Tourin ensimmäinen kilpailujakso

etappi4_introRanskan ympäriajon ensimmäinen jakso koostuu yhdeksästä etapista. Näistä kuusi on tasamaaosuuksia, kaksi keskivaikeita vuoristoetappeja ja yksi joukkueaika-ajo.

etappi4Neljännen etapin loppu sopii Philippe Gilbertille. Kuva: ASORanskan ympäriajon ensimmäinen jakso koostuu yhdeksästä etapista. Näistä kuusi on tasamaaosuuksia, kaksi keskivaikeita vuoristoetappeja ja yksi joukkueaika-ajo. Yhdeksän päivän rupeama ei siis sisällä lainkaan rankkoja vuoristoetappeja. Sessio suosii luonnollisesti kirimiehiä, mutta mukaan mahtuu myös tallien paremmuutta mittaava joukkueaika-ajo.

Kokonaiskilpailun voittoon tähtääville kuskeille jo toisena päivänä poljettava joukkuetempo on erittäin tärkeä, sillä aikaeroja ei saisi tulla heti kättelyssä. Tasamaaetappeja värittävät mielenkiintoiset viimeiset kilometrit etenkin 1. ja 4. etapilla, jolloin maali sijaitsee kohtuullisen vaativan mäen laella. Ensimmäinen osuus on tavoista poiketen yhteislähtöetappi, joten Tourin normaalisti avaavaa prologia ei järjestetä. Ensimmäisen keltapaidan haltija ratkeaa parin kilometrin mittaisessa Mont des Alouettesin nyppylässä. Se on erityisesti klassikkospesialisti Philippe Gilbertin (OmegaPharma-Lotto) mieleen, sillä nyppylä on kuin suunniteltu hänen parhaille ominaisuuksille. Gilbert on avaustaipaleen ehdoton voittajasuosikki.

Joukkueaika-ajot olivat vielä 2000-luvun vaihteessa lähes 70 kilometrin pituisia, mutta viime vuosien kehitys on lyhentänyt niitä rajusti. Joukkuetempo on tänä vuonna ennätyksellisen lyhyt - 23 kilometriä. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteivätkö parhaat tallit erottuisi toisena kilpailupäivänä. Suurella todennäköisyydellä Les Essartsissa poljettavan TTT:n voittaja ja sen joukkueen yksi ajajista saa haltuunsa keltaisen paidan. Tulevien päivien tapahtumista riippuen, Maillot Jaune saattaa pysyä samalla polkijalla usean päivän ajan. Puhtaat kirimiehet Mark Cavendishin (HTC) johdolla pääsevät suosikkimaastoon ensimmäisen kerran maanantaina. Redoniin päättyvä 3. etappi on puhtaasti kirimiesten heiniä. Gilbertin toivomat loppunyppylät jatkuvat 4. osuudella. Mur de Bretagne on jopa avauspäivän maalikinkamaa vaativampi, joten Gilbertin voitto-osakkeet ovat hyvin korkealla. Kilpailusirkus suuntaa Luoteis-Ranskasta kohti itää. Etapit 5. ja 6. sotketaan pohjoisrannikon läheisyydessä, joka lisää kovan tuulen mahdollisuutta. Molemmat etapit tulevat kuitenkin päättymään hyvin todennäköisesti massakireihin.

Le Mansista starttaava 7. etappi kääntää kompassin neulan kaakkoon kohti Keskiylänköä. Ensimmäisen kilpailujakson viimeinen tasamaaosuus päättyy Chateauroux'iin. Se on siis kirimiesten viimeinen sauma etappivoittoon ennen viikonlopun kahta keskivaikeaa vuoristopäivää. Sekä 8. että 9. etappi herättää varmuudella suurta mielenkiintoa mäkipistekilpailun pilkkupaitaa hamuavien keskuudessa. Lauantaina ja sunnuntaina on peräti 12 luokiteltua nousua. 8. osuus Super Besseen on maastollisesti hieman sunnuntaita helpompi, ja se saattaa hurjistuttaa Gilbertin taas etappivoittoon. Viimeiset kaksi kilometriä ovat jälleen Gilbertin parhaasta kaverilistasta: riittävän jyrkkiä maitohapottamaan kirimiesten jalkalihakset. 9. etappi kätkee sisälleen peräti 8 luokiteltua nousua, joka on suurin määrä tämänvuotisessa Ranskan ympäriajossa yhden päivän aikana. Pilkkupaidasta kiinnostuneet ryntäävät hyvissä ajoin irtiottoihin. Osuuden käsikirjoitus kannattaakin laatia onnistuneen karkulaisryhmän varaan. Hatkalla on nyt loistavat edellytykset viemään etapin paraat sijat maalipaikkakunat Saint Flourissa.

Ensimmäisen kilpailujakson suurimmat odotukset kohdistuvat Philippe Gilbertiin ja Mark Cavendishiin. He voivat korjata kahteen mieleen yli puolet jaossa olevista etappivoitoista. Seuraa Gilbertiä etapeilla 1., 4. ja 8. sekä Cavendishia etapeilla 3., 5., 6., ja 7. Joukkueaika-ajo (etappi 2.) on joko HTC:n, Garmin-Cervelon tai Leopardin heiniä. Keskiylängöt vaativa etappi 9. mennee irtiotolle. Erityishuomio kohdistuu joukkueaika-ajon tuloksiin ja vaikutuksiin kokonaiskisan ennakkosuosikkien välisiin voimasuhteisiin. Myös pistekilpailuosion uusi pistelaskutapa ja sen vaikutus taktiikkapuoleen on suurennuslasin alla tarkkailussa.

Ranskan ympäriajo, ensimmäinen kilpailujakso (etapit 1.-9.)

la 2.7., 1. etappi, Passage du Gois - Mont des Alouettes, 191,5 km, tasamaa
su 3.7., 2. etappi, Les Essarts - Les Essarts, 23,0 km, joukkueika-ajo
ma 4.7., 3. etappi, Olonne sur Mer - Redon, 198,0 km, tasamaa
ti 5.7., 4. etappi, Lorient - Mur de Bretagne, 172,5 km, tasamaa
ke 6.7., 5. etappi, Carhaix - Cap Frehel, 165,0 km, tasamaa
to 7.7., 6. etappi, Dinan - Lisieux, 226,5 km, tasamaa
pe 8.7., 7. etappi, Le Mans - Chateauroux, 218,0 km, tasamaa
la 9.7., 8. etappi, Aigurande - Super Besse, 189,0 km, keskivaikea vuoristo
su 10.7., 9. etappi, Issoire - Saint Flour, 208,0 km, keskivaikea vuoristo

- vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

ulvang banneri