Avoin tiedonsiirto toi Vuoden ratamestari -palkinnon Kangasala-Jukolan kilpailuradoista

Jarkko Liuha (vas.) ja Petteri Laitinen palkittiin vuoden ratamestareina. Kuva: Outi Hytönen

Jarkko Liuha (vas.) ja Petteri Laitinen palkittiin vuoden ratamestareina. Kuva: Outi Hytönen

Kangasala-Jukolan suunnistusradoista vastannut kaksikko Petteri Laitinen ja Jarkko Liuha palkittiin Suomen Suunnistusliiton Vuoden ratamestari -palkinnolla.

Laitinen ja Liuha suunnittelivat yhdessä sekä Venlojen viestin että Jukolan kilpailuradat.

‒ Erityisen hyvä fiilis jäi siitä, että tunsimme itse onnistuneemme, ja sitten kilpailun jälkeen saimme kuulla suunnistajienkin pitäneen ratoja hienoina, muistelivat Laitinen ja Liuha palkintojenjakotilaisuudessa Pajulahden liikuntakeskuksessa.

Jukolan ratasuunnittelu poikkeaa merkittävästi tavallisen suunnistuskilpailun ratamestaritehtävästä. Suuressa kansallisessa kilpailussa on 500 osallistujaa ja ratoja voidaan laatia erikseen taitotasoltaan erilaiselle ja eri ikäisille suunnistajille. Jukolassa 20 000 suunnistajaa kiertää samoja ratoja. Kaikille halutaan tarjota nautinnollinen suunnistuskokemus.

‒ Erityisen hyvä tunne tuli siitä, että vielä sijalla 500 juoksevillekaan joukkueille ei ollut tarjolla pelkkää urajuoksua, vaan radat onnistuttiin suunnittelemaan niin, että maastoon syntyneistä urista muodoista pienten polkujen verkosto, jossa jokaisen oli itse ratkottava suunnistustehtävät, Laitinen kuvailee.

Turvallisuus ja televisiointi asettavat myös erityisvaatimuksia Jukola-radoille. Ratamestarit haluavatkin kiittää kaikkia järjestelyihin osallistuneita osapuolia ja tapahtuman mahdollistaneita maanomistajia sujuvasta, hyvässä hengessä tehdystä yhteistyöstä.

Avoimuus palkittiin

Vuoden ratamestari -palkinnon perusteluissa ei tällä kertaa kuitenkaan korostettu erityisesti ratojen vaativuutta tai suunnistuselämyksiä: "Nämä miehet ovat nöyrästi jakaneet tiedon tekemästään työstä eteenpäin. Sen jaon he tekivät ehkä parhaiten mitä Jukolan historiassa on koskaan tehty."

Tällä perustelulla viitattiin Liuhan ja Laitisen Jukolan tiedonsiirtokokouksessa pitämään esitelmään, jossa he avasivat erittäin yksityiskohtaisesti ratasuunnittelun vaiheita ja erityisesti Jukolassa huomioitavia seikkoja. Noin 70 dian PowerPoint-esityksestä on varmasti valtavasti hyötyä seuraavien Jukoloiden järjestäjille.

‒ Selitimme kaiken juomapisteiden rekkojen kulkureiteistä TV-lähetysten vaatimien antennien sijoitteluun asti, Laitinen sanoi. Liuhalla oli kokemusta jo vuoden 2011 Salpa-Jukolan ratojen suunnittelusta, joten häneltä löytyi projektin alusta asti näkemystä eri maastojenkin näkökulmasta.

Ennen Jukolaa ratoja suunnitellessaan ratamestarit kävivät maastossa noin 70 kertaa, yleensä yhdessä. Majaalahden ja Heponiemen metsät tulivat sen verran tutuiksi, että Jukolan rastien keräämisen jälkeen miesten maastolenkit ovat suuntautuneet pääasiassa muille mäille.

- Outi Hytönen

Lisää Laitisen ja Liuhan mietteitä ratamestarityöstä voi lukea tästä.

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri