Grail FI 550x90px

Carlström: Tavallinen ympäriajopäivä

mvphotos-130612Ympäriajoista löytyy muutama erityyppinen päivä. Nämä ovat päivät ennen ympäriajon alkua, lepopäivät, aika-ajopäivät ja tavalliset etapit.

 

mvphotos-130612Tavallinen työpäivä toimistossa. Kuva: MVphotosYmpäriajoista löytyy muutama erityyppinen päivä. Nämä ovat päivät ennen ympäriajon alkua, lepopäivät, aika-ajopäivät ja tavalliset etapit. Näistä fyysisesti helpoimmat ovat päivät ennen kilpailua ja lepopäivät, mutta ne eivät välttämättä ole henkisesti helpoimmat.

Tour de Francea varten tullaan yleensä paikanpäälle joko tiistai-iltana tai keskiviikon aikana, joten ajajilla on kolme päivää aikaa valmistautua pitkään koitokseen tallin kanssa. Näinä päivinä on paljon oheisohjelmaa. Pitää fyysisesti tehdä viimeistelyharjoituksia ja henkisesti valmistautua kilpailuun, mutta samalla pitää käydä terveystutkimuksissa, antidopingtestissä ja joukkue-esittelyssä. Näiden päivien aikana käy paljon mielessä ja odotukset suuret!

Joillakin joukkueilla on erillinen lehdistötilaisuus ja yleensä melkein kaikkia ajajia haastatellaan jonkun median puolesta. Useimmiten Tourilla saa myös joukkueelta erikoisia vaatteita. Niitä pitää kokeilla ja varmistaa että koot ovat oikeat.

Aika-ajopäivä on joko ylimääräinen lepopäivä tai erittäin kuluttava päivä riippuen omasta tavoitteesta. Ilman tavoitetta päivän voi ottaa kohtalaisen rennosti. Jos pyöräilijällä on mahdollisuus tavoitella etappivoittoa tai taistelee kokonaiskisan voitosta, hänen on keskittyvä hyvin suoritukseensa. Silloin tehdään yleensä aamulla noin tunnin mittaisen harjoitus, jossa ehkä käydään samalla katsomassa aika-ajo reittiä.

Sitten pitää syödä sopivan paljon, ei liikaa, noin 3-4 tuntia ennen lähtöä. Pari tuntia ennen lähtöä mennään lähtöpaikalle ja siellä tehdään valmistelut ajoa varten. Yleensä aloitetaan lämmittely noin tunti ennen lähtöä. Kilpailun jälkeen käydään suihkussa, jos ei voittoa tai johtajan paitaa ole tullut, jolloin pitää mennä palkintojen jakoon ja lehdistötilaisuuteen. Sitten mennään hotellille viettämään tavallista iltaa.

Lepopäivänä on käytävä hiukan ulkoiluttamassa itseään pyörällä, jotta ei olisi liian isoa shokki keholle istua tuntitolkulla satulassa taas seuraavana päivänä. Muuten pitää yrittää levätä mahdollisimman paljon ja syödä sopivasti, ei liikaa eikä liian vähän. Henkisesti se voi olla raskas päivä, koska ei voi tehdä mitään kivaa, vaan pitää maata tai istua huoneessaan koko päivän. Toisaalta taas se on erittäin tärkeä päivä levon takia ja hyvin tehtynä ehtii palautumaan paljon.

Ihan tavallinen etappipäivä on henkisesti hieman helpompi. Silloin on tarkat ajat, mitä pitää seurata aamulla. Edellisen illan aikana on saatu ohjelmalappunen, mihin kaikki tarvittavat tiedot on kirjoitettu. Yleensä herätys on noin kolme ja puoli tuntia ennen etapin alkua. Käydään heti aamupalalla ja on tärkeätä syödä riittävän iso aamupala. Jos lähtöpaikka on lähellä, ehtii aamupalan jälkeen vielä hiukan levätä sängyssä. Toisaalta jos lähtöpaikalle on enemmän matkaa, pitää heti aamupalan jälkeen pakata laukut ja lähteä liikkeelle lähtöpaikalle joukkueen bussilla.

Ennen etappia pidetään taktiikkapalaveri ja valmistaudutaan bussissa koitokseen. Numerot kiinnitetään paitaan ja otetaan tarvittavat eväät taskuihin. Hiukan ennen lähtöä on tehtävä lähtökuittausta ja jos haluaa, voi käydä katsomassa lähtökaupungissa olevaa sponsorikylää.

Kisan jälkeen käydään palkintojenjaossa, lehdistötilaisuudessa ja dopingtestissä jos tarvitsee, muuten suoraan bussille ja suihkuun. Kuivat vaatteet päälle ja nautitaan palautusjuomaa, keskustellaan ehkä vähän kisasta ja syödään vähän riisiä, perunoita tai mysliä matkalla hotellille. Hotelliin tultua jokaisella on noin tunnin verran hierontaa luvassa ja jos on muita ongelmia, saattaa olla että joukkueesta löytyy fysioterapeutti, joka voi auttaa. Joukkueen lääkäri tulee kysymään päivästä ja kunnosta ja jos on joitakin ongelmia esimerkiksi kaatumisen takia, hän tekee myös tarvittavat toimenpiteet.

Joukkueenjohtaja tulee myös jossakin vaiheessa kysymään päivästä ja juttelemaan seuraavista päivistä. Hänelle voi kertoa toivomuksista päästä irtiottoihin tai vaikeuksista.

Jos tulee nälkä tai jano voi käydä jonkun hierojan huoneessa ottamassa vähän välipalaa, kuten hedelmiä, mysliä, jogurttia, keksiä tai muuta vastaavaa. Sieltä löytyy myös vettä ja virvoitusjuomia. Muutaman tunnin jälkeen hotellille saapumisesta on luvassa illallinen joka syödään yhdessä ja rupatellaan vähän, ennen kun on taas aika mennä huoneeseen lepäämään ja nukkumaan.

Ympäriajon aikana on aina muistettava, että on parempi maata kuin istua ja parempi istua kuin seisoa tai kävellä. Joten paljon aikaa kuluu lepäämiseen. Jos pitää lukemisesta, voi yrittää lukea, mutta usein ei kerta kaikkiaan jaksa tehdä mitään muuta, kuin ehkä jutella hiukan kämppiksen kanssa ja katsoa hiukan televisiota tai soittaa muutama puhelu kotiin.

Tärkeimmät asiat ovat kuitenkin levätä, syödä ja juoda tarpeeksi, jotta keho pystyy mahdollisimman hyvin palautumaan seuraavan päivän koitokseen. Se saattaa olla ratkaiseva päivä joko kokonaiskisaa ajatellen tai oman irtiottoyrityksen kannalta.

-Kjell Carlström

Grail FI 550x350px

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri