kautensa Tour Down Underissa (50:s / 18.-22.1.) Sen jälkeen ilmestyi tummia pilviä suomalaisen ylle. Katalonian ympärijo (65:s / 20.-25.3.), Baskimaan ympäriajo (2.-7.4.) ja Toud de Romandie (24.-29.4.) olivat lähinnä vain kilpailukilometrien kartuttamista.

Suomalaisen ensisijainen tavoite lienee pääsy Milanoon Giron päitöspäivänä. Taistelun tuoksinnassa Veikkanen tukee ykkösnimiä Casaria ja Demarea. Jussille on turha laittaa sijoitustavoitetta kokonaiskisasn. Mies osaa turvautua vahvuuksiinsa ja seruaavat kolme viikkoa näyttävät sen lopullisesti.

-vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri