Endurace FI 550x90px

Näillä ohjeilla onnistut Jämi84:ssä

jukka454Lue Jussi Veikkasen valmentajan Antti Hagqvistin ja maastopyöräilymaajoukkueen Perttu Pärssisen vinkit Jämi84:ään valmistautumiseen.

jukka454Jukka Lylykorpi Jämin maastoissa.Hevoskuuri kokosi asiantuntijoiden vinkit, joilla kuntoilija tai kilpakuntoilija suoriutuu tavoitteidensa mukaisesti ja hyvillä fiiliksin 84 kilometriä pitkästä Jämi84 – MTB:stä.

Varusteet

Maastopyöräily on jossain määrin välinelaji tai ainakin sellaisen siitä saa niin halutessaan. Järjestäjät suosittelevat teknisesti helpolle reitille jäykkäperäistä maastopyörää. Uusien välineiden hankinta kannattaa tehdä ajoissa, jotta niitä ehtii testata.

Pyöräilyssä on aina olemassa rengasrikon vaara. Kokeneemmille harrastajille vararenkaat ovat itsestäänselvyys, mutta maastomaajoukkueen Perttu Pärssinen muistuttaa myös ensikertalaisia asiasta.

- Starttiin kannattaa ottaa kaksi vararengasta, varsinkin sisäkumeilla ajettaessa. Toisen saa näppärästi vaikka teipillä satulan alle ja toinen ajopaidan taskuun tai mahdolliseen juomareppuun. Mukaan tarvitaan pumppu (normaali tai CO2), sekä 1-2 rengasmuovia, neuvoo Pärssinen.

Rengasvalinnoilla on jonkin verran vaikutusta lopputulokseen ja kuntoilijan on itse harkittava kannattaako asialla lähteä hifistelemään, varsinkin jos tavoitteena on vain läpipääsy ja reitistä nautiskelu.

- Jämi84 on teknisesti helppo, mutta vauhdin kasvaessa etenkin alamäessä, ei ole vara kaatua. Tästä syystä kuntoilijan pitää harkita tarkkaan, mikäli lähtee vekslaamaan renkaita. Mikäli tähän lähdetään, kannattaa valita mahdollisimman rullaava rengas. Tällainen sliksi on helpohkosti puhkeava hiekkatierengas, joka sopii peruspolulle. Mikäli sivuilta löytyy jonkinlaiset nappulat, aina parempi, sanoo Pärssinen

Pärssinen suosittaa renkaille noin kahden Barin painetta.

Taktiikka

Jämi84:n reitti on teknisesti helpompi ja vauhdikkaampi kuin Suomen muissa maastopyöräilytapahtumissa, vaikuttaa tämä myös taktiikkaan. Onko siis todennäköistä, että tapahtumassa nähdään kärkipään osalta tavallista enemmän taktikointia?

- Näin varmasti on. Mikäli kärkipäästä löytyy muutama fyysisesti suurin piirtein tasavertainen kaveri, on todennäköistä, että nähdään vuorovetoa ja iskun paikkoja mietitään tarkempaan, uskoo Pärssinen.

Nopeimmilla osuuksilla ja tuulisella säällä myös kuntoilijat saattavat hyödyntää peesiapua.

- Kuntoilijankin on vain rohkeasti ajettava lähelle edellä menevän takarengasta, jotta ilmanvastus oikeasti pienenee, sanoo Pärssinen.

Viimeistely

Viimeisen puolentoista viikon aikana ei kuntoa voi juuri viedä eteenpäin. Liian kovalla viimeistelyllä on sens ijaan vaara ajaa lihaksisto ja aineenvaihdunta tukkoon. Jussi Veikkasen valmentaja Antti Hagqvist näkee, että parilla avainharjoituksella varmistetaan, että elimistö on valmis pitkään suoritukseen.

- Jämi84 ajetaan lauantaina. Omalle valmentavalleni laittaisin edelliselle lauantaille pitkän harjoituksen, jonka kesto on harjoitustaustasta riippuen 3-5 tuntia. Tällä saadaan rasva-aineenvaihdunta käyntiin ja hiussuonisto auki, sanoo Hagqvist.

Kevyempien päivien jälkeen tehdään keskiviikkona hiukan pitempi harjoitus.

- Keskiviikkoaamu on hyvä ajankohta tehdä noin parin tunnin harjoitus, joka toimii kevyenä tyhjennys harjoituksena ennen tapahtumaa, tämän jälkeen aloitetaan tankkaus.

Hagqvistin viimeistelyohjelma kokonaisuudessaan:

Lauantai: Pitkä lenkki 3-5h. Kesto riippuen harjoitustaustasta.
Sunnuntai: Lepo
Maanantai: "Ulkoilua" 0:30-1h
Tiistai: "Peruslenkki" 1h-1:30h
Keskiviikko: Mielellään aamulla noin 1.30-2.30h nousevatehoinen harjoitus, riippuen kuntopohjasta. Lenkki pelkällä vedellä. Heti lenkin jälkeen 2-3dl maltodekstriinipohjaista tankkausjuomajauhetta sekoitettuna 0,75-1,00 litraan vettä. Puolet juomasta tulee olla juotuna 30min sisällä treenistä ja loput 3-4h sisällä. Muuten ihan normaalit ruoat ja juomat.
Torstai: Lepo, normaalit ruoat ja juomat. Tankkausta voi varmistaa ottamalla päivän aikana 2-3dl maltodekstriinipohjaista tankkausjuomajauhetta sekoitettuna 0,75-1,00 litraan vettä.
Perjantai: Miellään aamulla ihan kevyt 30-60min pyörittely, helpossa maastossa. Mitä hiljempaa sen parempi. Tosissaan kilpailevat voivat ottaa 2*2min kisavauhtia hieman kovempaa, että mahdollinen tukkoisuus vähenee. Normaalit ruoat ja juomat.
Lauantai: Jämi84 – MTB! Normaali kilpailuaamun aamupala ja kisan aikana 20min välein geeli, alusta alkaen! Juomana urheilujuomaa ja tai vettä. Ensimmäinen geeli noin 5min ennen lähtöä ja sen jälkeen 20min välein säännöllisesti kisan loppuun asti. Riittävän energian saanti vaikuttaa suorituksen lisäksi myös palautumiseen. Mukaan kannattaa varata apteekista ostettuja suolatabletteja, joita voi halutessaan ottaa 1-1,5h välein.

Vielä ravinnosta ja tankkauksesta

Hagqvist uskoo, että erittäin moni kuntoilija juo edellisenä päivänä liikaa, jolloin elimistöstä poistuu tärkeitä elektrolyyttejä, jolloin kramppien riski kasvaa. Suolatabletit ovat yksi mahdollisuus vähentää kramppien riskiä pitkissä suorituksissa ja niitä käyttää ainakin osa Ski Classics-sarjan kärkihiihtäjistä.

Entä sitten rasvatankkaus? On koulukuntaa, joka kokee, että edellisen päivän rasvapitoisella ruualla voidaan tehosta rasvojen käyttöä ja jaksamista seuraavan päivän suorituksessa.

- En puhuisi tankkauksesta tässä yhteydessä, sillä rasva ei varastoidu. Mutta rasva hidastaa hiilihydraattien imeytymistä ja tällöin vältytään verensokerin heilahtelulta. Mitään ylilyöntiä ei kannata tehdä, mutta ei rasvasta haittaa ole, varsinkaan pyöräilyssä, jossa vatsa ei joudu niin kovalle rasitukselle kuin juoksussa. Sanoisin, että suurempi virhe on välttää rasvoja kokonaan, sanoo Hagqvist ja muistuttaa, että esimerkiksi ympäriajoissa ajajat syövät hyvin monipuolisen aamupalan.

Palautuminen

Hevoskuuri suosittelee lukemaan reilun vuoden takaisen jutun palautumisesta täältä.

Näillä vinkeillä kohti Jämiä! Hevoskuuri toivoo, että onnistunut suoritus on askeleen lähempänä näiden ohjeiden myötä.

>>Jämi84 tapahtumasivut

-Petri Ikävalko

Premiumsport.fi

ulvang banneri