Grail FI 550x90px

Kuinka Wiggins lyödään?

BradleyWiggins010712 mvphotosVetooo käy läpi Tourin toista kilpailujaksoa ja pohtii onko kokonaiskisaa johtava Wiggins lyötävissä.

BradleyWiggins010712 mvphotosBradley Wiggins. Kuva: MVphotosRanskan ympäriajon toinen kilpailujakso alkoi tiistaina 11.7. poljetulla mäkietapilla Jura-vuoristossa Alppien pohjoispuolella. Se ei odotetusti tuonut aikaeroja kokonaiskilpailun kärkiajajien välille. Keltapaitaisen Bradley Wigginsin (GBR / Team Sky) lähes kahden minuutin johto Cadel Evansiin (AUS / BMC) pysyi muuttumattomana.

Alpeilla ainoastaan yksi vaativa vuoristoetappi

Tämänvuotinen Tour poikkeaa merkittävästi aiempien vuosien versioista. Kilpailun järjestäjät suunnittelivat Alpeille vain yhden haastavan vuoristo-osuuden. Yleensä Alppien kovassa maastossa taistellaan kolmena tai jopa neljänä päivänä. Tämä on luonnollisesti kärkimies Wigginsin mieleen. Hänen haastajillaan ovat vaihtoehdot vähissä.

Alppien vähäinen painoarvo reittisuunnittelussa sai aikaan voimakasta kritiikkiä heti, kun tämänvuotinen Tour esiteltiin marraskuussa 2011. Viime heinäkuussa viettiin juhlavuotta, sillä Alpit olivat ensimmäisen kerran Tourin ohjelmassa 1911. Se selittää osittain tämänkertaisen tilanteen.

Ranskan ympäriajon järjestävällä ASO:lla on selvästi tähtäin jo ensi vuoden 100-vuotisjuhlakilpailussa ja odotettavissa on lisäpäiviä Alpeilla. Ainakin legendaarinen Alpe d'Huezin nousu palaa kilpailuun. Se saatetaan kavuta peräti kahdesti ja vieläpä viimeistä edellisenä kilpailupäivänä.

Takaisin nykyhetkeen. Tourin 2. kilpailujakso sisältää 6 etappia, joista ensimmäinen sotkettiin tiistaina Jura-vuoristossa. Col du Grand Colombierin HC-noususta huolimatta yhteiskisan tähtiajajat eivät ottaneet tosissaan mittaa toisistaan.

Tämän viikon merkittävin osuus poljetaan torstaina, jolloin on vuorossa jo mainittu Alppien ainoa vaativa vuoristotaival olympiakaupunki Albertvillestä talviurheilukeskus La Toussuireen.

Neljästä luokitellusta noususta peräti kaksi on HC-tasoisia (Col de la Madeleine [25,3 km, 6,2 %] ja Col de la Croix de Fer [22,4 km, 6,9 %]). Maalinousu La Toussuire on 1. kategorian vuori (18,0 km, 6,1 %). Sitä ennen ajajien on kavuttava Col du Mollardin 2. kategorian nousu.

11. etapin nousujen yhteenlaskettu kilometrimäärä on peräti 71,4. Osuuden pituus on 148 kilometriä, joten lähes puolet päivästä on ylöspäin viettävää tietä. Alppien nousut ovat keskimäärin Pyreneiden nousuja loivempia. Torstain neljästä vuoresta yksikään ei ole keskijyrkkyydeltään 7 %:ia.

Irtiottojen ja kirimiesten heiniä

Alppien toinen päivä on vaativuudeltaan huomattavasti 11. osuutta helpompi. Se on saanut statuksen keskivaikea vuoristo-osuus. Saint Jean de Mauriennesta Annonay Davezieux'iin suuntautuva 226 kilometrin koitos käsittää kolme kategorioitua nousua. Col du Grand Cucheronin ja Col du Granierin 1. luokituksen vuoret tulevat vastaan jo etapin alkuosalla.

Cote d'Ardoix'n nousun huippu sijaitsee vain 18,5 kilometriä maalista, mutta 3. kategorian (5,9 km, 3,4 %) mäki on auttamattomasti liian vaatimaton iskuyrityksille. Päivä on mitä otollisin irtiotoille. Kokonaiskilpailun huippuajajilla ja heidän apuajajilla on mahdollisuus ottaa hieman rennommin.

Kirimiehet pääsevät pitkän tauon jälkeen suosikkimaastoon 13. etapilla. Saint Paul Trois Chateaux'sta Le Cap d'Agdeen tulee kokonaismatkaa 217 kilometriä. Päivä on muuten pelkkää tasamaaprofiilia, mutta 23 kilometriä maalista sijaitsee Mont Saint Clairin lyhyt (1,6 km) mutta erittäin jyrkkä (10,3 %) nyppylä. Se saattaa maitohapottaa sprinttereiden jalkoja.

Edellisestä tasamaaosuudesta on niin pitkä aika, että kirimiehet janoavat entistäkin enemmän hyvää tulosta. Pistekisaosio tilanne on suotuisa Peter Saganille (SVK / Liquigas). Hänen kovin haastajansa, puhdasverinen sprintteri Matthew Goss (AUS / GreenEdge) on 27 pisteen takamatkalla.

Saganin johto ei ole kovin suuri, mutta hän on Gossia huomattavasti parempi mäkimies. Tästä syystä Goss tarvitsee mahdollisimman paljon pisteitä jäljellä olevilta tasamaaosuuksilta. GreenEdge on rakennettu lähes pelkästään Gossin ympärille, joten miehellä on koko joukkue tukenaan.

13. etappi ajetaan 14.7., joka on Ranskan kansallispäivä. Lukuisia järjestävän maan polkijoita pyrkii irtiottoihin saamaan näkyvyyttä. Kyseessä on myös ns. siirtymäetappi kohti Pyreneitä.

Pyreneiden avausnäytös

Pyreneillä mitellään kolmena kilpailupäivänä, joista ensimmäinen on vuorossa ennen 2. lepopäivää. 191 kilometrin urakka Limoux'sta Foix'iin käsittää kolme nousua, joista kaksi kuuluu 1. kategoriaan ja yksi 2. kategoriaan.

Mahdolliset ratkaisut ajoittuvat Port de Lersin (11,4 km, 6,3 %) ja Mur de Pegueren (9,3 km, 7,9 %) nousuihin. Pegueren huipulta on 14. etapin maaliin 38,5 kilometriä, joka saattaa vähentää hyökkäyshaluja. Osuutta vaivaa sama ongelma kuin monia muitakin Tourin vuoristoetappeja: viimeisen nousun huipulta on turhan pitkä matka maaliin.

2. kilpailujakso päättyy tasamaalla mankeloitavaan 15. osuuteen Samatanista Pau'hon. Tämä on pistekisaosion kannalta hyvin merkittävä päivä. Vihreästä paidasta tiukasti kamppailevat Sagan ja Goss eivät saa missään tapauksessa jäädä jäännöspisteille.

Ajajat pääsevät viettämään ansaitsemaansa lepopäivää tiistaina 17.7. Pau'ssa.

Wigginsillä tukeva ote keltapaitaan

Bradley Wigginsillä on turvaväliä kakkosena olevaan Cadel Evansiin 1.53. Se on tämänvuotisella aika-ajon tärkeyttä korostavalla reitillä merkittävän iso. Wiggins on ajanut Tourin puolustavan mestarin nurkkaukseen, josta ei ole helppoa ulospääsyä.

Team Skyn lähes täydellistä tilannetta täydentää Chris Froome (GBR) kolmossijallaan. Hän on jäänyt Evansista vain 14 sekuntia. Froomella on erittäin tärkeä rooli Wigginsin ykkösapuajajana. Keniassa syntyneellä polkijalla on hyvät mahdollisuudet nousta Evansin ohi tämän viikon aikana.

Ammattipyöräilyn yhtenä parhaana alamäkiajajana tunnettu Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) lähtee 11. etapille 2.23 Wigginsiä perässä. Hänen kannassaan ovat Denis Mentshov (RUS / Katusha) ja Haimar Zubeldia (ESP / RadioShack).

Wigginsin heikkoudet - onko niitä?

2. kilpailujakson ehdottomasti tärkein päivä on 11. osuus. Se on siis Alppien ainoa vaativa vuoristoetappi. Polkijat eivät ole vielä joutuneet yhtä kovaan maastoon. Yli 70 kilometrin nousumäärä on karmea lukema. Siinä voi piillä britin kannalta ikävä yllätysmahdollisuus.

Bradley Wiggins ei varsinaisesti nauti vuoristo-osuuksista, vaikka hän on maailmanluokan kiipijä. Alppien loivahkon nousut sopivat yli 190-senttiselle keltapaidan haltijalle paremmin kuin jyrkät seinät. 11. osuuden nousuprofiilien ei pitäisi tuottaa ongelmia Team Skyn kapteenille.

Wiggins on ajotyyliltään melko varovainen. Hän ei ota riskejä alamäissä ja hyökkää erittäin harvoin. Kiipijänä dieselmäinen Wiggins tukeutuu viimeiseen asti tasaisen kovaan vauhdinpitoon. Hän inhoaa nopeita rytminvaihdoksia ja rynkyttävää ylämäkiajoa.

Tour de France 2009 ja Vuelta a Espana 2011 osoittivat, että ratapyöräilyn moninkertaisen olympiavoittajan ja maailmanmestarin fyysinen knnto alkoi horjua suuren ympäriajon 3. kilpailuviikolla. Vajaan kahden viikon rasitus ei välttämättä näy vielä Alpeilla, mutta Pyreneiden haastavat päivät saattavat nostaa esiin britin kuolevaisuuden.

Wigginsin Team Sky on eittämättä koko Tourin nimekkäin joukkue. Brittiyhdistelmästä löytyy valtava määrä tasokasta kiipijä- ja aika-ajo-osaamista. Team Skyta ei ole vielä laitettu erityisen kovaan testiin, mutta keltaisen paidan puolustamisen painolasti alkaa mahdollisesti säteillä - negatiivisesti.

Team Sky menetti erittäin tärkeän kiipijän Konstantin Sivtsovin (BLR) avausviikolla. Sivtsov joutui keskeyttämään Tourin jalkamurtuman vuoksi. Uutinen oli kova takaisku Wigginsille, sillä valkovenäläinen valittiin Touriin nimenomaan tukemaan kapteenia vuoristoetapeilla.

Team Skyn apuajajat on pudotettava

Aussikaksikko Richie Porte ja Michael Rogers ovat Wigginsin kaksi uskollista vuoristoapuajajaa. Heillä on erinomainen kyky myös tasamaalla, mutta Wiggins tarvitsee heidän panostaan vuoristossa. Tasamaalla raakaa perustyötä tekevät Christian Knees (GBR) ja Bernhard Eisel (AUT). Edvald Boasson Hagen (NOR) on joka paikan höylä. Kirimies Mark Cavendishin (GBR) varaan ei kannata kovin paljon laskea.

Wigginsin haastajilla on ensisijaisen tärkeä tehtävä saada karistettua Team Skyn apuajajia mahdollisimman nopeassa tahdissa. Torstaina sotkettava Alppien vuoristo-osuus on oiva paikka pudottaa jo ensimmäisen nousun alussa Cavendish (pudonnee nopeasti pääjoukosta), Eisel ja Knees. Tehtävä helpottuu, mikäli Boasson Hagenkin saadaan vaikeuksiin heti kättelyssä.

Tässä tapauksessa Portelle ja Rogersille jäisi varsin suuri urakka. Kilpailun kontrolloiminen kahdella apuajajalla ei olisi kovin miellyttävää Team Skylle, sillä Froomea tullaan säästelemään viimeiseen nousuun. Wigginsin henkinen kantti joutuisi koetukselle tällaisessa tilanteessa.

Wiggins080712 mvphotosBradley Wiggins. Kuva: MVphotosWigginsin puutteet piilevät henkisellä puolella?

Wiggins ei ole henkisesti lajin lujimpia urheilijoita. Häneltä kysyttiin maanantain henkilökohtaisen aika-ajon jälkeen perinteisiä kysymyksiä suhtautumisesta dopingiin. Wiggins menetti täysin malttinsa ja käytti voimakkaita painokelvottomia sanoja. Britiltä kysyttiin, miten hän suhtautuu henkilöihin, joiden mielestä Touria ei voi voittaa puhtain ja rehellisin keinoin.

Valtavalla budjetilla operoiva Team Sky on panostanut hurjasti Touriin. Kilpailu on eittämättä tallin ykköskilpailu. Myös Wiggins tiedostaa satsausten määrän. Siitä voi aiheutua lisäpaineita. Näkyvätkö ne jollain tavalla kilpailupäivinä? Heikkouden merkkejä ei ole havaittu, mutta keltapaidan henkinen kantti mitataan Tourin jälkimmäisellä puoliskolla.

Britti on kokematon näissä ympyröissä. Hän ajaa vasta 4. Touria kokonaiskisan menestys mielessä. Evansilla on vuosikausien kokemus näistä piireistä. Tämäkin seikka on huomioitava.

Hyökkäystä hyökkäyksen perään

Wigginsin kilpakumppanien on siirryttävä sanoista tekoihin. Vincenzo Nibali yritti karata alamäessä keltapaidan ryhmästä 10. osuudella. Nibali sai ihan hyvän eron, mutta Sky ajoi italialaisen kiinni hyvissä ajoin ennen maalia.

Nibalin näyttämä esimerkki on ainoita konsteja, joilla Wigginsiä pystytään horjuttamaan. Odotettavissa onkin hyökkäyksiä laajalta rintamalta sellaisessa paikassa, jossa se on vähänkin kannattavaa.

Evans hakee Tourista vain kokonaiskisan voittoa, joten riskin ottamisella ei menetä mitään. Kiipijä Jurgen van den Broeck (BEL / Lotto) on pääsemässä huippuvireeseen. Hänestä on paljon hyötyä Evansille, Nibalille ja Mentshoville vuoristopäivinä.

Team Sky vs. muut -taktiikka

Ammattipyöräilyn säännöt kieltävät ankarasti ns. liittoutumiset. Wigginsin haastajien on epäsuorasti yhdistettävä voimansa ja ajateltava siten, että kaikki kamppailevat pelkästään brittiä ja hänen joukkuettaan vastaan. Tallirajat ylittävä yhteistyö on avainasemassa.

Kilpailutaktisessa mielessä iskut eivät saa rajoittua vain kapteeneihin. Evansin, Nibalin ja Mentshovin apuajajien on oltava aggressiivisia. Heidän on pyrittävä tekemään Team Skyn olotila mahdollisimman hankalaksi ja vielä avustamaan kapteeneja.

Viime vuoden Tourissa Andy Schleckin (LUX) apuajaja Maxime Monfort (BEL) kuului alkuperäiseen irtiottoryhmään. Schleck hyökkäsi toiseksi viimeisessä nousussa pääjoukosta. Monfort odotti kapteeniaan ja paiski hurjasti töitä antaen Schleckille elintärkeää peesiapua. Lopulta luxemburgilainen juhti Col du Galibierin laella. Tämä oli yksittäinen onnistunut esimerkki apuajajien tärkeydestä myös vuoristossa.

Muiden arvopaitojen mittelöt

Taisto vihreästä paidasta eli pistekisaosion voitosta käy tiukkana Peter Saganin ja Matthew Gossin kesken. Muut sprintterit ovat jo niin kaukana, että voittokamppailuun liittyminen on käytännössä mahdotonta. 2. kilpailujakson osuuksilla on luonnollisesti erittäin tärkeä asema.

Mäkipistekilpailun johtopaikan napannut Thomas Voeckler (FRA / Europcar) ei ole viimevuotisessa kunnossaan valitettavan polvivaivan vuoksi. Sisukas ranskalainen yrittää kuitenkin puolustaa asemaansa. Voecklerin on päästävä hatkaan torstaina. Muussa tapauksessa paita vaihtaa omistajaa.

Alle 25-vuotiaiden kilpailuosio on kolmen kauppa. Valkoista paitaa kantava Tejay van Garderen (USA / BMC) menettää johtonsa todennäköisesti vuoristossa. Rein Taaramäe (EST / Codisis) palannee valkoiseen kakkosviikolla. Etappivoittaja Thibaut Pinot (FRA / FDJ) on nuorten kilpailun kolmas jäljelä oleva voittajakandidaatti.

Kokonaiskilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

1. Bradley Wiggins (GBR / Team Sky) 43.59.02
2. Cadel Evans (AUS / BMC) + 1.53
3. Chris Froome (GBR / Team Sky) + 2.07
4. Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) + 2.23
5. Denis Mentshov (RUS / Katusha) + 3.02
6. Haimar Zubeldia (ESP / RadioShack) + 3.19
7. Maxime Monfort (BEL / RadioShack) + 4.23
8. Jurgen van den Broeck (BEL / Lotto) + 4.48
9. Nicholas Roche (IRL / AG2R) + 5.29
10. Tejay van Garderen (USA / BMC) + 5.31

Pistekilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

1. Peter Sagan (SVK / Liquigas) 232 p.
2. Matthew Goss (AUS / GreenEdge) 205 p.
3. Andre Greipel (GER / Lotto) 172 p.

Mäkipistekilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

1. Thomas Voeckler (FRA / Europcar) 28 p.
2. Fredrik Kessiakoff (SWE / Astana) 21 p.
3. Michele Scarponi (ITA / Lampre) 21 p.

Alle 25-vuotiaiden kilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

1. Tejay van Garderen (USA / BMC) 44.04.33
2. Rein Taaramäe (EST / BMC) + 0.25
3. Thibaut Pinot (FRA / FDJ) + 3.22

Ranskan ympäriajon 2. kilpailujakso

ke 11.7., 10. etappi, Macon - Bellegarde sur Valserine, 194,5 km / vuoristo | ajettu
to 12.7., 11. etappi, Albertville - La Toussuire, 148,0 km / vuoristo
pe 13.7., 12. etappi, Saint Jean de Maurienne - Annonay Davezieux, 226,0 km / keskivaikea vuoristo
la 14.7., 13. etappi, Saint Paul Trois Chateaux - Le Cap d'Agde, 217,0 km / tasamaa
su 15.7., 14. etappi, Limoux - Foix, 191,0 km / vuoristo
ma 16.7., 15. etappi, Samatan - Pau, 158,5 km / tasamaa

-vetooo





Normal 0 21 false false false FI X-NONE X-NONE

Ranskan ympäriajon toinen kilpailujakso alkoi tiistaina 11.7. poljetulla mäkietapilla Jura-vuoristossa Alppien pohjoispuolella. Se ei odotetusti tuonut aikaeroja kokonaiskilpailun kärkiajajien välille. Keltapaitaisen Bradley Wigginsin (GBR / Team Sky) lähes kahden minuutin johto Cadel Evansiin (AUS / BMC) pysyi muuttumattomana.

 

Alpeilla ainoastaan yksi vaativa vuoristoetappi

 

Tämänvuotinen Tour poikkeaa merkittävästi aiempien vuosien versioista. Kilpailun järjestäjät suunnittelivat Alpeille vain yhden haastavan vuoristo-osuuden. Yleensä Alppien kovassa maastossa taistellaan kolmena tai jopa neljänä päivänä. Tämä on luonnollisesti kärkimies Wigginsin mieleen. Hänen haastajillaan ovat vaihtoehdot vähissä.

 

Alppien vähäinen painoarvo reittisuunnittelussa sai aikaan voimakasta kritiikkiä heti, kun tämänvuotinen Tour esiteltiin marraskuussa 2011. Viime heinäkuussa viettiin juhlavuotta, sillä Alpit olivat ensimmäisen kerran Tourin ohjelmassa 1911. Se selittää osittain tämänkertaisen tilanteen.

 

Ranskan ympäriajon järjestävällä ASO:lla on selvästi tähtäin jo ensi vuoden 100-vuotisjuhlakilpailussa ja odotettavissa on lisäpäiviä Alpeilla. Ainakin legendaarinen Alpe d'Huezin nousu palaa kilpailuun. Se saatetaan kavuta peräti kahdesti ja vieläpä viimeistä edellisenä kilpailupäivänä.

 

Takaisin nykyhetkeen. Tourin 2. kilpailujakso sisältää 6 etappia, joista ensimmäinen sotkettiin tiistaina Jura-vuoristossa. Col du Grand Colombierin HC-noususta huolimatta yhteiskisan tähtiajajat eivät ottaneet tosissaan mittaa toisistaan.

 

Tämän viikon merkittävin osuus poljetaan torstaina, jolloin on vuorossa jo mainittu Alppien ainoa vaativa vuoristotaival olympiakaupunki Albertvillestä talviurheilukeskus La Toussuireen.

 

Neljästä luokitellusta noususta peräti kaksi on HC-tasoisia (Col de la Madeleine [25,3 km, 6,2 %] ja Col de la Croix de Fer [22,4 km, 6,9 %]). Maalinousu La Toussuire on 1. kategorian vuori (18,0 km, 6,1 %). Sitä ennen ajajien on kavuttava Col du Mollardin 2. kategorian nousu.

 

11. etapin nousujen yhteenlaskettu kilometrimäärä on peräti 71,4. Osuuden pituus on 148 kilometriä, joten lähes puolet päivästä on ylöspäin viettävää tietä. Alppien nousut ovat keskimäärin Pyreneiden nousuja loivempia. Torstain neljästä vuoresta yksikään ei ole keskijyrkkyydeltään 7 %:ia.

 

Irtiottojen ja kirimiesten heiniä

 

Alppien toinen päivä on vaativuudeltaan huomattavasti 11. osuutta helpompi. Se on saanut statuksen keskivaikea vuoristo-osuus. Saint Jean de Mauriennesta Annonay Davezieux'iin suuntautuva 226 kilometrin koitos käsittää kolme kategorioitua nousua. Col du Grand Cucheronin ja Col du Granierin 1. luokituksen vuoret tulevat vastaan jo etapin alkuosalla.

 

Cote d'Ardoix'n nousun huippu sijaitsee vain 18,5 kilometriä maalista, mutta 3. kategorian (5,9 km, 3,4 %) mäki on auttamattomasti liian vaatimaton iskuyrityksille. Päivä on mitä otollisin irtiotoille. Kokonaiskilpailun huippuajajilla ja heidän apuajajilla on mahdollisuus ottaa hieman rennommin.

 

Kirimiehet pääsevät pitkän tauon jälkeen suosikkimaastoon 13. etapilla. Saint Paul Trois Chateaux'sta Le Cap d'Agdeen tulee kokonaismatkaa 217 kilometriä. Päivä on muuten pelkkää tasamaaprofiilia, mutta 23 kilometriä maalista sijaitsee Mont Saint Clairin lyhyt (1,6 km) mutta erittäin jyrkkä (10,3 %) nyppylä. Se saattaa maitohapottaa sprinttereiden jalkoja.

 

Edellisestä tasamaaosuudesta on niin pitkä aika, että kirimiehet janoavat entistäkin enemmän hyvää tulosta. Pistekisaosio tilanne on suotuisa Peter Saganille (SVK / Liquigas). Hänen kovin haastajansa, puhdasverinen sprintteri Matthew Goss (AUS / GreenEdge) on 27 pisteen takamatkalla.

 

Saganin johto ei ole kovin suuri, mutta hän on Gossia huomattavasti parempi mäkimies. Tästä syystä Goss tarvitsee mahdollisimman paljon pisteitä jäljellä olevilta tasamaaosuuksilta. GreenEdge on rakennettu lähes pelkästään Gossin ympärille, joten miehellä on koko joukkue tukenaan.

 

13. etappi ajetaan 14.7., joka on Ranskan kansallispäivä. Lukuisia järjestävän maan polkijoita pyrkii irtiottoihin saamaan näkyvyyttä. Kyseessä on myös ns. siirtymäetappi kohti Pyreneitä.

 

Pyreneiden avausnäytös

 

Pyreneillä mitellään kolmena kilpailupäivänä, joista ensimmäinen on vuorossa ennen 2. lepopäivää. 191 kilometrin urakka Limoux'sta Foix'iin käsittää kolme nousua, joista kaksi kuuluu 1. kategoriaan ja yksi 2. kategoriaan.

 

Mahdolliset ratkaisut ajoittuvat Port de Lersin (11,4 km, 6,3 %) ja Mur de Pegueren (9,3 km, 7,9 %) nousuihin. Pegueren huipulta on 14. etapin maaliin 38,5 kilometriä, joka saattaa vähentää hyökkäyshaluja. Osuutta vaivaa sama ongelma kuin monia muitakin Tourin vuoristoetappeja: viimeisen nousun huipulta on turhan pitkä matka maaliin.

 

2. kilpailujakso päättyy tasamaalla mankeloitavaan 15. osuuteen Samatanista Pau'hon. Tämä on pistekisaosion kannalta hyvin merkittävä päivä. Vihreästä paidasta tiukasti kamppailevat Sagan ja Goss eivät saa missään tapauksessa jäädä jäännöspisteille.

 

Ajajat pääsevät viettämään ansaitsemaansa lepopäivää tiistaina 17.7. Pau'ssa.

 

Wigginsillä tukeva ote keltapaitaan

 

Bradley Wigginsillä on turvaväliä kakkosena olevaan Cadel Evansiin 1.53. Se on tämänvuotisella aika-ajon tärkeyttä korostavalla reitillä merkittävän iso. Wiggins on ajanut Tourin puolustavan mestarin nurkkaukseen, josta ei ole helppoa ulospääsyä.

 

Team Skyn lähes täydellistä tilannetta täydentää Chris Froome (GBR) kolmossijallaan. Hän on jäänyt Evansista vain 14 sekuntia. Froomella on erittäin tärkeä rooli Wigginsin ykkösapuajajana. Keniassa syntyneellä polkijalla on hyvät mahdollisuudet nousta Evansin ohi tämän viikon aikana.

 

Ammattipyöräilyn yhtenä parhaana alamäkiajajana tunnettu Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) lähtee 11. etapille 2.23 Wigginsiä perässä. Hänen kannassaan ovat Denis Mentshov (RUS / Katusha) ja Haimar Zubeldia (ESP / RadioShack).

 

Wigginsin heikkoudet - onko niitä?

 

2. kilpailujakson ehdottomasti tärkein päivä on 11. osuus. Se on siis Alppien ainoa vaativa vuoristoetappi. Polkijat eivät ole vielä joutuneet yhtä kovaan maastoon. Yli 70 kilometrin nousumäärä on karmea lukema. Siinä voi piillä britin kannalta ikävä yllätysmahdollisuus.

 

Bradley Wiggins ei varsinaisesti nauti vuoristo-osuuksista, vaikka hän on maailmanluokan kiipijä. Alppien loivahkon nousut sopivat yli 190-senttiselle keltapaidan haltijalle paremmin kuin jyrkät seinät. 11. osuuden nousuprofiilien ei pitäisi tuottaa ongelmia Team Skyn kapteenille.

 

Wiggins on ajotyyliltään melko varovainen. Hän ei ota riskejä alamäissä ja hyökkää erittäin harvoin. Kiipijänä dieselmäinen Wiggins tukeutuu viimeiseen asti tasaisen kovaan vauhdinpitoon. Hän inhoaa nopeita rytminvaihdoksia ja rynkyttävää ylämäkiajoa.

 

Tour de France 2009 ja Vuelta a Espana 2011 osoittivat, että ratapyöräilyn moninkertaisen olympiavoittajan ja maailmanmestarin fyysinen knnto alkoi horjua suuren ympäriajon 3. kilpailuviikolla. Vajaan kahden viikon rasitus ei välttämättä näy vielä Alpeilla, mutta Pyreneiden haastavat päivät saattavat nostaa esiin britin kuolevaisuuden.

 

Wigginsin Team Sky on eittämättä koko Tourin nimekkäin joukkue. Brittiyhdistelmästä löytyy valtava määrä tasokasta kiipijä- ja aika-ajo-osaamista. Team Skyta ei ole vielä laitettu erityisen kovaan testiin, mutta keltaisen paidan puolustamisen painolasti alkaa mahdollisesti säteillä - negatiivisesti.

 

Team Sky menetti erittäin tärkeän kiipijän Konstantin Sivtsovin (BLR) avausviikolla. Sivtsov joutui keskeyttämään Tourin jalkamurtuman vuoksi. Uutinen oli kova takaisku Wigginsille, sillä valkovenäläinen valittiin Touriin nimenomaan tukemaan kapteenia vuoristoetapeilla.

 

Team Skyn apuajajat on pudotettava

 

Aussikaksikko Richie Porte ja Michael Rogers ovat Wigginsin kaksi uskollista vuoristoapuajajaa. Heillä on erinomainen kyky myös tasamaalla, mutta Wiggins tarvitsee heidän panostaan vuoristossa. Tasamaalla raakaa perustyötä tekevät Christian Knees (GBR) ja Bernhard Eisel (AUT). Edvald Boasson Hagen (NOR) on joka paikan höylä. Kirimies Mark Cavendishin (GBR) varaan ei kannata kovin paljon laskea.

 

Wigginsin haastajilla on ensisijaisen tärkeä tehtävä saada karistettua Team Skyn apuajajia mahdollisimman nopeassa tahdissa. Torstaina sotkettava Alppien vuoristo-osuus on oiva paikka pudottaa jo ensimmäisen nousun alussa Cavendish (pudonnee nopeasti pääjoukosta), Eisel ja Knees. Tehtävä helpottuu, mikäli Boasson Hagenkin saadaan vaikeuksiin heti kättelyssä.

 

Tässä tapauksessa Portelle ja Rogersille jäisi varsin suuri urakka. Kilpailun kontrolloiminen kahdella apuajajalla ei olisi kovin miellyttävää Team Skylle, sillä Froomea tullaan säästelemään viimeiseen nousuun. Wigginsin henkinen kantti joutuisi koetukselle tällaisessa tilanteessa.

 

Wigginsin puutteet piilevät henkisellä puolella?

 

Wiggins ei ole henkisesti lajin lujimpia urheilijoita. Häneltä kysyttiin maanantain henkilökohtaisen aika-ajon jälkeen perinteisiä kysymyksiä suhtautumisesta dopingiin. Wiggins menetti täysin malttinsa ja käytti voimakkaita painokelvottomia sanoja. Britiltä kysyttiin, miten hän suhtautuu henkilöihin, joiden mielestä Touria ei voi voittaa puhtain ja rehellisin keinoin.

 

Valtavalla budjetilla operoiva Team Sky on panostanut hurjasti Touriin. Kilpailu on eittämättä tallin ykköskilpailu. Myös Wiggins tiedostaa satsausten määrän. Siitä voi aiheutua lisäpaineita. Näkyvätkö ne jollain tavalla kilpailupäivinä? Heikkouden merkkejä ei ole havaittu, mutta keltapaidan henkinen kantti mitataan Tourin jälkimmäisellä puoliskolla.

 

Britti on kokematon näissä ympyröissä. Hän ajaa vasta 4. Touria kokonaiskisan menestys mielessä. Evansilla on vuosikausien kokemus näistä piireistä. Tämäkin seikka on huomioitava.

 

Hyökkäystä hyökkäyksen perään

 

Wigginsin kilpakumppanien on siirryttävä sanoista tekoihin. Vincenzo Nibali yritti karata alamäessä keltapaidan ryhmästä 10. osuudella. Nibali sai ihan hyvän eron, mutta Sky ajoi italialaisen kiinni hyvissä ajoin ennen maalia.

 

Nibalin näyttämä esimerkki on ainoita konsteja, joilla Wigginsiä pystytään horjuttamaan. Odotettavissa onkin hyökkäyksiä laajalta rintamalta sellaisessa paikassa, jossa se on vähänkin kannattavaa.

 

Evans hakee Tourista vain kokonaiskisan voittoa, joten riskin ottamisella ei menetä mitään. Kiipijä Jurgen van den Broeck (BEL / Lotto) on pääsemässä huippuvireeseen. Hänestä on paljon hyötyä Evansille, Nibalille ja Mentshoville vuoristopäivinä.

 

Team Sky vs. muut -taktiikka

 

Ammattipyöräilyn säännöt kieltävät ankarasti ns. liittoutumiset. Wigginsin haastajien on epäsuorasti yhdistettävä voimansa ja ajateltava siten, että kaikki kamppailevat pelkästään brittiä ja hänen joukkuettaan vastaan. Tallirajat ylittävä yhteistyö on avainasemassa.

 

Kilpailutaktisessa mielessä iskut eivät saa rajoittua vain kapteeneihin. Evansin, Nibalin ja Mentshovin apuajajien on oltava aggressiivisia. Heidän on pyrittävä tekemään Team Skyn olotila mahdollisimman hankalaksi ja vielä avustamaan kapteeneja.

 

Viime vuoden Tourissa Andy Schleckin (LUX) apuajaja Maxime Monfort (BEL) kuului alkuperäiseen irtiottoryhmään. Schleck hyökkäsi toiseksi viimeisessä nousussa pääjoukosta. Monfort odotti kapteeniaan ja paiski hurjasti töitä antaen Schleckille elintärkeää peesiapua. Lopulta luxemburgilainen juhti Col du Galibierin laella. Tämä oli yksittäinen onnistunut esimerkki apuajajien tärkeydestä myös vuoristossa.

 

Muiden arvopaitojen mittelöt

 

Taisto vihreästä paidasta eli pistekisaosion voitosta käy tiukkana Peter Saganin ja Matthew Gossin kesken. Muut sprintterit ovat jo niin kaukana, että voittokamppailuun liittyminen on käytännössä mahdotonta. 2. kilpailujakson osuuksilla on luonnollisesti erittäin tärkeä asema.

 

Mäkipistekilpailun johtopaikan napannut Thomas Voeckler (FRA / Europcar) ei ole viimevuotisessa kunnossaan valitettavan polvivaivan vuoksi. Sisukas ranskalainen yrittää kuitenkin puolustaa asemaansa. Voecklerin on päästävä hatkaan torstaina. Muussa tapauksessa paita vaihtaa omistajaa.

 

Alle 25-vuotiaiden kilpailuosio on kolmen kauppa. Valkoista paitaa kantava Tejay van Garderen (USA / BMC) menettää johtonsa todennäköisesti vuoristossa. Rein Taaramäe (EST / Codisis) palannee valkoiseen kakkosviikolla. Etappivoittaja Thibaut Pinot (FRA / FDJ) on nuorten kilpailun kolmas jäljelä oleva voittajakandidaatti.

 

 

Kokonaiskilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

 

1. Bradley Wiggins (GBR / Team Sky) 43.59.02

2. Cadel Evans (AUS / BMC) + 1.53

3. Chris Froome (GBR / Team Sky) + 2.07

4. Vincenzo Nibali (ITA / Liquigas) + 2.23

5. Denis Mentshov (RUS / Katusha) + 3.02

6. Haimar Zubeldia (ESP / RadioShack) + 3.19

7. Maxime Monfort (BEL / RadioShack) + 4.23

8. Jurgen van den Broeck (BEL / Lotto) + 4.48

9. Nicholas Roche (IRL / AG2R) + 5.29

10. Tejay van Garderen (USA / BMC) + 5.31

 

 

Pistekilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

 

1. Peter Sagan (SVK / Liquigas) 232 p.

2. Matthew Goss (AUS / GreenEdge) 205 p.

3. Andre Greipel (GER / Lotto) 172 p.

 

 

Mäkipistekilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

 

1. Thomas Voeckler (FRA / Europcar) 28 p.

2. Fredrik Kessiakoff (SWE / Astana) 21 p.

3. Michele Scarponi (ITA / Lampre) 21 p.

 

 

Alle 25-vuotiaiden kilpailun tilanne prologin + 10/20 etapin jälkeen

 

1. Tejay van Garderen (USA / BMC) 44.04.33

2. Rein Taaramäe (EST / BMC) + 0.25

3. Thibaut Pinot (FRA / FDJ) + 3.22

 

 

Ranskan ympäriajon 2. kilpailujakso

 

ke 11.7., 10. etappi, Macon - Bellegarde sur Valserine, 194,5 km / vuoristo | ajettu

to 12.7., 11. etappi, Albertville - La Toussuire, 148,0 km / vuoristo

pe 13.7., 12. etappi, Saint Jean de Maurienne - Annonay Davezieux, 226,0 km / keskivaikea vuoristo

la 14.7., 13. etappi, Saint Paul Trois Chateaux - Le Cap d'Agde, 217,0 km / tasamaa

su 15.7., 14. etappi, Limoux - Foix, 191,0 km / vuoristo

ma 16.7., 15. etappi, Samatan - Pau, 158,5 km / tasamaa

Grail FI 550x350px

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri