Carlström: Kuinka taktiikat laaditaan ja miten ne toteuvat?

ASchleck090811 touhoHKjell Carlströmin avaa Hevoskuurin lukijoille pyöräilyn taktista puolta.



ASchleck090811 touhoHAndy Schleckin rohkea taktiikka onnistui viime vuonna Ranskan ympäriajon etapilla. Kuva: Touho HäkkinenYmpäriajoista löytyy paljon erilaisia etappeja, mutta tavalliset maantie-etapit voi jakaa kolmeen eri ryhmään. Nämä ovat mäki-, kirimiesten ja irtiottoetapit. Jokaiselle etapille laaditaan suunnitelma, mutta toteuttaminen riippuu suuresti ajajien päiväkohtaisesta kunnosta ja muiden tallien tekemistä suunnitelmista.

Tasamaaetapit

Näillä etapeilla kirimiehet pääsevät yleensä oikeuksiinsa ja etappi päätyy massakiriin. Talleille, joilla on vahva kirimies, siirtyy vastuu tuoda koko porukka samanaikaisesti maalisuoralle. Jos heidän taktiikkansa on onnistunut hyvin, heillä on vielä muutama ajaja tuomaan kirimiehensä viimeisille sadoille metreille.

Muut joukkueet yrittävät tietysti lopussa tehdä kaikkeensa, jotta oma kirimies saa parhaan mahdollisen paikan kiriä varten. Joskus tämä paikka on heti etukäteen ennakkosuosikin takana, joskus taas ihan toisessa paikassa. Tämä riippuu paljolti kirimiehen ominaisuuksista, onko hän nopea pitkään, salaman nopea hetkellisesti vai osaako kenties sijoittautua oikein ja käyttää tilaisuuden hyväkseen.

Silloin tällöin tapahtuu tilanne, jossa muut joukkueet luulevat, että tietty joukkue ottaa hommat käsiinsä, mutta he eivät sitä tee. Irtiottoryhmä saa koko ajan enemmän ja enemmän eroa pääryhmään ja jossakin vaiheessa autoissa oleville joukkueenjohtajille iskee paniikki ja he rupeavat kyselemään muilta johtajilta asioiden laitaa. Voi olla että muutamat joukkueet lyöttäytyvät silloin yhteen ja yrittävät ajaa irtiottoa kiinni, mutta aina tämä ei onnistu.

Mäkiset etapit

Silloin kun tie alkaa nousta, kirimiehet kärsivät. Heillä ei enää ole mahdollisuuksia taistella voitosta. Mäkimiehet ja kokonaiskisaan tähtäävät kilpailijat pääsevät silloin ajamaan täysillä. Jos joukkueessa on toiveita pärjätä kokonaiskisassa, taktiikkana on yleensä kontrolloida kilpailua niin, että kapteenilla on hyvä asema ennen viimeistä mäkeä.

Samalla tavalla tekevät myös muut joukkueet joista löytyy hyvä mäkikiipeilijä ja tämä tarkoittaa hillitöntä vauhtia juuri ennen ratkaisevaa nousua. Kaikki haluavat tuoda oman miehensä kärjen tuntumaan, koska porukan takana voi olla jopa puoli minuuttia kärjen takana. Vauhti voi nousta samanlaiseksi kuin juuri ennen loppukiriä.

Joitakin irtiottoja voidaan päästää aika kauas jos tiedetään, ettei siellä ole ajajia, jotka ovat vaarallisia kokonaiskisaa tai omaa etappisuunnitelmaa ajatellen. Joskus näilläkin etapeilla sattuu erheitä, varsinkin jos päästetään liian iso ryhmä irti alussa. Välillä voi olla erittäin vaikeata päästää menemään sopivaa ryhmää, koska niin moni ajaja haluaisi mennä irtiottoon.

Irtiotolle sopivat etapit

Useimmiten se on juuri niin, että pääjoukko antaa jollekin pienelle ryhmälle mahdollisuuden lähteä irti. Tietyillä etapeilla se onkin vaikeata kontrolloida ja voi olla, että vahvat ajajat lähtevät irti ilman pääjoukon suostumusta. Näillä etapeilla ryhmällä on suuri todennäköisyys päästä maaliin asti irtiotossa.

Sopivat etapit tällaiseen yritykseen ovat etapit, missä on kohtalaisen mäkistä maastoa alussa, ei välttämättä vuoristoa, mutta ainakin vaativa maasto. Usein nähdään noin kymmenen hengen ryhmä irtiotossa ja se onkin aika sopiva määrä ajajia, jotta miltei kaikki tekisivät hyvin työtä yhdessä.

Riippuen etapin loppusta, onko se ylämäessä, tasaisella vai löytyykö paljon pieniä mäkiä juuri ennen maalia, erilaisilla ajajilla on paremmat mahdollisuudet voittoon. Irtiotosta on paremmat mahdollisuudet voittaa jos on kohtalaisen nopea kirissä ja pystyy ajamaan hyvin mäkeä ylös. Tietysti pitää myös olla hyvä ajosilmä, jotta pystyisi tekemään oikeanlainen ratkaisu oikeaan hetkeen.

Jos on kyseessä irtiotolle sopiva etappi, muutamalle ajajalle voidaan antaa vapaat kädet yrittää. Tämä tapahtuu varsinkin niissä talleissa, joissa ei ole kokonaiskisatoiveita. Jos joukkueesta ei löydy vahvaa kirimiestä eikä mäkimiestä, irtiotto on ainoa vaihtoehto. Muuten suunnitelma on auttaa juuri näitä henkilöitä voittoon tai johtoon.

Ennen jokaista etappia joukkue päättää taktiikkansa ja yrittävät ajaa sen mukaan, luultavasti tietylle ajajalle. Jos jotakin yllättävää tapahtuu etapin aikana pitää nopeasti osata muuttaa taktiikkansa, jotta olisi mahdollista yltää samanlaiseen lopputulokseen. Tässä on tärkeätä että henkilö, joka on tiepäällä kapteenina ja joukkueenjohtaja autossa näkee tilanteen oikein, ja joukkueelta löytyy tarpeeksi voimia toteuttaa uutta suunnitelmaa.

- Kjell Carlström

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri