Italian ympäriajon reitti 2013

Vuoden 2013 Giro d'Italia on reitiltään hyvin samankaltainen kuin viime vuonna. Giron järjestävän RCS:n johtajana toimiva Michele Acquarone on nyt toista vuotta nykytehtävässään. Acquarone muutti vuoden 2012 reittiä ajajien kannalta inhimillisempään suuntaan ja sama trendi jatkuu näkyy myös tämänkertaisessa etappisuunnittelussa.

96. kerran järjestettävä Giro on edelleen 21-päiväinen ja lähes 3500 kilometriä pitkä kestävyysurheilutapahtuma, mutta kaikista yliampuvimmat osuudet on jätetty pois.

4. toukokuuta Napolista starttaava ja 26. toukokuuta Bresciaan päättyvä Giro d'Italia käsittää siis 21 etappia. Niistä 7 soveltuu kirimiehille ja 6 on saanut vaihtelevan tai keskivaikean vuoristoetapin statuksen. Kisassa on 3 aika-ajoa, joista yksi on joukkuetempo, yksi henkilökohtainen aika-ajo ja yksi ylämäkeen suoritettava ITT. Giron merkittävimmät osuudet ovat jälleen vuoristoetapit, joita on tämänvuotisessa kilpailussa 5. Ne kaikki päättyvät maalinousuun.

Puhtailla sprinttereillä neljä mahdollisuutta etappivoittoihin

7:stä tasamaaosuudesta 4:n voidaan katsoa soveltuvan puhtaille sprinttereille. Se on huomattavan pieni määrä, sillä esimerkiksi Tour de Francessa on normaalisti vähintään tuplasti enemmän pannukakkumaista maastoa. Se luo oman haasteensa kirimiehille ja heidän talleilleen. Toisaalta heikon mäkikyvyn omaavien sprinttereiden on helppo suunnata fokus tiettyihin päiviin, jolloin heillä on mahdollisuus juhlia.

Käytännössä näitä profiililtaan täysin tasaisia päiviä ovat etapit 1., 6., 12. ja 21. Järjestäjät ovat antaneet tasamaastatuksen myös 5., 13. ja 17. etapille, mutta kaikilla sprinttereillä ei ole asiaa voittotaistoon loppuosalla sijaitsevien pienten - kirimiehille pahojen - nousujen takia.

RCS on onnistunut mainiosti tasamaaetappien maalien suunnittelussa. Aiksempina vuosina Girossa saatettiin nähdä vaarallisia 90 asteen mutkia vielä 400 metriä ennen maaliviivaa. Kapeat ja mutkittelevat tiet on korvattu leveillä ja suoraviivaisilla loppukilometreillä. Se on ehdoton parannus, josta järjestäjille on annettava tunnustusta. Sattuman määrä vähenee ja päivän vahvin sprintteri voittaa hyvällä todennäköisyydellä.

giro reitti profiiliReittiprofiiliMäkiset ja keskivaikeat etapit irtiottojen heiniä?

Maastoltaan vaihteleviksi tai keskivaikeiksi vuoristoetapeiksi on luokileltu osuudet 3., 4., 7., 9., 11. ja 16. Ne ovat luonnollisesti asteen tai parikin tasamaapäiviä haastavampia. Kilpailun johtaja Acquarone on kuitenkin halunnut säilyttää Giron inhimillisyyden ja kuudesta vaihtelevasta tai keskivaikeasta vuoristopäivästä vain yhdestä kertyy runsaammin nousumetrejä.

Irtiotoilla ona monasti parhaat mahdollisuudet päästä juhlimaan keskivaikeilla vuoristoetapeilla. Tämänkään vuoden Giro ei tee poikkeusta. Nämä päivät ovat liian vaativia sprinttereille ja kokonaiskilpailun suosikkien joukkueet eivät koe etappien merkityksen kasvavan vuoristo-osuuksien tasolle. Näin pääjoukosta on vaikea löytää tallia, joka paimentaisi irtiottoja kovalla perustyöllä.

Keskivaikeista kisapäivistä 7. etappi on kovin. Vaikka 177 kilometrin taipaleelle mahtuu vain 4 luokiteltu nousua, osuuden profiili on puolimatkasta lähtien kuin minikenttäsahanterä. Maininnan arvoinen on myös 9. osuus, joka poljetaan maantiepyöräilyn tämän vuoden maailmanmestaruuskisojen maisemissa Firenzessä. Etapin lopussa on muutama merkittävä nousu ja pääjoukko saattaa innostua ajamaan irtiotot kiinni ennen maalia. Vaihtelevien tai semivaikeiden vuoristoetappien on vaikea nähdä tuovan isoja muutoksia kokonaiskilpailun suosikkien välille. Sen sijaan ne antavat mahdollisuuden hieman nimettömille ajajille hakea etappivoittoa.

Enemmän aika-ajokilometrejä, tempopäivien merkitys korostuu

Aika-ajot ovat olleet aina merkityksellisiä Ranskan ympäriajossa, mutta tilanne on ollut toisin Giro d'Italiassa. Italialaiset päättivät muuttaa aika-ajon kokonaisrakennetta värkkäämällä polkijoille peräti 54,8 kilometrin henkilökohtaisen tempon ja 18,1 kilometrin loivaan ylämäkeen suoritettavan ITT:n. Giron perinteinen joukkeaika-ajo säilytti asemansa kisaohjelmassa. 2. etapilla sotketaan 17,4 kilometriä teknisellä reitillä Ischian saarella.

Etenkin 54,8 kilometrin henkilökohtainen aika-ajo on huomattava muutos aiempiin vuosiin. Tempon reitti on tasaprofiilinen lukuun ottamatta lopun lyhyttä ylämäkeä. ITT muodostaa selkeät lähtökohdat vuoristoetapeille. Bradley Wigginsin kaltainen tempohirmu voi hyvinkin repiä koviin yhteiskisan hastaajiinsa 3-5 minuutin eron. Tämän jälkeen Wigginsille jää tehtäväksi puolustaa aika-ajossa hankkimaansa etumatkaa. Vastustajien on puolestaan pyrittävä hyödyntämään jokainen tilaisuus vuoristossa.

18. osuutena poljettava 20,6 kilometrin mäkiaika-ajo ei ole yhtä merkittävä verrattuna 8. etapin pitkään tasamaa-ITT:hen. Mäkitempossa on noin 5 kilometriä tasamaata ja 14 kilometriä 6,6 %:n keskijyrkkyistä nousua. 18. osuus on Wigginsin mieleen, mutta hänen kilpakumppaniensa ei uskota kärsivät yhtä suuria aikamenetyksiä kuin 54,8 kilometrin tasamaa-aika-ajossa. Morista Polsaan käytävän mäkitempon jälkeen on enää kaksi Dolomiittien vuoristo-osuutta.

Viisi raatelevaa vuoristoetappia, viisi raatelevaa maalinousua

Giro d'Italian yhteiskisan voiton kohtalo ratkotaan tuttuun tyyliin jälleen kovilla Dolomiittien ja Alppien etapeilla. RCS on kyhännyt tämänvotiseen kisaan 5 täysvaikeaa vuoristopäivää (etapit 10., 14., 15., 19. ja 20.). Poikkeuksellisesti niistä jokainen päättyy vaativaan maalinousuun. Superraskaita vuoristoetappeja on kuitenkin vain yksi. Muut neljä osuutta sisältävät nousuja kahdesta neljään. Tämäkin on uutta verrattuna Giron ex-pomon Angelo Zomegnanin aikakauteen.

Raatelevista vuoristopäivistä ensimmäinen, 10. etappina mankeloitava 167 kilometrin urakka Cordenonsista Altopiano del Montasioon käsittää yhden 1. kategorian nousun Passo Cason di Lanzan (12,3 km, 8,5 %) ennen maalinousua Altopiano del Montasiota (10,9 km, 7,9 %). Passo Cason di Lanzan huipulta on maaliin vielä 50 kilometriä, joten ennakkosuosikit jättänevät kovan kilvanajon vasta maaliylämäkeen. Altopiano del Montasio on tasaisesti jyrkkenevä vuorihirviö ja pahimmat paikat, joista kovimpana 20 %:n hirmuseinä, tulevat vastaan vasta loppukilometreillä. 10. osuus on ehdottomasti ensimmäinen hyvin merkityksellinen yhteislähtöetappi.

Dolomittien toinen näytös on vuorossa 14. kilpailupäivänä. Ajajakatraalla on taivallettavanaan 168 kilometrin urakka Cerverestä Bardonecchiaan. Etappi on hyvin samanlainen kuin neljää päivää aiemmin poljettava Cordenons-Altopiano del Montasio. Se sisältää kaksi nousua, joista ensimmäinen on Sestrieren kuuluisa pitkä mutta loiva ylämäki. Giron uutuusnousu Jafferau on etapin loppunäyttämönä.

14. etapin maalista käytetään nimeä Bardonecchia ja maalinoususta Jafferau, jonka strategiset mitat ovat 7,3 km, 9,0 %. Jyrkimmät sektorit ovat 14 %. Jafferau on erinomainen tilaisuus yhteiskisan kärkinimille testata toisiaan. Jafferaun lyhyehkö pituus, 7,3 km, tarkoittaa sitä, että nousun ajallinen kesto on hieman yli 20 minuuttia. Siinäkin ajassa pystytään tekemään aikaeroja,

Giron 2. kilpailujakson päättää 149 kilometrin mittainen 15. etapi Cesana Torinesesta Col du Galibieriin. Maalipaikka on siis legendaarinen ranskalaisnousu Galibier. Ennen sitä on luvassa Col du Mont Cenisin (25,7 km, 6,2 %) ja Col du Talagraphen (11,9 km, 7,2 %) nousut. Telegraphe on pyöräilyn ystäville hyvin tuuttu, sillä se kavutaan aina, kun Galibierille ajetaan pohjoissuunnasta.

Marco Pantanille omistettu 15. etappi

Järjestäjät ovat halunneet muistaa etapilla edesmennyttä italialaissuuruutta Marco Pantania. Hän ratkaisi vuoden 1998 Ranskan ympäriajon voiton juuri Galibierillä hyökätessään karkuun keltapaitaiselta Jan Ullrichilta. Pantani löi Ullrichin lähes 9 minuutilla kyseisellä osuudella, joka päättyi Les Deux Alpesin maaliylämäkeen.

Galibierin huippu sijaitsee 2642 metrin korkeudessa ja talviset olosuhteet eivät ole harvinaisia toukokuun lopulla. Tämä saattaa pakottaa järjestäjät tekemään reittimuutoksia. Galibierille johtava tie on pyritty pitämään puhtaana lumesta jo ennen Giroa.

Galibierin pituus (18,1 km) ja tasaisen tappava keskijyrkkyys (6,8 %) tekevät siitä erityisen haastavan. Jo ennen Galibieriä saatetaan nähdä hyökkäyksiä, sillä Telegraphen huippu on vain muutaman kilometrin päässä Galibierin juurelta. Giron kolmas kova vuoristoetappi on vähtinään yhtä vaativa kuin kaksi ensimmäistä. Hyvän joukkueen merkitys korostuu, mutta Telegraphe-Galibier -yhdistelmä koulii esiin parhaat yksilöt. Etappi ei tule jättämään ketään kylmäksi.

Passo di Gavia ja Passo dello Stelvio samalla osuudella

Ammattipyöräilyfanien monivuotinen toive toteutuu 19. etapilla, kun legendaariset Passo di Gavia (16,5 km, 8,0 %) ja Passo dello Stelvio (21,7 km, 7,2 %) kuuluvat ensimmäisen kerran saman etapin ohjelmaan. 2618 metriin ylettyvä Gavia ja peräti 2758 metriin kohoava Stelvio ovat jo niminä monille tuttuja. Molemmat nousut ovat uuvuttavan pitkiä ja keskijyrkkyys pysyy kilometri toisensa perään yli 7 %:ssa. Oikeastaan nousuissa ei ole lainkaan olotilaa helpottavia vaiheita.

Ajajien päiväpuhde ei kuitenkaan pääty Gaviaan ja Stelvioon, sillä maalinousuna odottaa yli 20 kilometrin mäkihirviö Val Martello. Harvat apuajajat kestävät sekä Gaviaa että Stelviota pinkkipaidasta taistelevien kannassa, joten muutamakin työjuhta Val Martellon (22,4 km, 6,4 %) maalinousussa helpottaa kapteenien urakkaa merkittävästi.

Val Martellon seinäjyrkät pari viimeistä kilometriä voivat aiheuttaa yllättäviä katkeamisia ja suuretkin aikaerot ovat mahdollisia, sillä takana on jo 19 kilpailupäivää ja hetkeä aiemmin kavutut Gavia ja Stelvio.

Tre Cime di Lavaredon seinäjyrkät loppukilometrit huipentavat Giron

Giron kuningasetapiksi on helppo valita 20. osuus Silandrosta Tre Cime di Lavaredoon. Tämä 203 kilometrin osuus on tappavan raskas. Viisi kategoroitua nousua, joista viimeisenä seinäjyrkkä maalinnousu, eivät tule vahingossakaan jättämään ajajiin ainuttakaan energiapisaraa.

Rock'n'roll alkaa Passo di Costalungan (25,4 km, 5,7 %) ja Passo di San Pellegrinon (11,8 km, 6,4 %) nousuilla. Nämä ovat vain alkusoittoa tulevalle. Passo Giau (15,7 km, 8,0 %) ja Tre Croci (7,9 km, 7,3 %) tuovat ajajat Tre Cime di Lavaredon (7,1 km, 8,6 %) loppunousuun. Tre Cime di Lavaredon viimeiset 3 kilometriä ovat karmeaa 12,4 %:n seinää. Lopussa ei ole luvassa minkäänlaista helpotusta - ei edes maaliviivan läheisyydessä.

20. osuus on samalla viimeinen todellinen tilaisuus pinkkipaitaisen haastajille, sillä päätöspäivän tasamaaetapilla ei taistella muusta kuin etappivoitosta. Giro on päättynyt viimeksi yhteislähtöosuuteen vuonna 2007. Kirimiehille viimeisen etapin voittomahdollisuus tuo lisämotivaatiota ajaa 3-viikkoinen Grand Tour maaliin saakka.

giro reitti 2013Giron reitti96. Giro d'Italia, 4.5.-26.4.2013

- 21 etappia
- 3 454,8 kilometriä
- 7 tasamaaetappia
- 6 keskivaikeaa mäkietappia
- 5 vaativaa vuoristoetappia (5 maalinousua)
- 3 aika-ajoa (1 TTT, 1 ITT, 1 mäki-ITT)

la 4.5., 1. etappi, Napoli - Napoli, 130,0 km
su 5.5., 2. etappi, Ischia - Forio, 17,4 km (TTT)
ma 6.5., 3. etappi, Sorrento - Marina di Ascea 222,0 km
ti 7.5., 4. etappi, Policastro Bussentino - Serra San Bruno, 246,0 km
ke 8.5., 5. etappi, Cosenza - Matera, 203,0 km
to 9.5., 6. etappi, Mola di Bari - Margherita di Savoia, 169,0 km
pe 10.5., 7. etappi, San Salvo - Pescara, 177,0 km
la 11.5., 8. etappi, Gabicce Mare - Saltara, 54,8 km (ITT)
su 12.5., 9. etappi, San Sepolcro - Firenze, 170,0 km

ma 13.5., LEPOPÄIVÄ

ti 14.5., 10. etappi, Cordenons - Altopiano del Montasio, 167,0 km
ke 15.5., 11. etappi, Tarvisio - Vajont, 182,0 km
to 16.5., 12. etappi, Longarone - Treviso, 134,0 km
pe 17.5., 13. etappi, Busseto - Cherasco, 254,0 km
la 18.5., 14. etappi, Cervere - Bardonecchia, 168,0 km
su 19.5., 15. etappi, Cesana Torinese - Col du Galibier (FRA), 149,0 km

ma 20.5., LEPOPÄIVÄ

ti 21.5., 16. etappi, Valloire (FRA) - Ivrea, 238,0 km
ke 22.5., 17. etappi, Caravaggio - Vicenza, 214,0 km
to 23.5., 18. etappi, Mori - Polsa, 20,6 km (ITT)
pe 24.5., 19. etappi, Ponte di Legno - Val Martello, 139,0 km
la 25.5., 20. etappi, Silandro - Tre Cime di Lavaredo, 203,0 km
su 26.5., 21. etappi, Riese Pio X - Brescia, 197,0 km

-Vetooo


Kuuntele uusin Latu Podcast

Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kuukauden luetuimmat

  1. 03.10.2020Kaisa Mäkäräinen vauhdissa Kolilla
  2. 17.10.2020Mäkäräinen taas vauhdissa poluilla
  3. 12.10.2020Oloksen Tykkikisat peruttu – 30 vuoden historiaan katkos
  4. 24.09.2020Björgen pari minuuttia Johaugia perässä
  5. 15.10.2020Tulevan kauden suunnitusmaajoukkue valittu
  6. 21.09.2020Jukolan viestin järjestäjät vuosille 2025 ja 2026 valittu
  7. 09.10.2020Northug treenaa jälleen!
  8. 27.09.2020Mari Eder viides ampumahiihdon kaupunkikilpailussa Saksassa
  9. 27.09.2020Peiponen ylivoimainen mestari SM-maastojen kympillä – Kiekara keskeytti ensimmäisten kilometrien jälkeen
  10. 10.10.2020Miska Poikkimäki totuttelee uuteen arkeensa: "On luottavainen fiilis"
  11. 08.10.2020Team Electrofit tekee paluun Visma Ski Classics -sarjaan
  12. 06.10.2020Pärmäkosken harjoituskausi sujunut ilman ongelmia
  13. 07.10.2020Pärmäkoski puhuu avoimesti ravintoasioista ja painosta sekä paljastaa suosikkipitsansa reseptin
  14. 12.10.2020Suomi neuvottelee tulevan talven nuorten MM-hiihdoista
  15. 28.09.2020Mårten Boström juoksi kolmanneksi Lidingöloppetissa
  16. 27.09.2020Mira Kaskinen ja Elias Kuukka suunnistivat yömestareiksi Liperissä
  17. 26.09.2020Ennakkosuosikit selvittivät SM-yösuunnistuksen karsinnan
  18. 28.09.2020Juho Mikkonen tuunasi kesäharjoitteluaan MM-kisojen 50 kilometriä mielessään
  19. 02.10.2020Hiihtoliitto vailla markkinointijohtajaa – Töykän lähtö tuli yllätyksenä
  20. 24.09.2020Johaug ja Björgen ottavat tänä iltana naisesta mittaa rullahiihtokilpailussa
  21. 17.10.2020Rantanen ja Suna mestarit suunnistuksen SM-erikoispitkällä
  22. 07.10.2020Polarilta markkinoille uusi lippulaivamalli
  23. 02.10.2020Oona Kettunen tyytyväinen vapaan hiihtonsa kehitykseen: "Tekninen puoli on pikkuhiljaa mennyt eteenpäin"
  24. 27.09.2020Ihamäki kympin voittaja Kurikan SM-maastoissa
  25. 01.10.2020Kestävyysurheilu.fi Wsportsmedian omistukseen
  26. 24.09.2020Maailmancupin avaus kilpaillaan Rukalla ilman yleisöä
  27. 27.09.2020Kuivisto ja Granberg SM-maastojen lyhyiden matkojen voittajat
  28. 14.10.2020Yläkoululeirityksessä laadukasta treeniä hyvässä porukassa ja ideoita kotiharjoitteluun
  29. 13.10.2020Aki Karvosenkin valmentajana toimineelle Veikko Ahoselle tunnustuspalkinto juniorityöstä
  30. 24.09.2020Hennariikka Rahkola ilahduttavan hyvässä tilanteessa talven lähestyessä: "Todella hyvä kesä on ollut"

ulvang banneri