Grail FI 550x90px

Carlström: Hesjedal – yllätysvoittaja Milanossa

hesjedal290512Kjell Carlströmin jälkianalyysi menneestä Giro d'Italiasta.



hesjedal290512Ryder Hesjedal. Kuva: La presseNyt kolme viikkoa kovaa kisaa Tanskassa ja Italiassa ovat takana ja voimme miettiä mitä kaikkea oikein tapahtui. Puolenvälin jälkeen aika moni etappi oli mäkinen ja tietysti kirimiehillä ei ollut enää paljon sanottavaa. Tämän takia saimme nähdä Joachim Rodriguezin korkeimmalla korokkeella pistekilpailussa, monen hyvän suorituksen ansiosta. Kirimies Cavendish oli todella lähellä pistekilpailun voittoa, mutta ei ihan onnistunut.

Rodriguez ei ihan pystynyt voittamaan myöskään kokonaiskisaa, hän hävisi ainoastaan 16 sekuntia voittajalle 3500 kilometrin jälkeen. Se on harvinaisen vähän ja varmasti harmittavaa hänelle, mutta ainoastaan yksi ajaja voi olla voittajana maalissa. Toivottavasti häntä lohduttaa hiukan pistekilpailun voitto. Cavendishia taas ehkä lohduttaa muutama muu palkinto, mutta hän olisi varmasti halunnut voittaa juuri pistekilpailun.

Ennen Giroa en ollut laittanut listalleni Hesjedalia ennakkosuosikiksi. Hän oli musta hevonen, joka pystyi ajamaan suojattuna kauan, eikä näyttänyt kaikkia korttejaan heti. Hän on joskus ennenkin ajanut ihan hyvin etappikisoissa, mutta ei koskaan näin hyvin. Tänä vuonna Girossa hän oli varmuudellaan ylitse muiden ja pystyi olemaan päivä toisensa jälkeen parhaiden mukana maalissa. Kolmanneksi tuli vahvimmin viimeisellä mäkietapilla Passo Stelviolle ajanut Thomas de Gendt. Nuori de Gendt ajoi koko ajan paremmin ja onnistui vielä loistavasti aika-ajossa ja saavutti siten palkintokorokkeen Milanossa.

Kokonaiskisassa yksi joukkue teki paljon enemmän työtä kuin mitä olisi tarvinnut. Tämä oli minun entinen joukkueeni, Liquigas, joka ajoi niin kuin heillä olisi ollut kilpailun johtaja joukkueessa. Tämän vuoksi koko kisa oli kontrolloitu ja moni varmasti ajatteli että Basso iskee viimeisten päivien aikana. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut ja Bassolta hävisi voimat. Myöskään Kreuziger ja Schleck eivät ajaneet kovin hyvin, eivätkä pystyneet taistelemaan kokonaiskisasta.

Koska kilpailu oli kontrolloitu varsinkin Liquigasilta, muiden joukkueiden ei tarvinnut tehdä niin paljon töitä. Rodriguezin joukkue Katusha teki osittain työtä puolustaakseen johtoa, mutta ei niin paljon kuin normaalisti ajattelisi johtajan joukkueen tekevän. Taktikoinnin ja monien ajajien tasaisuuden takia loppuhuipennus tuli vasta Milanossa aika-ajossa.

Tänä vuonna harva irtiottoyritys onnistui pääsemään maaliin asti ennen muita. Muutamilla etapeilla irtiotto jaksoi kuitenkin maaliin asti ja saimme esimerkiksi nähdä tanskalaisen Lars Ytting Bakin voiton. Jussi Veikkasella oli ongelmia reisilihaksen kanssa, eikä koskaan pystynyt taistelemaan etapin voitosta, mutta sinnitteli kuitenkin maaliin asti. Kova suoritus sekin, varsinkin kun ei ollut täysin terveenä.

Tänä vuonna kilpailu ei ollut ihan niin kova reitiltään kuin viime vuonna. Myös vauhti etapeilla oli hiukan alhaisempi, mutta pitkä väli lepopäivien välissä teki kuitenkin kilpailusta kovan. Kovimmat etapit olivat vasta viimeisien päivien aikana ja jos jollakin ajajalla olisi ollut hiukan enemmän voimaa, kokonaiskisan ratkaisu olisi tapahtunut mäessä kuten yleensä.

Viimeisenä päivänä ajettiin Milanossa aika-ajoa jossa italialainen kokenut aika-ajaja, Marco Pinotti ajoi selkeän voittoon. Hesjedal ajoi odotetusti hyvin, mutta Rodriguez ajoi yllättävän kovaa ja taisteli viimeiseen asti. Aina toivoisi, että olisi enemmän taistelua mäissä, mutta koska kovimmat mäet olivat vasta viimeisten päivien aikana, moni ajaja ei halunnut ottaa riskiä aikaisemmin. On erittäin vaikeata käyttää voimavarat oikein ja jos vahingossa innostuu liikaa yhtenä päivänä, voi seuraava päivä olla kohtalokas.

Tämän takia tärkein asia tämän vuoden Girossa oli tasaisuus ja rautainen peruskestävyys lopussa. Hesjedal käytti kaikki mahdolliset tilanteet hyväkseen ja onnistui häviämään erittäin vähän aikaa Rodriguezille ennen viimeistä päivää. Hiukan suomalaistakin kättä oli mukana voitossa koska Hesjedalin joukkueessa Charles Wegelius toimii yhtenä joukkuejohtajana!

-Kjell Carlström

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri