Grail FI 550x90px

Giron 1. kisajakso

giro2011 3Katsaus Italian ympäriajon ensimmäisen kilpailujakson etappeihin.

giro2011 3Kuva: Gian Mattia D'Alberto - LaPresseItalian ympäriajon ensimmäinen kilpailujakso sisältää 8 etappia, jotka koostuvat seuraavasti: 1 henkilökohtainen aika-ajo, 1 joukkueaika-ajo, 3 tasamaaetappia ja 3 keskivaikeaa vuoristoetappia. Giron avauspäivän henkilökohtainen tempo poljettiin jo lauantaina Tanskan Herningissä. Ensimmäiset 8 etappia tarjoavat monipuolista nähtävää katsojille. Ainoastaan vaativa vuoristo-osuus puuttuu. Karavaani siirtyy Tanskasta Italiaan 3. etapin jälkeen, joten 1. lepopäivä tulee vastaan hyvin aikaisessa vaiheessa, tiistaina 8.5.

Juhliiko Mark Cavendish Tanskan tasamaalla?

Herningin lyhyt ITT kisattiin siis jo lauantaina 5.5. Tanskan-visiitti jatkuu nyt kahdella tasamaaetapilla, joista ensimmäinen ajetaan Herningin pohjoispuolella ja jälkimmäinen Horensin lähettyvillä. Lähtö- ja maalipaikkakunnat ovat samat 2. ja 3. etapeilla. Tanskan yhteislähtöosuudet ovat profiililtaan lähes pannukakkutasaisia. Neljännes matkasta kulkee rantaviivaa pitkin. Loppukevään oikukkaan sään ei pitäisi häiritä järin suuresti urheilijoita. Kovan tuulen mahdollisuus on sääennsuteiden mukaan olematon, mutta sateen todennäköisyys kohtalainen 2. osuudella.

Herningin 206 kilometrin mittainen 2. etappi tulee päättymään massakiriin. Suosiolliset sääolosuhteet tietävät irtiottoryhmälle entistäkin epätodennäköisempää onnsitumista. 8,9 kilometrin ITT:n voittanut Taylor Phinney (USA / BMC) saa kunnian tehdä perustöitä. BMC saa taustatukea Team Skylta, joka hakee kapteenilleen Mark Cavendishille (GBR) etappivoittoja heti kättelyssä.

2. osuuden loppukilometrit ovat suhteellisen helpot. Herningissä ajetaan 12,4 kilometrin kaupunkikierros, mutta se käydään pääosin leveillä ja suorilla teillä. Viimeinen käännös on 500 metriä ennen maalia ja loppusuoran tien leveys 7 metriä. 2. etapille mahtuu yksi 4. kategorian nyppylä, joten mäkipaita on jaossa sunnuntaina. Se ratkeaa luultavasti irtiottoryhmän kesken.

Horsensin ympäristössä käytävä 190 kilometrin 3. osuus muistuttaa pitkälti Herningin etappia. Päivään mahtuu yksi 4. kategorian mäki, joka on noin puolivälissä reititä. Päivä ei pääty kaupunkikierrokseen Horsensissa, vaan viimeiset kilometrit ovat lähes viivasuoraa leveää baanaa. Loppusuora on peräti 2 kilometrin mittainen. Tämä soveltuu mitä parhaiten Team Skyn vetojunalle, joka petaa Cavendishille täydelliset asetelmat loppukiriin.

Kirimiehillä mielessä myös hyvityssekunnit kokonaiskisan tähden

Tanskan avauspäivien yksi mielenkiinto kohdistuu siihen, kuinka paljon pinkkipaita Phinneyn takana yhteiskisassa majailevat sprintterit pystyvät supistamaan aikaeroa maalissa jaettavien hyvityssekuntien avulla. Cavendish jäi Phinneylle 47 sekuntia ITT:ssä, joten hänelle ei riitä edes kaksi etappvoittoa pinkkipaidan saamiseksi - olettaen, että Phinney ei menetä aikaa. Kovista kirimiehistä Tyler Farrar (USA / Garmin) on lähimpänä Phinney - eroa 36 sekunia. Täten pinkkipaidan varastaminen Phinneyltä on hyvin vaikeaa Tanskassa.

Toinen mielenkiintoinen seikka on se, pystyykö yksikään talli laittamaan kapuloita Team Skyn rattaisiin loppukilometreillä. Kykeneekö yksikään kirimies tarjoamaan kunnon vastusta Cavendishille loppukirissä. Hänen ykköshaastajansa lienevät Farrar, Matthew Goss (AUS / GreenEdge) ja Mark Renshaw (AUS / Rabobank).

Tanskan kisapäivien jälkeen edessä on pitkä siirtymätaival Italian Veronaan. Järjestäjille ei jäänyt muuta vaihtoehtoa kuin valita 1. lepopäivän ajankohdaksi tiistai 8.5. Urheilijat siirtyvät Italiaan lentokoneella, mutta tallien ja kisaorganisaation kalusto on siirrettävä Veronaan maanteitse. Horsensin ja Veronan välimatka on noin 1 500 kilometriä.

Juokkueaika-ajo aiheuttaa jonkin verran aikaeroja

Giron järjestävä RCS on ollut jo pitkään ihastunut joukkueaika-ajoihin. Siinä on oma hohdokkuutensa, Tämänvuotinen TTT ajetaan Veronassa 33,2 kilometrin mukavalla reitillä. Matkalla on vain pieniä korkeuseroja, joten keskinopedet kohoavat reilusti yli 50 kilometriin tunnissa. 36-39 minuuttia kestävä suoritus ei aiheuta TTT:ssä isoja aikaeroja. Vuonna 2010 käyty tiimitempo oli hyvin tasainen ja kymmennen parasta joukkuetta mahtuivat minuutin sisään.

Kokonaiskilpailun kannalta 4. etapilla ei ole suurta merkitystä. Suurimpien ennakkosuosikkien joukkeet ovat pääosin myös vahvoja TTT-ryhmiä. Päivä on kuitenkin haastava pienikokoisille mäkimiehille, kuten Jose Rujanolle (VEN / Androni) ja Domenico Pozzovivolle (ITA / Colnago-CSF). Heidän edustamat joukkueet löytynevät TTT:n tuloslistan alaosasta. Pinkkipaidan omistajan vaihtuminen on mahdollista keskiviikona.

5. etappi Modenasta Fanoon (209 km) on todennäköisesti yksi Giron vauhddikkaimmista yhteislähtöosuuksista. Järjestäjät ovat arvioineen miteli täysin tasaisen reitin nostavan päivän keskinopeuden n. 45 kilometriin tunnissa (suurempikin lukema on mahdollinen). Etapin loppupuoliskolla on yksi 4. kategorian nyppylä, jonka ei pitäisi tuottaa vaikeuksia kirimiehille. Viimeiset 10 kiloemtriä ovat teknisesti helppoja ja päätöskilometri pelkkää suoraa 8-metristä tietä. Cavendishilla on torstaina hyvät saumat napata jälleen yksi etappivoitto.

Kolmen keskivaikean vuoristoetapin pötkö

Giron 1. kilpailujakson huipentaa kolme keskivaikeaa vuoristoetappia. Niistä esimmäisenä poljetaan 210 kilometrin taival Urbinosta Porto Sant-Elpidioon. Päivä sisältää 4 luokiteltua nousua (1 kpl 2. kat. ja 3 kpl 3 kat.). 2. kategorian Passo della Cappellalla on 4 kilometrin santatiepäktä (90 km jäljellä)  Viimeisen nousun huipulta etapin maaliin on 33,5 km.

Osuuden profiili on käytännössä alusta saakka mukavaa pientä sahanterää ja muistuttaa jonkin verran kevään mäkisiä  klassikkokisoja. Toisin sanoen etappion vaikeampi kuin neljän luokitetun nousun määrä antaa ymmärtää. Päivä saattaa päättyä onnistuneeseen irtiottoon ja värikkäitä tapahtumia tulee riittämään.

7. etappi Recanati - Rocca di Cambio (205 km) on toinen peräkkäinen keskivaikea vuoristoetppi. Taival käsittää 2 luokiteltua nousua (1 kpl 2 kat. ja 1 kpl 3 kat.). Kyseessä on Giron ensimmäinen maalinousun päättyvä osuus. Rocca di Cambio on pieni talviurheilukeskus L'Aquilan läheisyydessä, mutta sinne vievä tie ei ole jyrkimmästä päästä.

19,1 kilometrin maalinousu on keskijyrkkyydeltään 3,9 %. Viimeiset 1,5 kiloemtriä ovat hieman jyrkepää - 5,6 % (max. 10 %, 500 m maalista). Myös 7. osuus vaikuttaa hyvältä hatkan kannalta. Päivä on liian vaativa kirimiehille ja yhteiskisan ennakkosuosikkien joukkueet eivät turhaan kuluta energiaa tässä vaiheessa Giroa.

Kokonaiskilpalun tähtiajajien ensimmäinen hyökkäyspaikka

Avausjakson päätöspäivä, 8. etappi Sulmona - Lago Laceno (229 km) on kolmas perättäinen keskivaikea vuoristo-osuus. Päivä sisältää 2 nousua (1 kpl 2 kat. ja 1 kpl 4 kat.), joista kovempi sijaitsee aivan etapin maalin läheisyydessä. Colle Molellan (9,9 km, 6,0 %) huipun jälkeen on 4 kilometrin tasamaapätkä Lago Lacenoon.

Osuden kiinnostavimmat hetket koittavat varmasti Colle Molellalla. Se on ensimmäinen loistotilaisuus kokonaiskisan suosikeille näyttää osaamistaan. 4-1 kilometriä ennen Colle Molellan huippua on 3 kilometrin mittainen vaativa sekotri, jossa keksijyrkkyys kohoaa 9,4 %:iin, jyrkin kohta 12 %

Tämä on irtioton suhteen epätodennäköisin menestyspäivä, kun huomioidaan kaksi edellistä osuutta. Hieman enemmän GC:ssä jääneet pinkkipaitaehdokkaat haluavat kuroa aikaeroa umpeen kaikissa mahdollisissa järkevissä paikoissa. Colle Molella on juuri sellainen.

Lago Laceno on Italian ympäriajon eteläisin lähtö- tai maalipaikkakunta. Karavaani kulkee Italian länsirannikon tuntumassa kohden Pohjois-Italiaa.

Hahmotelma Giron 1. kisajakson kulusta

Ensimmäisen täyden kilpailuviikon sävelet ovat kohtalaisen selvät. Mark Cavendishilla on kaikki edellytkset ottaa peräti 3 etappivoittoa. Kokonaiskilpailun tähtien aikaerot hahmottuvat joukkueaika-ajossa 4. etapilla. 1. kisajakson lopussa sotketaan kolme keskivaikeaa vuoristo-osuutta, joissa karkulaisryhmät ovat vahvoilla ainakin yhteen etappivoittoon. Onko Jussi Veikkanen taistelemassa voitosta?

Italian ympäriajon 1. kilpailujakson etapit

la 5.5., 1. etappi, Herning (DEN) - Herning (DEN), 8,7 km (ITT) / ajettu
su 6.5., 2. etappi, Herning (DEN) - Herning (DEN), 206 km
ma 7.5., 3. etappi, Horsens (DEN) - Horsens (DEN), 190 km

ti 8.5., LEPOPÄIVÄ

ke 9.5., 4. etappi, Verona - Verona, 32,2 km (TTT)
to 10.5., 5. etappi, Modena - Fano, 209 km
pe 11.5., 6. etappi, Urbino - Porto Sant'Elpidio, 210 km
la 12.5., 7. etappi, Recanati - Rocca di Cambio, 205 km
su 13.5., 8. etappi, Sulmona - Lago Laceno, 229 km

- vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri