Katsaus Ranskan ympäriajon historiaan

indurain0107_introHevoskuuri julkaisee kattavan Ranskan ympäriajoan käsittelevien ennakoartikkeleiden sarjan perjantaina ja lauantaina. Ensimmäisenä on vuorossa katsaus ympäriajon pitkään historiaan.

indurain0107Miguel Indurainilla on taskussaan viisi Ranskan ympäriajon voittoa. Kuva: Hannu TeisalaHevoskuuri julkaisee kattavan Ranskan ympäriajoan käsittelevien ennakoartikkeleiden sarjan perjantaina ja lauantaina. Ensimmäisenä on vuorossa katsaus ympäriajon pitkään historiaan.

Ranskalainen sanomalehti L'Auto ei ollut tyytyväinen lukijamääräänsä vuonna 1902. Monet kilpailevat lehdet menestyivät L'Autoa paremmin. L'Auton toimitus kokoontui 20.11.1902 pohtimaan keinoja, miten lehden suosiota saataisiin nostettua. Toimittaja Geo Lefevre ehtotti, että lehti perustaisi 6-päiväisen pyöräilykilpailun järjestämistä mahdollisimman suositulla reitillä eri puolilla Ranskaa. Kilpailun ideana oli luonnollisesti tehdä L'Autoa tunnetummaksi. L'Auton Toimittaja Henri Desgrange valittiin lopulta järjestelyistä vastaavaksi henkilöksi ja ensimmäisen kilpailun järjestämisestä päätettiin 19.1.1903.

Alkuperäisen suunnitelman mukaan ensimmäinen Ranskan ympäriajo alkaisi Pariisista. Muita paikkakuntia olisivat Lyon, Marseille, Bordeaux ja Nantes ennen paluuta Pariisiin. Desgrangen alkuperäinen suunnitelma osoittautui liian vaativaksi, ja hän joutui tekemään muutoksia kilpailuun ilmoittautuneiden vähyyden vuoksi. Desgrange supisti kilpailun keston 19 päivään. Hän otti käyttöön myös palkintorahat. Desgrange halusi palkita jokaisen etapin 50 parasta 5 frangin päivärahalla. Kokonaiskilpailun voittajan palkintosummaksi tuli 12 000 frangia. Etappivoitosta heltisi 3 000 frangia. Suuret rahat houkuttelivat lähtöviivalle myös puhtaita harrastelijoita, koska Tour-voiton rahasumma vastasi tehdastyöläisen usean vuoden palkkaa.

Desgrangen tekemät muutokset nostivat ilmoittautuneiden määrän lopulta 79 ajajaan. Heistä 60 starttasi 1. etapille. Yhden osuuden keskimääräinen matka oli yli 400 km. Jokaisen etapin väliin mahtui kolme lepopäivää. Osuudet alkoivat edellisen vuorokauden puolella, kestivät läpi yön ja päättyivät vasta iltapäivällä. Yhden osuuden kesto saattoi olla lähes vuorokausi. Polkijat ajoivat yksilöinä, eikä minkäänlaisia joukkueita tunnettu. Keskeyttäneet ajajat saivat jatkaa kilpailua seuraavalla etapilla, mutta heitä ei enää laskettu kokonaiskilpailuun kuuluviksi.

Ensimmäisen Ranskan ympäriajon kokonaiskilpailun voitti ranskalainen Maurice Garin. Hän kukisti toiseksi sijoittuneen Lucien Pothierin lähes kolmella tunnilla. Vain 21 urheilijaa suoriutui jokaisesta kuudesta etapista. L'Auton järjestämä Tour de France oli menestys myös lehden suosiolle. Kilpailusta tehtyä L'Auton erikoisnumeroa myytiin 130 000 kappaletta. Pitkälti tämän ansiosta seuraava Ranskan ympäriajo päätettiin järjestää jo seuraavana vuonna. Ensimmäinen Tour de France ei tehnyt pelkästään L'Autosta entistä tunnetumpaa, vaan kilpailuun osallistuneista ajajista tuli suorastaan kansallissankareita. Ranskan ympäriajo on järjestetty tämän jälkeen lähes joka vuosi. Vain I ja II maailmansota ovat peruneet Tourin.

Ranskan ympäriajon menestyksekkäintä pyöräilijää voidaan mitata monin eri tavoin. USA:n Lance Armstrongilla on seitsemän kokonaiskilpailun voittoa, joka on ennätys. Ranskalaiset ovat vieneet Tourin yhteiskisan 38 kertaa. Eniten keltapaidassa vietettyjä päiviä on Belgian Eddy Merckxillä - 111. Merckx on myös voittanut ennätykselliset 34 etappia. Hollannin Joop Zoetemelk on osallistunut peräti 16 kertaa Touriin. USA:n George Hincapie nousee hänen rinnalleen tänä vuonna eniten osallistuneena polkijana. Saksan Erik Zabel on juhlinut pistekilpailun voittoa peräti kuudesti. Ranskan Richard Virenque kruunattiin mäkipistekilpailun ykköseksi seitsemän kertaa. Saksan Jan Ullrichilla ja Luxemburgin Andy Schleckillä on eniten alle 25-vuotiaiden kilpailuosion voittoja - kolme.

Tour de Francen merkitys on erittäin suuri ranskalaisille. Järjestäjien arvion mukaan 12-15 miljoonasta reitin varrella seuraavasta katsojasta 80 % on ranskalaisia. Reitin varrella vietetty aika on keskimäärin 6 tuntia. Siihen kuuluu muutakin kuin vain urheilijoiden näkeminen. Polkijoiden edellä menee 20 kilometrin mittainen Tourin mainoskaravaani, joka jakaa yleisölle ilmaistuotteita.mainoskaravaaniMainoskaravaani jakaa ympäriajon aikana kymmeniätuhansia mainostuotteita: Kuva Hannu Teisala

Tourissa loistavasti menestyneet ranskalaisajajat ovat aina nousseet suureen kansansuosioon. Järjestävän maan edellisestä kokonaiskisan voitosta tulee tänä vuonna kuluneeksi 26 vuotta. Bernard Hinault juhli Champs Elysee'llä keltapaidassa vuonna 1985. Vuodesta 1986 lähtien Tourin kokonaiskisan voitot ovat menneet vain neljästi muualle kuin USA:han ja Espanjaan.

-vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri