Grail FI 550x90px

Kjell Carlströmin tavoitteena on päästä mukaan olympialaisiin

carlstrom040211_introPyöräilijöiden kuulumisia käsittelevässä sarjassa kuullaan loppuun vielä Kjell Carlströmin kuulumiset. Kjellhän on meidän harvoja pyöräilyammattilaisia. Seuraavassa Kjell kertoo hiukan ammattilaispyöräilijän arjestaan ja tavoitteestaan.

carlstrom040211Kjell Carlström. Kuva: Team SkyPyöräilijöiden kuulumisia käsittelevässä sarjassa kuullaan loppuun vielä Kjell Carlströmin kuulumiset. Kjellhän on meidän harvoja pyöräilyammattilaisia. Seuraavassa Kjell kertoo hiukan ammattilaispyöräilijän arjestaan ja tavoitteestaan. Kjelliä hiukan harmittaa myös pyöräilyn heikko asema Suomessa ja se kuinka vaikeaa Suomesta on päästä ammattilaiseksi maailmalle. Mennään kuulemaan tarkemmin Kjellin kuulumiset.

Hei Kjell! Kerro alkuun vielä hiukan Italian ympäriajon tunnelmista ja sen kulusta ja siitä kuinka pitkistä ympäriajoista palaudutaan.

– Hei! Italian ympäriajon jälkeen kävin heti maanantaina kevyellä lenkillä, jotta palautuminen lähtisi hyvin käyntiin. Sen jälkeen olin muutamia päiviä ilman pyörää ja kolmisen päivää otin rauhallisesti. Palauduin kisasta yllättävänkin hyvin. Yleensä palautusvaiheessa on 1 päivä ajoa ja 1 päivä lepoa. Giron aikaan minulla oli tulehdus ilmateissä ja kovaa yskää. Jouduin ottamaan antibioottejakin ja se haittasi kisaa. Kahtena päivänä en pystynyt tekemään sitä, mitä olisin halunnut. Muuten tein Girossa sitä työtä mitä minulta vaadittiin. Minun näkyvyyden kannalta pieni ongelma oli se, että kun teki töitä kapteenin eteen ja hän ei ajanutkaan niin hyvin kuin oli ajateltu, niin silloin myös oma suoritus jää varjoon.

Miten sinun kausi jatkuu kisojen suhteen?

– Nyt on neljän päivän kisa Ranskassa 16.–19.6. Sitten on SM-kisat Säkylässä. Tour de France ei ole ohjelmassa tänä vuonna. Se tulisi liian rankaksi. Tallin kanssa on näin sovittu, ettei vedetä molempia ympäriajoja. Espanjan ympäriajosta ei ole vielä tehty päätöstä osallistumisesta. Uskon, että enemmän on lyhyempiä kisoja ohjelmassa loppukaudesta.

Kuinka paljon sinä ehdit olemaan Suomessa vuoden aikana?

– Aika vähän tulee kauden aikana oltua Suomessa, kesällä ehkä yhteensä noin20 päivää. Nyt oli kiva olla hiukan pidempään kotona Porvoossa. Joulun vietän yleensä kotona Suomessa.

Kerro hiukan harjoittelusta tallin kanssa.

– Koska asumme erillään toisistamme, niin harjoittelu tapahtuu pääosin omatoimisesti. Tallilta tulee joitain ohjeita. Harjoitusleireillä on tarkempaa, että mitä tehdään yhdessä. Ennen kisaa, esim. joukkueella on muutama joukkue aika-ajoharjoitus yhdessä.

Miten ravintopuoli on teidän tallissa hoidettu?

– Ravinto on aika lailla oman maun mukaan, eli itse saa valita mitä ottaa. Oma kokki on mukana kisoissa ja varmistaa, että on terveelliset ja oikeat raaka-aineet. Kokki kysyy illalla, että mitä kukin syö seuraavana aamuna. Itsellä yleensä on leipää kinkun tai juuston kera sekä pasta-annos. Kisan aikana nautitaan patukoita ja geeliä ja urheilujuomaa, jossa on enemmän suoloja ja mineraaleja. Kakun palakin voi mennä ja banaaneja. Riittävästi nestettä. Kisan jälkeen juodaan riittävästi vettä sekä otetaan palautusjuoma. Yleensä kisan jälkeen mennään hotellille tallin bussilla ja se voi kestää muutaman tunninkin jolloin on hyvä juoda tarpeeksi.

Kerro harjoittelusi rytmityksestä ja kilpailukaudesta hiukan.

– Kilpailukausi ohjaa hyvin pitkälle harjoittelua. Jos on ohjelmassa yhden päivän kisoja, niin voidaan tehdä kovempia treenejä ennen kisaa. Pidempiin etappiajoihin, kuten Giroon voidaan tehdä pidempiä mäkiharjoituksia, esim. kolmen päivän kuurilla haetaan kestävyyttä. Minun rytmitys on yleensä sellainen, että teen 2-3 päivän harjoitteluputken ja sitten seuraa yksi kevyempi päivä ja sitten alkaa taas uusi setti. Kolmantena päivänä teen yleensä pidemmän lenkin.

Kilpailukausi kestää yleensä helmikuun alusta lokakuuhun. Kilpailukauden jälkeen otan yleensä kuukauden lepojakson kevyesti palautuen. Viime vuonna tuli tosin vain kahden viikon lepo. Ensimmäinen harjoittelukuukausi on noin 50h, toinen noin 80h, ja kovimmat kuukaudet ovat noin 110 h. Harjoittelu on monipuolista sisältäen mm. pyöräilyä, juoksua ja punttisalia. Suomessa oloni talvella riippuu kylmyydestä. Jos on kylmää, niin silloin haetaan lämpimimpiä olosuhteita. Olen usein Mallorcalla harjoittelemassa 10–12 päivää kerrallaan. Aiemmin asuin Italiassa, mutta nykyään asun Sveitsissä. Myös tallin kapteeni ruotsalainen Thomas Lökqvist asuu Sveitsissä, mikä on hyvä asia.

Annatko muutaman esimerkkiviikon harjoittelustasi? Entä mikä on mieluisin harjoituksesi ja mikä ikävin? Rupeaako koskaan pitkillä lenkillä homma maistumaan puulta ja kuinka niistä hetkistä pääsee yli?

Tammikuussa harjoitteluviikko:

ma: 3h easy

ti: 5h some end and med and 2*20min threshold and 30' ttt-work at med

ke: 5h50 with 2h TT-bike with 4*15' TTT-work and one climb at medium

to: 6h with some climbs and some sprinting&20mins TTT and some scooter pacing

pe: 1h30mins on the bike easy and 1h Gym with max power

la: 6h with some powertraining(2*5'+2*10') and some scooter pacing and a sprint

su: 6h with 3*20mins threshold at 370W, scooter pacing in the end

Ennen Amstel Gold Racea:

ma: 2h Gym

ti: 4h10m with 15'end+15'med+2*(24' with 3' 420W/1' 280W)+30'high rpm

ke: 4h10m with 3*20min high cadence

to:6h with 3200m climbing, 25' of 30"/30", 1h of climbing at TH or above

pe: 3h easy

la:2h15 easy with high cadence work

su: 6h40min with 5' cap, 2*5' hard 3*1' full gas, 8' 30"/30", 7' progressive

3 rauhallista päivää ennen kisaa.

– Mieluisin harjoitus on semmoinen, missä on hyvä olo, vaikka on tosi kova harjoitus. Pahin taas on semmoinen, milloin en ole kunnossa, väsynyt henkisesti, mutta tiedän että minun pitäisi kuitenkin harjoitella. Jos maistuu puulta, paras mahdollisuus päästä siitä yli on olla jonkun muun kanssa lenkillä, jotta aika kuluisi vähän nopeammin.

Kerro vielä hiukan tarkemmin sinun päivärytmistäsi ajankäytön suhteen?

– Normaalisti aamulla nousen noin puolitoista tuntia ennen harjoitusta, syön aamupalan ja lähden lenkille. Sitten lenkin jälkeen syön lounasta, jos lenkki ei ole ollut liian pitkä, siinä tapauksessa otan ainoastaan palautusjuomaa ja syön sitten illallisen ehkä hiukan aikaisemmin. Sitten lepoa, jos ei tarvitse käydä kaupassa.

Millaisia tavoitteita sinulla on omalla ammattilaisurallasi? Oletko tyytyväinen nykyiseen talliisi ja sen toimintaan vai haluatko saada uusia haasteita?

– Isoimmat tavoitteet olisi päästä olympialaisiin, voittaa joku etappi isossa ympäriajossa, jos vielä pystyy siihen ja olla mukana joukkueessa, joka voittaa ison ympäriajon.

Miten sinä koet pyöräilyn aseman Suomessa ja kuinka helppoa Suomesta on päästä ammattilaiseksi? Mitkä ovat suurimmat erot "oikeiden" pyöräilymaiden ja Suomen välillä?

– Tällä hetkellä pyöräilyllä on aika heikko asema. Erittäin vaikeata on Suomesta päästä ammattilaiseksi ja suorastaan mahdotonta, jos ainoastaan kilpailee Suomessa ennen sinne menoa. Suomessa on heikko perusta ja tukihenkilöstö saatettavaksi ajajaa eteenpäin ja puuttuu samanlainen kulttuuri kuin muissa pyöräilymaissa.

Toivotaan tosiaan pyöräilyn aseman nousua myös Suomessa. Kiitokset tästä haastattelusta ja toivotaan onnea siihen olympiapaikan metsästykseen!

- Tero Viljanen

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri