Endurace FI 550x90px

Carlström: Tekniikka ja mekaanikot – tärkeä osa pyöräilyä

mvphotos-0137527908Nykymaailmassa tekniikka menee eteenpäin vauhdilla kaikilla aloilla. Näin myös pyöräilyssä, mutta katto-organisaatio UCI on rajoittanut kehitystä aika paljon laittamalla tiukkoja kriteerejä siitä, millaisen pyörän on oltava.

mvphotos-0137527908Pyöräilyssä ei tekniikkamurheisiin ole varaa. Kuva: MWphotosNykymaailmassa tekniikka menee eteenpäin vauhdilla kaikilla aloilla. Näin myös pyöräilyssä, mutta katto-organisaatio UCI on rajoittanut kehitystä aika paljon laittamalla tiukkoja kriteerejä siitä, millaisen pyörän on oltava.

Kun itse aloitin, minulla oli puupohjalliset kengissä, remmikoukkupolkimet, teräsrunko ja vaihdevivut 12:sta vaihteelle rungossa kiinni. Vaatteet olivat joko puuvillasta tai villasta ja pehmusteena housuissa käytettiin keinotekoista säämiskää tai oikeata säämiskää.

Aerodynamiikka on erittäin tärkeä asia pyöräilyssä. Minulla oli alussa ainoastaan yksi pyörä sekä maantielle että aika-ajoihin. Kun sitten pikkuhiljaa pystyin ajamaan kovempaa, oli aika hankkia aika-ajopyörä. Siinä oli pieni etukiekko ja aika-ajotanko ja siten erittäin aerodynaaminen asento luonnostaan.

Tänä päivänä on pakko käyttää pyörää missä molemmat kiekot ovat yhtä isoja. Tämä tarkoittaa, että ajajan on opittava olemaan aerodynaamiseesti pyörän päällä. Päästäkseen parhaaseen mahdolliseen asentoon on harjoiteltava pyörän päällä liikkuvuutta, koska selkä pitäisi saada mahdollisimman vaakatasoon, jotta asento olisi aerodynaaminen.

Tänä päivänä melkein kaikki huipputallien pyörät ovat hiilikuidusta ja paljon jäykempiä sivusuunnassa kuin teräspyörät. Painoa on pudonnut ja tällä hetkellä säännöt sanovat, ettei pyörä saa painaa vähemmän kuin 6,8kg. Vaatteet eivät enää ole villasta, vaan löytyy erilaisia pitkälle kehitettyjä materiaaleja, jotka ovat aerodynaamisia, hengittävät ja ovat kevyet.

Vaihteet siirtyivät jarrukahvoihin, niitä on noin 20-22 kappaletta ja tällä hetkellä ne ovat menossa sähköisiksi. Napin painalluksella seuraava vaihde päälle ja jos mekaanikot ovat säätäneet vaihteet kohdalleen, ajajan ei enää tarvitse miettiä hyppääkö ketju pois rattaan päältä vai ei.

Mekaanikkoja on tallia kohti kolmesta neljään ainakin Tour de Francella. Mekaanikkojen tärkeimpiin tehtäviin kuuluvat pyörien huoltaminen ja etappien aikana huoltoautoissa istuminen, jotta he ovat heti paikan päällä jos rengasrikko tai muu tekninen ongelma tapahtuu kilpailun aikana.

Heti kilpailun jälkeen mekaanikot kysyvät ajajilta onko ollut ongelmia pyörässä. Hotellille tultua he pesevät pyörät, rasvaavat ketjut ja muut liikkuvat osat ja tarkistavat että kaikki renkaat ovat kunnossa. Jos ne eivät ole huippukunnossa, menevät renkaat vaihtoon. Kilpailuissa käytetään tuubirenkaita missä ei ole sisäkumia ja jos niihin takertuu pieni kivi se voi syövyttää itseensä pikkuhiljaa läpi. Tämän takia on tärkeätä tarkistaa renkaitten pinta, joka etapin jälkeen.

Kauden alussa mekaanikot ovat laittaneet kaikki pyörät tarkalleen jokaisen ajajan antaman mitoituksen mukaan ja jokaisella pyöräilijällä on ainakin kolme, jos ei neljä pyörää mukana Tourilla. Yksi on kisapyörä ja sitten löytyvät ensimmäisen huoltoauton päällä oleva varapyörä ja niin ikään toisen auton päällä oleva toinen varapyörä. Joillakin ajajilla voi vielä olla ylimääräinen varapyörä tai ainoastaan mäkietapeille tarkoitettua kevyempää tai muuten hiukan poikkeavaa pyörää. Tähän päälle kuorma-autosta löytyvät vielä kaikkien ajajien aika-ajopyörät.

Tämä kaikki tarkoittaakin että mekaanikoilla voi olla pahimmassa tapauksessa melkein 30 pyörää pestävänä kilpailun jälkeen. Niistä yhdeksän pitää tarkasti huoltaa ja käydä läpi. Kaikki kisakiekot ja varakiekot pitää käydä läpi ja tarkistaa. Jos on ollut rengasrikkoja pitää renkaita vaihtaa ja jos joku kiekko on saanut kolhun, pitää yrittää korjata sitä.

Mekaanikot joutuvat tekemään pitkiä päiviä. Heidän on noustava aamusta aikaisin ylös tekemään viimeinen tarkistus, laittamaan ilmaa renkaisiin ja pyörät huoltoautojen katoille. Sen jälkeen heidän pitää joko seurata kilpailua huoltoautoista tai ajaa kuorma-auto, jossa on kaikki muu kalusto, seuraavaan hotellin pihaan.

Kilpailun jälkeen pitää taas pakata pyörät katoille ja ajaa hotellille, missä muut mekaanikot odottavat valmiina tekemään tarvittavat asiat siellä. Jos löytyy paljon korjattavia asioita ja sää on ollut huono, työpäivä voi loppua vasta puolenyön tienoilla. Ja aikaisin aamusta alkaa samanlainen päivä!

-Kjell Carlström

Endurace FI 550x350px

Premiumsport.fi

ulvang banneri