Sagan ei pidä apuajajien vetojunista ja muita voittokirin salaisuuksia

Peter Sagan Ranskan ympäriajon kuudennellea etapilla. Kuva: All Over Press

Peter Sagan Ranskan ympäriajon kuudennellea etapilla. Kuva: All Over Press

Peter Sagan on ottanut maantiepyöräilyssä voittoja ennen kaikkea tiukkojen loppukirien päätteeksi, mutta uudessa kirjassaan Sagan iskee (Docendo, 2019) hän sanoo olevansa yleisajaja.

”Jos on olemassa jokin asia, jota minulta eniten kysytään, niin se on luultavasti: oletko kirimies? Tai ehkäpä: miksi olet tuollainen sekopää? Ei, luultavasti se sittenkin on: oletko kirimies? Vastaus on: en ole. Olen yleisajaja. Voin kiriä, kiivetä tai ajaa aika-ajoja yhtä hyvin tai huonosti, mutta kiriminen on minulle hieman luontevampaa.”

Omiin vahvuuksiin nojaaminen on Saganin mukaan avain voittoihin, ja siksi hän on voittanut ennen kaikkea kirien kautta. Suuria voittoja on kuitenkin nähty muillakin tavoin saavutettuna: esimerkiksi Paris-Roubaix’n voitto 2018 irtosi pitkän irtioton päätteeksi.

Kirivoittoja on kuitenkin niin paljon, että Saganilla on varmasti jotain opetettavaa loppukiristä. Hänen tärkein mantransa kuuluu: ”Suunnitelma on hyvä olla olemassa, mutta suunnitelmat eivät aina välttämättä toimi.”

Ja toinen: ”Rentona pysyminen on avainasia.” Jokainen kiritilanne on erilainen. Sää, reitti, mukana olevat kilpailijat ja heidän arvaamattomat liikkeensä… muuttuvia tekijöitä on valtavasti.

Vannoutuneimmat pyöräilyn seuraajat ovat huomanneet, ettei Sagan tarvitse apuajajien muodostamaa vetojunaa loppusuoralle voittaakseen. Itse asiassa hän ei edes pidä vetoavusta:

”En pidä kiriin lähtemisestä oman joukkueen vetojunasta. Se stressaa minua, mikä on viimeinen asia, jota sillä hetkellä tarvitsen. Kaikki tukeutuvat sinuun, ja sinun täytyy taistella paikastasi etummaisena kilometrikaupalla ennen maalia. En pidä ryhmässä taistelemisesta, elämä on siihen liian lyhyt. Se on vain hukattua energiaa, sillä tulet tarvitsemaan kaiken energiasi myöhemmin. Mieluummin minä vain ajan ja tarkkailen, mitä tapahtuu. Niinhän teen koko kisapäivän muutenkin, siinä tilanteessa vain entistäkin nopeammin.”

Saganin mielestä vetojunasta kiriin lähtiessä kohtalo ei ole omissa käsissä.

Kirjassaan Sagan omistaa yhden luvun erityisesti loppukiristä kertomiseen. Hän käy läpi erilaisia tilanteita ja kiinnittää huomiota vastustajiensa vahvuuksiin ja heikkouksiin. Sagan itse on soolokirijä:

”Ollakseni rehellinen minulle sopii parhaiten se, kun sekavassa kirivaiheessa eri vetojunat ovat toistensa tiellä, karkulaiset otetaan kiinni ja vetomiehet väistyvät sivuun. Kun minulla ei ole ketään muuta huolenani, minun on helppo muuttaa suunnitelmia.”

Tilaa Sagan iskee Premiumsportista ja lue lisää!

Tilaa nyt!


- Outi Hytönen

Kuuntele uusin Latu Podcast

Premiumsport.fi

ulvang banneri