Martikainen: Uutta tandemia metsästämässä

Aiemmassa kirjoituksessani jo hieman raotin tulevia haasteita parapyöräilijä Jarmo Ollankedon pilottina. Yksi keskeisistä haasteita on se, että en ole enää pyörän päällä yksin, enkä siten voi toimia kuin ajaisin yksin.

Joku saattaisi kutsua minua vanhaksi ketuksi, joka on tottunut tekemään pyörän päällä tiettyjä asioita tietyillä tavoilla, joita voi kenties pitää toisinaan kisojen aikana yllätyksellisinäkin, joskus jopa itsellenikin. No, nyt näistä tavoista tulisi päästä eroon ainakin siinä määrin, että toisen "moottorin" ominaisuudet ja toiveet pitäisi ottaa huomioon.

Mistä tämä oppimisprosessi sitten tulisi aloittaa? Harjoittelu toisen kanssa on kenties se kaikkein luonnollisin tapa, ja siitä toki aloitimmekin. Monennäköisellä pyörällä on tullut vuosien saatossa ajettua, joillakin jopa menestyksekkäästi, mutta tandem on kyllä järkeenkäyvästi hyvinkin eri maata. Pyörä on pitkä, ja sen toisessa päässä heiluu toinen yli 70-kiloinen jalkojaan viuhtova kone. Suurin piirtein jokainen meistä on joskus kyydittänyt jotakuta tarakalla, eli ritsillä, kuten Hämeessä tavataan sanoa, joten tunne saattaa olla jossain selkäytimessä. Tässä vääntöä tosin lisää mainittu rungon pituus, ja esim. putkelta eli seisaaltaan ei voi yhtäkkiä vain alkaa ajamaan, vaan toisen täytyy tietää milloin alkaa.

Putkelta ajaminen – tandemkielellä "putkettaminen"- on muutenkin hieman .. erilaista. Ensimmäisillä kerroilla pyörä vaelteli kaistan laidasta laitaan, johtuen siitä, että yritin ohjastaa sitä samanlaisella rennolla otteella kuin omaa kevyttä maantiepyörääni. Ei. Määrätietoinen ote tangosta, kuten vaikkapa ratapyöräilyn startissa, ja vaeltelu väheni, vaan ei se helppoa ollut siltikään.

Lisähaasteen ajamiseen toi se, että Jarmon aiempi pilotti oli minua lyhyempi, joten pyörä minulle kuuluva pääty ei yksinkertaisesti ollut minulle tarpeeksi tilava, vaan jopa ahtaaksi luokiteltava. Tässä kohdin totesimme, että uusi pyörä olisi todennäköisesti saatava, ja myös Jarmon osaa siitä olisi tehtävä muutoksia johtuen ensinnäkin siitä, että pilotin asento ja koko muuttuvat, sekä toisekseen hänen omista toiveistaan optimoida asentoansa. Heti ajatuksesta asti oli selvää, että pyörän hankkimiseen olisi vain yksi mahdollisuus, eli myös maantieteamini pääsponsori pyörätalo Chebici Järvenpäästä. Chebicin Vesa Rautulla oli paljon aiempaa kokemusta tandemien mitoittamisesta ja rakentamisesta, joten senkään suhteen asiaa ei tarvinnut juurikaan miettiä.

Asiassa oli pieni mutta, Jarmo asuu Haapavedellä, eli kohtuullisen kaukana pohjoisessa, eikä hän tietenkään päässyt helposti piipahtamaan Järvenpäässä keskustelemassa pyörän mitoista. Näin ollen pakkasimme Vesan kanssa tavaramme ja suuntasimme kohti Haapavettä.

Reissusta ei sinällään ole paljoa kerrottavaa, joskin mainita voi pari sanaa: kovat pakkaset sekä rikkinäinen lämmityslaite, eli viileää piteli.

Perillä kävimme nopeasti läpi jo olemassa olevan pyörän mitat, ja Jarmo kertoi näkemyksensä ja toiveensa oman osionsa mitoituksen muutoksista. Hän on erittäin pedantti ja kiinnittää huomiota todella pieniin yksityiskohtiin, joten toiveita oli iso liuta. Vesan tehtäväksi jää lopulta rakentaa kahdesta pyörän osasta yksi toimiva kokonaisuus. En tunne prosessin kulun yksityiskohtia, mutta voin kuvitella sen olevan suhteellisen monimutkaista, semminkin kun toiveena oli mm. lyhentää pyörän akseliväliä, vaikka kuski on vaihtunut pidempään.

TommiMartikainen240214 kuva1Vesa kirjaa mittoja ja Jarmon toiveita ylös pyöräkaavioon. Kuva: Tommi Martikainen

Tekniseltä puolelta on mainittava, että uuteen pyörään tulee sähkö-osasarja, jollaista olen itse käyttänyt kauden 2013 ajan. Se toiminee tandemissa mainiosti, sillä pituutensa vuoksi myös vaihdevaijerit ovat pitkiä (pilotti keulassa vaihtaa vaihteet), eikä niiden herkkyys tai tuntuma ole normaalin pyörän mekaanisten osasarjojen tasolla. Sähkösarjat taas toimivat johdoilla, joten niiden pituus ei vaikuta vaihtamisen vasteaikaan, joskin se heikentää tuntumaa mekaaniseen osasarjaan verrattuna. Lisäksi sähköinen osasarja nopeuttaa tangon vaihtoa aika-ajotankoon ja takaisin jonkin verran (samalla pyörällä ajetaan maantiekisat ja aika-ajot), sillä johdot voi yksinkertaisesti nykäistä irti.

Pyörän paino kisakiekoilla pyörii n. 14 kilon nurkilla, eli sen voi melkein sanoa painavan kahden pyörän verran (loogista?), vaikka siinä onkin vain yhden pyörän verran renkaita. Suhteellinen lisäpaino johtuukin rungosta, jonka on oltava todella jämäkkä, jota taas on pyritty varmistelemaan lisäpalkeilla, jotka pienentävät normaalia runkokolmiota.

TommiMartikainen240214 kuva2Jarmo selittää Vesalle näkemystään mitoituksesta. Kuva: Tommi Martikainen

Kuten yllä olevasta kuvasta käy ilmi, on Jarmon nykyisen tandemin ketjuveto kokonaan oikealla puolella; tämä on poikkeuksellista, sillä yleisemmin ketju lähtee pilotilta pyörän vasemmalla puolella. Ketjun pysyminen koko ajan oikealla on omiaan vähentämään voimansiirron häviötä. Näin ollen myös uuteen pyörään suunniteltiin veto kokonaan oikealle puolelle.

Myös maantie- ja aika-ajoasennon yhdistäminen samaan runkoon voi tuottaa haasteita, mutta asennon säätämisestä lisää jahka sen aika koettaa.


Kuuntele uusin Livigno2Levi Podcast

Suositeltavaa luettavaa

Kilpailukalenterit

Kaupalliset yhteistyöt

Kuukauden luetuimmat

  1. 17.01.2021Viikonloppuna hiihdettiin kolme kisaa kotimassa – tässä tuloskatsaus
  2. 21.12.2020Tour de Skin ohjelma 2021
  3. 13.01.2021Lukijan mielipide: Avoin kirje Aluehallintovirastoille, Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle sekä kuntapäättäjille kilpailujen järjestämisestä
  4. 02.01.2021Kyllönen ja Hyvärinen voittoihin Kuopiossa
  5. 18.01.2021Suomen joukkue Salpausselän Kisoihin
  6. 09.01.2021Björgenin anomus hylättiin - ei saa hiihtää Marcialongassa
  7. 27.12.2020Jari Isometsä: Tuottavuus ennen tuntimääriä, rytmitykseen huomiota
  8. 12.01.2021Salomon ja Atomic lanseeraavat uuden liikuteltavan maastohiihtositeen
  9. 21.12.2020Tässä Suomen joukkue Tour de Skille!
  10. 16.01.2021Ari Luusua onnistui parinkymmenen asteen pakkasessa – ”Rajua leikkiä, vaikka vauhtia ei pidetty”
  11. 17.01.2021Emil Iversen kiri Norjan mestariksi yhdistelmähiihdossa – Heikki Korpela sijalle 44
  12. 11.01.2021Vantaan Suomen Cupiin luvassa lunta taivaan täydeltä – Katso lähtölistat
  13. 08.01.2021Kläbo voittoon Norjassa ja muita hiihtouutisia lyhyesti
  14. 20.01.2021La Diagonelan pakkanen puri rajusti myös suomalaisiin: Luusuan kisat vaarassa paleltumien takia – Roivas edelleen sairaalassa
  15. 21.12.2020Northugille linnatuomio
  16. 13.01.2021Martti Jylhä mukana kisaladuilla – tässä hiihdon Suomen Cupin viestijoukkueita
  17. 19.01.2021Visma Ski Classics -sarjan ykköstähdille pahoja paleltumavammoja La Diagonelassa – kaksi kilpailijaa vaarassa joutua amputaatioon
  18. 15.01.2021Seitsemän suomalaista mukana La Diagonelassa – raju lumentulo rajoittanut liikkumista Alpeilla
  19. 21.12.2020Ruotsi julkisti joukkueensa Tour de Skille
  20. 16.01.2021Ari Luusua hiihti kymmenenneksi Visma Ski Classics -kauden avauksessa
  21. 09.01.2021Näin Tour de Skillä jaetaan palkintorahoja
  22. 29.12.2020Kuopiossa hiihdetään kilpaa viikonloppuna – maajoukkuehiihtäjiä mukana
  23. 07.01.2021Suomen joukkuessa kaksi positiivista koronatestitulosta – myös Ruotsin Linn Svahnilla positiivinen testitulos
  24. 09.01.2021Parttimaa ja Virolainen voittoihin Hollolassa
  25. 04.01.2021Ylläs-Levi – Suomen Lapin taikaa keväthangilla
  26. 09.01.2021Johaug ja Röthe voittoihin Norjassa
  27. 20.01.2021Salomonilta uusi markkinoille karvapohjasuksi – valmistettu osin kierrätysmateriaalista
  28. 26.12.2020Harjoitusohjeita hiihtäjille 75 vuoden takaa
  29. 07.01.2021Väärä hälytys: Tour de Skin suomalaishiihtäjät terveitä
  30. 06.01.2021Pärmäkoski ennakoi loppukiritaistelua Tour de Skin takaa-ajoon