Carlström: Pyöräilijöiden huolto ja ruokailu

ruokailuEspanjan ympäriajon jatkuessa lepopäivän jälkeen, on hyvä lukea Kjell Carlströmin kirjoittama artikkeli pyöräilijöiden huoltotoimenpiteistä ja ruokailusta.

ruokailuYmpäriajon aikana kuluu valtavasti energiaa. Kuva: Andy SchleckJokaisen kisan yhteydessä on erittäin tärkeätä pitää pyöräilijät mahdollisimman hyvässä kunnossa. Siihen pyritään jokaisessa joukkueessa. Ympäriajoissa tämä asia on vieläkin tärkeämpi lyhyen palautumisajan takia etappien välillä.

Jos kaikki asiat menevät hyvin ja kukaan ei kaadu tai loukkaannu, eikä tule sairastumisia asiat menevät jo kohtalaisen hyvin etappiajossa. Kun keho on niin kovalla kuin on ja kilpailussa tapahtuu paljon, voi ajajille kuitenkin sattua helposti jotakin.

Hierojilla ja fysioterapeutilla on tärkeä osa kokonaisuudessa. Jos ei löytyisi hierojia, moni ajaja ei pystyisi samaan tulokseen. Hieronnalla nopeutetaan palautusta ja saadaan ongelmia pois aikajärjestyksestä jo ennen niitten syntymistä.

Tänä päivänä käytetään myös muita apuvälineitä, kuten teippausta. Se on hyvä tapa rentouttaa tiettyjä lihaksia, jotka muuten ylikuormittuvat ja siten voidaan ehkäistä tai auttaa parantamista ongelman synnyttyä.

Yhä enemmän joukkueet ovat myös ymmärtäneet miten tärkeätä tehdä ennaltaehkäiseviä harjoituksia talvella ennen kilpailukautta ja edelleen kilpailukauden aikana. On olemassa laaja valikoima erilaisia tukilihaksistoon vaikuttavia harjoitusmuotoja, esimerkiksi Yoga, Pilates, Core ja Fustra.

Kun ajajat tulevat etapilta hotellille, heille on jo selvillä missä järjestykset pääsevät hierontaan tai muuhun vastaavaan hoitoon. Yleensä etappiajon aikana on varattu tunti hierontaa jokaista ajajaa kohti ja jos tarvetta on, muitakin hoitomuotoja löytyy riippuen vähän joukkueesta. Muut saavat levätä hiukan tai tehdä vähän venytysliikkeitä ennen kuin pääsevät hoitoon.

Moni joukkue käyttää joko kiropraktikoita, naprapaatteja, osteopaatteja tai joitakin laitteita kuten Tecar. Näillä voidaan auttaa ajajien kovaan koitokseen joutunutta kehoa ja varsinkin kolarin sattuessa voidaan auttaa jälkiongelmien poistamisessa.

Aamupala ja illallinen ovat joitakin tärkeimmistä kohokohdista monelle pyöräilijälle ympäriajon aikana. Aamulla saa syödä suurin piirtein niin paljon kuin jaksaa, vaikka kaikille ei ruoka aamuisin niin hyvin maistukaan. Parasta on jos syö paljon hitaita hiilihydraatteja sisältävää ruokaa. Riisi ja pasta ovat suosituimmat, mutta myös puuro tai mysli sopivat hyvin. Siihen lisätään useimmiten munakas tai keitetty muna, joku voileipäpalanen tai croissantti , mehua tai vettä ja kahvia tai teetä.

Kisan aikana juodaan paljon, noin puolet vettä ja puolet jonkinlaista urheilujuomaa. Syödään yleensä erilaisia energiapatukoita ja vaihtelun vuoksi joku pikkuleipä, pullanpalanen tai pieni hotdogia muistuttava leipä hillolla tai kinkulla täytettynä. Etapin loppua kohti otetaan ehkä muutama geeli tai kuitenkin enemmän nopeita sokereita.

Heti kisan jälkeen melkein kaikissa joukkueissa ajajat saavat palautumisjuomaa. Se on yleensä sekoitus hiilihydraateista ja proteiinista, lisänä ehkä vitamiineja ja hivenaineita. Riippuen etapin vaativuudesta ja ajajan kulutuksesta syödään ehkä myös riisiä, keitettyä perunoita, mysliä tai jopa kakunpalanen.

Tärkeätä on saada nopeasti lihaksien glykogeenivarastot täytettyä jotta palautuminen nopeutuu mahdollisimman paljon. Kuitenkin pitää aina muistaa varmistaa että ruoka on hyvänlaatuista ja tuoretta. Varsinkin lämpimissä olosuhteissa ruoka pilaantuu nopeasti ja helposti ja tästä voi helposti aiheutua ongelmia joillekin ajajille.

Ajajien terveys on tärkein asia, kun katsotaan mitä ruokaa syödään ja tämän takia moni joukkue on alkanut tuoda omaa kokkia mukaan, joka myös käy ostoksilla ja vastaa ruuan tuoreudesta. Se on lisäksi hyvä tapa parantaa tunnelmaa ja ajajien motivaatiota, esittämällä hienoja ja hyvännäköisiä ruokia illalla kovan kilpailun jälkeen.

Nesteytys on erittäin tärkeä osa päivän ohjelmaa. Kuumana päivänä ajaja voi hikoilla monta litraa nestettä kilpailun aikana. Silloin on tärkeätä juoda tarpeeksi ja oikein sekä ennen etapin alkua, kisassa että kisan jälkeen. Moni talli käyttää sponsoreitten juomia, mutta muutama talli sekoittaa itse omia juomia joita uskovat olevan paremmat kuin valmiit urheilujuomat tai nesteytysjuomat.

Tärkeätä on kuitenkin nesteen saaminen, mutta kun ajaa kolme viikkoa putkeen ja juo paljon joka päivä, voi olla että sama juoma ei aina maistu. Parempi tapa on vaihdella vähän makuja ja sillä tavalla saada pyöräilijät juomaan tarpeeksi, jotta palautuminen nopeutuu ja suoritustaso pysyy korkealla.

-Kjell Carlström

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri