Grail FI 550x90px

Alppien kolme vuoristoetappia ja henkilökohtainen aika-ajo ratkaisevat Ranskan ympäriajon valtiaan

tour_2_180711_introRanskan ympäriajon parhaiden yleisajajien voimasuhteisiin ei saatu täyttä selvyyttä Pyreneiden vuoristopäivinä. Minimaalisista aikamuutoksista johtuen, Tourin ratkaisu siirtyi viimeiselle kilpailuviikolle.

tour_2_180711Ranskan ympäriajossa on luvassa äärimmäisen jännittävä viimeinen viikko. Kuva: Hevoskuuri.fiRanskan ympäriajon parhaiden yleisajajien voimasuhteisiin ei saatu täyttä selvyyttä Pyreneiden vuoristopäivinä. Minimaalisista aikamuutoksista johtuen, Tourin ratkaisu siirtyi viimeiselle kilpailuviikolle. Ranskan kierroksen kolmas jakso käsittää kuusi etappi, joista ensimmäinen on keskivaikea vuoristo-osuus. Kolme seuraavaa päivää vietetään pelkästään Alppien rajuissa nousuissa. Viimeistä edeltävänä päivänä taistellaan kelloa vastaan Grenoblen lähiympäristössä. Se on Tourin ainoa pitkä henkilökohtainen aika-ajo. Ranskan ympäriajo päättyy perinteisesti Pariisin Champs Elyseelle sunnuntaina 24.7.

Tourin vuoristojaksot ovat tänä vuonna suurin piirtein yhtä haastavat. Pyreneiden ja Alppien vaativimmat päivät vastaavat toisiaan. Pystysuoraksi seinäksi muutettuna Alppien toinen näytös Italian Pinerolosta Ranskan Col du Galibieriin sisältää noin 5 500 nousumetriä, joka on aavistuksen enemmän kuin Pyreneiden rajuimmalla 14,. osuudella. Kokonaiskilpailun voiton kannalta kulminaatiopisteitä ovat etapit 18., 19. ja 20 torstaista lauantaihin. Ensin mainittu päättyy Col du Galibierin huipulle, keskimmäinen Alpe d'Huezin legendaariseen maalinousuun ja kolmas päivä on Grenoblen 42,5 kilometrin aika-ajo.

16. etappi on siis keskivaikea vuoristopäivä Saint Paul Trois Chateaux'sta Gapiin (162,5 km). Osuuden ainoa luokiteltu nousu sijaitsee 11,5 km Gapista. 2. kategorian Col de Manse (9,5 km, 5,2 %) ei ole riittävän vaativa, jotta yhteiskisaan tulisi muutoksia. Vain Samuel Sanchezin kaltainen alamäkiässä saattaa yrittää omaa ratkaisuaan, mutta onnistumismahdollisuudet ovat vähäiset. Päivä voi hyvinkin päättyä isohkon irtiottoryhmän välienselvittelyyn.

17. etappi mankeloidaan Gapista Italian Pineroloon (179,0 km). Etapilla on viisi luokiteltua nousua, joista viimeisenä kavutaan Pra Martinon 2. kategorian mäki (6,7 km, 6,0 %). Pra Martinon huippu tavoitetaan 8,0 km maalista. Tämä voisi tarjota Sanchezille paremmat saumat havitella aikaeroa muihin keltapaitaehdokkaisiin. Viimeinen alamäki on melko tekninen ja tie kapea. Tuloslistat eivät koe suurta mullistusta 17. etapilla.

Alppien kovin koettelemus on 18. osuus Pinerolosta Col du Galibieriin (200,5 km). Kolmen ylimmän luokituksen HC-nousun päivä ei jätä ketään kylmäksi. Kolmesta jättiläisvuoresta ensimmäisenä on Col Agnel (23,7 km, 6,5 %). Sen huippu on peräti 2 744 metriä merenpinnan yläpuolella. Col Agnel on myös Tour de Francen tämänvuotisen reitin korkein kohta. Vauhdikkaan alamäen jälkeen vuorossa on Col d'Izoard (14,1 km, 7,3 %), jonka korkein kohta on 2 360 metrin korkeudessa. Col d'Izoardista on maaliin 55,0 km. Sokerina pohjalla on Col du Galibierin legendaarinen vuori, joka on ensi kertaa maalinousuna Tourissa. Se on samalla kaikkien aikojen korkein etapin maalipaikka. Galibierin strategiset mitat ovat 22,8 km, 4,9 %. Viimeiset 7 km kavutaan reilusti jyrkempää tietä. Galibierin maalinousu on konkreettinen mahdollisuus saada aikaan varsin isoja aikaeroja.

Ranskan ympäriajon symbolinousu Alpe d'Huez ajetaan ensimmäisen kerran kolmeen vuoteen Tourissa. Hektinen vain 109,5 km mittainen etappi alkaa kovilla Col du Telegraphen (11,9 km, 7,1 %, huippu 1 566 m) ja Col du Galibierin (16,7 km, 6,8 %, huippu 2 556 m) nousuilla. Galibierin laelta lasketaan loivaa alamäkeä aina Le Bourg d'Oisansin kylään saakka, josta starttaa Alpe d'Huezin (13,8 km, 7,9 %) maalinousu. Alpe d'Huez on ollut Tourin voiton kannalta ratkaisevana näyttämönä lukuisia kertoja. Myös tänä vuonna se on oletettavaa. Alpe d'Huez mahdollistaa suurien aikaerojen repimisen ja pahatkin ajajien katkeamiset.

Grenoblen lähiympäristössä käytävä 42,5 kilometrin henkilökohtainen aika-ajo tuo viimeistään selvyyden Tourin voittajasta. Kesäkuussa käydyssä Criterium du Dauphine -etappikisassa miteltiin täsmälleen samalla reitillä ITT:ssä. Tuolloin aikaerot eivät venähtäneet järin suuriksi, joten sama skenaario toteutunee myös Tourissa. Ajajat saapuvat Pariisin Champs Elyseelle sunnuntaina 24.7. yli kolmen viikon ja lähes 3 500 kilometrin seikkailun päätteeksi. Champs Elyseen ainoana kilpailullisena panoksena on enää pistekilpailun ja etappivoiton herruudet.

Kokonaiskisan tilanne on äärimmäisen jännittävä. Seitsemällä polkijalla on vielä mahdollisuudet saapua Champs Elyseelle keltapaidassa.

Kokonaiskilpailun tilanne (15/21 etappia)

1. Thomas Voeckler (FRA / Europcar) 65.24.34
2. Frank Schleck (LUX / Leopard) + 1.49
3. Cadel Evans (AUS / BMC) + 2.06
4. Andy Schleck (LUX / Leopard) + 2.15
5. Ivan Basso (ITA / Liquigas) + 3.16
6. Samuel Sanchez (ESP / Euskaltel) + 3.44
7. Alberto Contador (ESP / Saxo Bank) + 4.00

Sensaatiomaisesti Touria 15. etapin jälkeen johtava Thomas Voeckler on kuin varkain noussut voittajaehdokkaiden joukkoon. Tunnetusti hän kesti Pyreneiden vuoristoetapit ilman suurempia aikamenetyksiä. Ranskalaisella on varsin hyvä etulyöntiasema muihin. Hän on toisena olevaa Frank Schleckiä edellä 1.49. Kaikkiin muihin on turvaväliä yli 2 minuuttia. Voecklerilla on täydet mahdollisuudet säilyttää keltapaita aina 19. etapille saakka, joka huipentuu Alpe d'Huezin legendaariseen maalinousuun. Jos ranskalainen kestää parhaiden mäkimiesten vauhdissa, niin vain taivas on rajana Europcarin sympaattisella polkijalla. Grenoblen 42,5 kilometrin aika-ajon reitti on Voecklerille suosiollinen, sillä sitä ei ole suunniteltu vain ns. voima-ajajille. Voecklerilla tulee olemaan yksinkertainen menestysresepti: hän roikkuu niin pitkään kuin mahdollista muiden kannassa ja pyrkii minimoimaan tappiosekunnit.

Leopardin luxemburgilaisveljekset Andy ja Frank Schleck eivät tuntuneet tietävän vielä Pyreneillä, kummalle ajetaan kokonaiskilpailun voitosta. Ennakkoasetelmissa Andyn piti olla selkeä kapteeni. Leopard on noudattanut taktiikkaa, jossa on pyritty pitämään sekä Andy että Frank tasavertaisessa asemassa. Frank iski Luz Ardidenilla onnistuneesti ja sai tehtyä hieman aikaeroa muihin. Frank ei puolestaan ollut parhaimmillaan Plateau de Beillellä ja pikkuveli joutui jatkuvasti pitämään käsijarrua päällä, ettei Frank ajautuisi vaikeuksiin. Leopardin on ehdottomasti tiedettävä ykköskapteeni heti Alppien alussa. Muussa tapauksessa tallin kahden kärjen taktiikka koituu vielä sitä vastaan. Schleckit eivät ole hyviä aika-ajajia, joten heidän on saatava pudotettua etukäteen kovemmat tempomiehet vuoristossa.

Cadel Evansin suoritukset eivät yllättäneet Pyreneillä. Aussi tarkkaili tilannetta taustalla ja pysyi herkeämättä lähellä kärkeä. Evansilla on hyvä tilanne: hänen ei tarvitse hyökätä, vaan ainoastaan seurata muita. BMC:n kapteeni on kenties koko kärkiseitsikon paras aika-ajaja. Vain tähän kilpailuun koko kauden panostanut Evans on suursuosikki kokonaiskilpailun voittajaksi. Alppien kovat nousut määrittelevät sen, miten lähellä aussin unelman täyttyminen on ennen Grenoblen aika-ajoa.

Ivan Basso on ajanut yritteliäästi, mutta paras terä on uupunut italialaisen mäkiajosta. Bassolta puuttuu viiden vuoden takainen räjähtävyys, ja hän on nykyisin dieselmäinen kiipijä. Tämä ei välttämättä johda parhaseen mahdolliseen lopputulokseen Alpeilla, kun rajuihin vauhdinmuutoksiin pystyvät mäkimiehet laittavat kaasun pohjaan. Basson aika-ajo-osaaminen on kysymysmerkki. Liquigas-kapteenin edellä on useampi suosikki Tourin palkintokorokkeelle.

Alberto Contadorin tilanne ei ole kehuttava. Hän jäi jo ensimmäisellä viikolla reilusti yli minuutin kovista haastajista. Lukuisten kaatumisten seurauksena tullut - tai ainakin väitetty - polvivamma haittasi ajosuorituksia Pyreneillä. Contadorin mukaan hänen polvensa on menossa parempaan suuntaan päivä päivältä. Riittääkö aika kuitenkaan pääsemään edes lähelle täyttä iskukykyä? Contador on onnistuttava pudottamaan kaikki muut Alpeilla, jotta haaveet neljännestä Tourin voitosta eläisivät. Yksinkertaisella matematiikalla Contadorin pitäisi kepittää muut Alpeilla 1.15 - 1.30 erolla, jotta aika-ajoon jäisi saumat siirtyä keltapaitaan.

Samuel Sanchezin asetelmat eivät ole kovin hyvät, vaikka espanjalainen kykeni pienentämään muiden ajallista etumatkaa Pyreneillä. Sanchez on vain keskinkertainen aika-ajaja ja tappiosekunteja on yhä turhan paljon. Pelkkä ylivertainen alamäkiajotaito ei riitä nostamaan Sanchezia palkintokorokkeelle.

Pistekilpailun voittaja on suurella todennäköisyydellä Mark Cavendish. Mäkipistekisan herruuden vie joku kokonaiskisan viidestä kärkiajajasta. Nuorten alle 25-vuotiaiden kilpailuosion voittaja tulee kolmikosta Rigoberto Uran (Team Sky), Rein Taaramäe (Cofidis) ja Arnold Jeannesson (FDJ).

Ranskan ympäriajon kolmas kilpailujakso (etapit 16.-21.)

ti 19.7., 16. etappi, Saint Paul Trois Chateaux - Gap, 162,5 km, keskivaikea vuoristo
ke 20.7., 17. etappi, Gap - Pinerolo (ITA), 179,0 km, vuoristo
to 21.7., 18. etappi, Pinerolo (ITA) - Col du Galibier, 200,5 km, vuoristo
pe 22.7., 19. etappi, Modane - Alpe d'Huez, 109,5 km, vuoristo
la 23.7., 20. etappi, Grenoble - Grenoble, 42,5 km, henkilökohtainen aika-ajo
su 24.7., 21. etappi, Creteil - Champs Elysee, Pariisi, 95,0 km, tasamaa

-vetooo

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri